Název:
Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů
Překlad názvu:
Alternative Dispute Resolution
Autoři:
PARDAMCOVÁ, Marie Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Projekt ?Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů? (dále jen ?ADR?) přináší do České republiky inovativní a účinný nástroj obrany spotřebitele. Projekt působí od roku 2008, kdy proběhla nejprve pilotní fáze a poté došlo ke zhodnocení výsledků. Jednoduchý postup a hlavně bezplatnost jsou pro spotřebitele jistě kladnou stránkou projektu. Každý má nárok na bezplatnou radu na kontaktních místech, která jsou uvedena na internetových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, ale také u dalších organizacích, které na projektu s tímto ministerstvem spolupracují. Především se jedná o Hospodářskou komoru ČR. U projektu ADR je velkým problémem to, že oba způsoby řešení, jak mediace tak rozhodčí řízení, jsou dobrovolné, a proto více než 80 % podaných podnětů skončí nesoučinností protistrany. I kdyby k dohodě při mediaci došlo, je tato dohoda nezávazná. Rozhodčí řízení je za poplatek a většina spotřebitelů si ho stále stotožňuje se soudním řízením. Je zde však velký časový rozdíl v porovnání se soudním řízením, které může trvat i roky. Rozhodčí řízení a mediace v rámci ADR jsou obykle dokončeny do 60 dnů u složitějších případů do 90 dnů. Toto je u soudního řízení nedosažitelné. Pokud ale na rozhodčí řízení dojde, je výsledný rozhodčí nález závazný pro obě protistrany. Celá bakalářská práce byla zaměřena především na znalost ADR a spotřebitelských práv. Ukázalo se, že čtvrtina dotazovaných svá práva nezná. Znalost ADR byla také velmi slabá. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že pouhých 14,4 % dotazovaných ví, co tento pojem znamená. Nicméně výsledy hodnocení ADR za období od 1. dubna 2008 do 31. ledna 2011 ukazují, že projekt má budoucnost. Podkladem pro toto tvrzení je statistika zaevidovaných případů, která má stále stoupající tendenci, ale na druhou stranu bez účinné propagace bude trvat dlouho, než se povědomí o této možnosti rozšíří mezi další spotřebitele. Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR vydalo v rámci pilotní fáze projektu informační leták, který však nebyl správným způsobem distribuován mezi spotřebitele. V České republice je důvodem nevzdělanosti spotřebitelů především náročné vyhledávání právních předpisů. Legislativa je pro českého spotřebitele nejen těžko k nalezení, ale je především nesrozumitelná. Dnes již naštěstí existuje mnoho internetových stránek, kde se dá potřebná informace v rychlosti a v kratší verzi nalézt. Podle vlastní zkušenosti však vím, že drtivá většina spotřebitelů vyhledává rady až po té, co například neuspěli s reklamací nebo se vyskytl jiný problém s obchodníkem.The project of ?Alternative dispute resolution? imports an innovative and effective instrument of consumer protection to the Czech Republic. The ADR works in Czech Republic since 2008. The whole procedure is easy and it is not obligatory for adverse parties. There are three methods of disputes resolution: qualified counsel, mediation and arbitration. Concerning mediation, the problem is the willingness of the procedure. That is the reason, why more than 80 % of delivered suggestions end with non-cooperation from the adverse party. Even if an agreement were found during the mediation, this agreement is not binding. Arbitration is on payment and most of the consumers identify it with the juridical process. But in case of arbitration, the resulting arbitration award is binding for both adverse parties. The fee is paid by the party who has lost the dispute. The work focuses above all on the awareness of ADR and on consumers´ rights. The work revealed that a quarter of all respondents don´t know their rights. The awareness of ADR is very poor also. The research results showed that only 14.4 % of respondents know what ADR is. Nevertheless, the results from the period of 1st April 2011 to 31st January 2012 show, that the project has a future, because the statistics of registered cases have a rising tendency. But without an effective publicity, it will take a long time before the consumers´ awareness of this possibility extends. The Ministry of industry and commerce issued an informative leaflet within the pilot period of the project. However, it was not distributed to the consumers in the right way. In the Czech Republic, there is a lack of consumers´ education due to a difficult access to legal regulation. The legislation is for a Czech consumer hardly findable but above all, it is incomprehensible. Nowadays, fortunately there exist a lot of web sites where all needed information can be found rapidly and in a shorter version. Due to my own experience I know, that an overwhelming majority of consumers looks for advices only after they did not succeed with a claim or after another problem with a vendor occurred.
Klíčová slova:
kvalifikovaná rada; mediace; Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů; Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR; obchodník; rozhodčího řízen; spotřebitel; Alternative dispute resolution; arbitration; consumer; mediation; Ministry of industry and commerce of Czech Republic; qualified counsel; vendor Citace: PARDAMCOVÁ, Marie. Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů. České Budějovice, 2012. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Ekonomická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/22688