Název:
Společné a přece rozdílné? Klíčové okamžiky dějin 20. století v českých a rakouských učebnicích dějepisu
Překlad názvu:
Similarities and differences? Key moments in the history of the 20th century in the Czech and Austrian history textbooks.
Autoři:
HONSOVÁ, Romana Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá analýzou českých a rakouských ucebnic dějepisu určených pro vyšší gymnázia. Důraz je kladen na interpretaci klíčových událostí 20.století, jež obě země spojují.Práce shrnuje nejnovejší teoretické poznatky o učebnicích dějepisu jako základním edukačním médiu. Charakterizuje výuku dějin 20. století v České republice a v Rakousku a porovnává učební plány dějepisu pro vyšší gymnázia, stejně jako didaktické pojetí a obsah dějepisné výuky v obou zemích.Diplomová práce zkoumá pohled rakouských a českých učebnic dějepisu pro vyšší gymnázia na vybrané klíčové události dějin 20. století a ukazuje rozdíly a průsečíky v jejich zpracování. Dále sleduje didaktickou vybavenost učebnic, obrazové přílohy a další doplňkové materiály.Součástí práce je empirický průzkum realizovaný na vybraných gymnáziích Jihočeského kraje a Dolního Rakouska. Zjištění získaná průzkumem ukazují nejen znalosti žáků o sousední zemi, ale také jejich názory, předsudky a stereotypy. Výzkum rovněž zachycuje názory učitelů dějepisu těchto gymnázií na reálný stav výuky dějin v obou zemích.The thesis is focused on the comparison between the Czech and Austrian history textbooks for the second level of the grammar schools. The work is focused on the interpretation of key events connecting the two countries during the 20th century.It summarizes the latest knowledge of the history textbooks used as the basic educational media and compares the methods and contents of teaching history.The work gives an overview of the Austrian and Czech history textbooks for the second level of the grammar schools and shows the divergences and convergences on selected historical events. It also studies if the textbooks fulfil the didactic, illustrations and other supplementary requirements. The work also implemented an empirical survey of selected grammar schools in the South Bohemian region and Lower Austria. The findings obtained from this survey show not only the knowledge of the students at these schools, but also their opinions,prejudices and stereotypes. The research also highlights opinions of the teachers on the current situation of the school system in both countries.
Klíčová slova:
klíčové momenty dějin 20. století; učebnice dějepisu; česko-rakouské Citace: HONSOVÁ, Romana. Společné a přece rozdílné? Klíčové okamžiky dějin 20. století v českých a rakouských učebnicích dějepisu. České Budějovice, 2012. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Filozofická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/21716