Název:
Rodinné podnikání
Překlad názvu:
Family business
Autoři:
KLUZÁKOVÁ, Lucie Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se zaměřuje na rodinné firmy a především na problematiku nástupnictví v těchto firmách. Vybraným výzkumným subjektem pro tuto práci je rodinná firma, již vlastní ideálními polovinami dva podílníci, kteří oba chtějí v průběhu následujících 5 ? 10 let firmu opustit. Práce se zabývá nástupnickým plánem obou vlastníků a to jak z pohledu připravenosti individuálních nástupnických plánů, tak i z pohledu koordinace nástupnických plánů obou majitelů. Před provedením výzkumu byly stanoveny dvě hypotézy. První hypotéza tvrdící, že následnictví je nejvhodnější formou nástupnické strategie pro vybranou firmu, byla potvrzena. Druhá hypotéza, totiž že vlastníci a nastupující generace mají rozdílné představy o předání firmy, potvrzena nebyla. Vlastníci i jejich vybraní následníci se v základních rysech nástupnického plánu shodují. Součástí výzkumu bylo provedení analýzy makroprostředí formou STEP analýzy a analýzy mikroprostředí s využitím Stakeholder analýzy. Vyhodnocení vlivu zájmových skupin na firmu v této Stakeholder analýze provedli sami majitelé firmy. Primární výzkum byl doplněn třemi rozhovory: prvotním orientačním rozhovorem s jedním z vlastníků firmy, strukturovanými hloubkovými rozhovory s oběma vlastníky firmy i s jejich syny ? vybranými následníky a třetím hodnotícím rozhovorem. Na základě shora uvedených analýz a rozhovorů byla vypracována SWOT analýza vnitřního prostředí firmy (jejích slabých a silných stránek) a vnějšího prostředí firmy (možných ohrožení a příležitostí) a byla navržena strategie firmy zaměřená na řešení nástupnictví. Tato strategie byla všem účastníkům představena během zmiňovaného třetího, hodnotícího rozhovoru a byly dohodnuty cíle vedoucí k naplnění této strategie včetně konkrétních termínů a zodpovědností. Navržená strategie sestává ze tří částí. První a druhá část strategie se zaměřuje na odstranění slabých stránek firmy. Firma tedy musí oslabit riziko vyplývající z rozdělení podílů firmy rovným dílem mezi oba vlastníky a dále musí eliminovat riziko úpadku firmy při přechodu na následníky. Třetí část strategie se zaměřuje na využití silných stránek pro oslabení nebezpečí zvenčí a pro zhodnocení příležitostí. Firma se tedy bude snažit využít své konkurenční výhody na trhu ohroženém současně probíhající ekonomickou krizí. Nalezenými konkurenčními výhodami je využití moderních metod a technologií pro řízení firmy a rozšíření služeb o projekční činnost.This thesis focuses on family business companies and above all on their problem of succession planning. For the purposes of this work, I have chosen a family business company that is owned by two shareholders. Both shareholders are going to leave the company within next 5 to 10 years. The thesis deals with the succession plan of both shareholders and this concerning the rate of preparedness as well as the rate of coordination of both plans. Prior to the research, two hypotheses were fixed. The first one says that succession in family is the best strategy of succession for the chosen company. This strategy has been confirmed. The second strategy saying that the shareholders as well as the generation of successors have different ideas about the company handover was not confirmed. The shareholders and their chosen successors accord in basic points with the company handover. The STEP analysis of macro-relationships as well as the Stakeholder analysis of micro-relationships was done as a part of the research. The evaluation of influence of different interest groups in the scope of the Stakeholder analysis was performed by the shareholders. The primary research was completed with three interviews: the first one, analysing interview with one of the company shareholders; the second one, structured depth interview with both shareholders and with their sons ? the chosen successors and the third one, evaluating interview. On the basis of the above mentioned analyses and interviews, a SWOT analysis of internal milieu (of its strenghts and weaknesses) as well as of external milieu of the company (of its threats and opportunities) was performed and a strategy focused on the succession planning was proposed. This strategy was presented to all interested participants during the mentioned third, evaluating interview and the objectives including deadlines and responsibilities were fixed. The proposed strategy compounds of three parts. The first and second part focuses on elimination of weaknesses of the company. The company thus has to weaken the risk resulting from the splitting of company shares between two shareholders with equal parts and further, the company has to eliminate the risk of its bankruptcy during the handover to the generation of successors. Third part of strategy focuses on exploitation of the company´s strenghts in order to weaken the external risk and to valorise the opportunities. The company will thus try to exploit its competitive advantages at the market threatened with the present depression. Detected competitive advantages are the exploitation of modern methods and technologies in company management and extension of its services through an engineer's office.
Klíčová slova:
následníci; plán následnictví; Rodinný podnik; strategie následnictví; vlastníci; Family business; shareholders; strategy of succession; succession planning; successors Citace: KLUZÁKOVÁ, Lucie. Rodinné podnikání. České Budějovice, 2012. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Ekonomická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/23263