Název:
Vliv environmentální výchovy na utváření základů ekogramotnosti u dětí předškolního věku
Překlad názvu:
Environmental Education Influence on Preschool Children's Formation of Ecological Literacy
Autoři:
ČÍŽKOVÁ, Andrea Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Abstrakt Hlavním cílem práce bylo ověřit účinnost cíleně prováděné environmentální výchovy v mateřské škole, její vliv na utváření základů ekogramotnosti dětí v předškolním věku. Sledovány byly poznatky o přírodě, změny v chování a jednání dětí a postupné vytváření vztahů k životnímu prostředí. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy ekologie, environmentální/ekologická výchova, ekogramotnost, globální výchova a výchova k udržitelnému rozvoji. V praktické části byl vypracován a realizován třídní vzdělávací program složený z šesti integrovaných tematických celků zaměřených na environmentální výchovu. Pozorováním a rozhovory s dětmi bylo zjištěno, že cíleně prováděná environmentální výchova měla kladný vliv na utváření vztahů k přírodě, podnítila zájem dětí o přírodovědné činnosti, rozšířila povědomí a znalosti o životním prostředí a vytvořila základy vhodných postojů a hodnot vedoucí k udržitelnému rozvoji.The main aim of the final thesis is to verify effeciency of targeted enviromental education in kindegarten, its influence on shaping bases of ecoliteracy of children at the preschool age. We observed finfings about nature, changes in children behaviour and conductions, gradual establishment of relationship to the enviroment. In the theoretical part are explained terms such as ecology, enviromental/ecological education, ecoliteracy, global education and education of sustainable development. In the practical part is formulated and implemented class educational programm composed of six integrated topic units focused on enviromental education. By the observation and interviews with children we found out that the targeted enviromental education had a positive impact on forming the relationships toward the nature, encouraged interest of children in science activities, expanded awarness about the enviroment and created the bases of suitable attitudes and values leading to sustainable development.
Klíčová slova:
ekogramotnost; ekologická/environmentální výchova; globální výchova; výchova k trvake udržitelnému rozvoji Citace: ČÍŽKOVÁ, Andrea. Vliv environmentální výchovy na utváření základů ekogramotnosti u dětí předškolního věku. České Budějovice, 2012. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/24368