Název:
Jazykové vzdělávání v zahraničí
Překlad názvu:
Language education in foreign countries
Autoři:
BILANSKÁ, Květa Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Abstrakt Jazykovému vzdělání je v současné době kladen stále větší důraz. Angličtina je jedním z nejvíce preferovaných vyučovacích jazyků nejen v Evropě, ale i v České republice. Globalizace světla přináší stále větší tlak na standardizaci výuky cizích jazyků. Sjednocování stylu a způsobu výuky v Evropě a ve světě přináší i svá negativa a to je např. potlačení výuky jiných jazyků než angličtiny. Bylo vytvořeno několik dokumentů, které se zaměřují na analýzu a tvorbu doporučení pro výuku jazyků. V Evropě je nejvýznamnějším dokumentem Společný evropský referenční rámec pro jazyky, který stanovuje stupně znalosti cizích jazyků na A, B a C a dále popisuje, jakou úroveň by měli studenti mít po absolvování konkrétních ročníku školy. Jedním z nástrojů podporující výuku cizích jazyků ve školách je vzdělávání typu CLIL (výuka odborného předmětu prostřednictvím cizího jazyka). Během historie byly srovnávány různé styly a postoje k výuce nejen cizích jazyků v různých zemích. K tomu účelu vznikla srovnávací pedagogika, která mapuje a komparuje jednotlivé vzdělávací systémy. Po druhé světové válce vzniklo mnoho organizací zabývající se srovnávací pedagogikou. Různé státy mají rozdílné požadavky pro učitele cizích jazyků. Česká republika vychází z jazykové politiky Evropské Unie. Cílem Evropské unie v rámci politiky v oblasti vzdělávání a odborné přípravy tedy je, aby každý občan EU kromě svého mateřského jazyka ovládal dva další jazyky. K dosažení tohoto cíle se mají děti ve škole od raného věku učit dvěma cizím jazykům. Česká republika je ve svém postoji k výuce cizích jazyků na obdobné úrovni jako většina evropských států. S výukou cizích jazyků se v ČR povinně začíná ve 3. třídě základní školy.Language education is getting more and more important nowadays. English is one of the most favored languages in the world and in the Czech Republic as well. World globalization brings more pressure to standardize language education. Unification of the style and teaching way in Europe and all around the world has some negatives, for example suppress of teaching another languages then English. A few documents focusing the analyses and creation recommendation for language teaching have been made. The most important document in Europe is Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment (CEFR) which determine knowledge of language to A, B and C and also describe which level should a student have after completing each school year. One of the instruments supporting language education is CLIL (Content and language integrated learning). Different teaching styles and attitudes had been compared during history. Comparative pedagogy has been established for this purpose. Comparative pedagogy is mapping and comparing particular education systems. A lot of organizations interested in comparative pedagogy have been established after the Second World War. Different states have distinct requirements for language teachers. The Czech Republic bases its language education policy on EU. EU´s goal is that all its citizens should be multilingual. This means that beside the native tongue people should speak two foreign languages. The Czech Republic is on the similar level as the majority of Europe. Pupils start to learn foreign language in the third class of the basic school.
Klíčová slova:
Jazykové vzdělávání; národní plán výuky cizích jazyků; organizace srovnávací pedagogiky; společný evropský referenční rámec pro jazyky; srovnávací pedagogika; učitelé cizích jazyků; vzdělávání typu CLIL; Common European Framework of Reference for Languages; comparative pedagogy; Content and language integrated learning; Language education; language teachers; National plan for language education Citace: BILANSKÁ, Květa. Jazykové vzdělávání v zahraničí. České Budějovice, 2012. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/24426