Název:
Dobrovolnictví jako nástroj pedagogiky volného času
Překlad názvu:
Volunteering as a tool of leisure time pedagogy
Autoři:
MORÁVKOVÁ, Kateřina Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce má povahu teoretické studie s významnou vazbou na praktické aktivity při práci s profesionálním vedením dobrovolníků v Dobrovolnickém centru Kladno, o. s. Mým cílem je zjisti, jak je dobrovolnictví spojeno s pedagogikou volného času, a to jednak v rovině teoretické, tak v rovině praktické. Práce je rozdělena do 7 kapitol. První kapitola je zaměřena na vymezení základních pojmů jako dobrovolník, dobrovolnictví. V dané kapitole je také předestřena problematika oceňování dobrovolníků. Druhá kapitola je věnována vymezení základní terminologii pedagogiky volného času, včetně vymezení volného času, který je i pro dobrovolnictví významným fenoménem. Třetí kapitola pojednává o historii pedagogiky volného času a dobrovolnictví, přičemž jsou zde zachyceny významné průsečíky pro vývoj obou sledovaných jevů. Čtvrtá kapitola představuje dobrovolnictví jako společenský jev. Jednotlivé podkapitoly jsou následně věnovány postojům společnosti k dobrovolnictví, mýtům, které dobrovolnictví obklopují, ale i motivům k výkonu dobrovolnické činnosti. V páté kapitole jsem se snažila zachytit dobrovolnictví jako nástroj pedagogiky volného času, přičemž jsem se v podkapitolách snažila vycházet jednak ze studie odborných publikací, tak z vlastních praktických zkušeností. Šestá kapitola se zaměřuje na rozbor konkrétního a praktického případu ? programu Pět P. Závěrečná, sedmá kapitola, je věnována malému empirickému šetření.The thesis has a form of a theoretical study with significant relation to practice in professional volunteer supervision in Kladno Volunteer Center. The thesis is divided in 7 parts. Part One is focused on the definition of basic terms such as volunteer, voluntary work. This part deals with the issue of awarding of volunteers. Part Two is devoted to the basic terminology of leisure time pedagogy, including the definition of free time, the phenomenon, which is very important for both voluntary work and leisure time pedagogy. Part Three is centered at history of leisure time pedagogy and voluntary work. Key intersections of the two studied phenomena and their evolution are described. Part Four describes voluntary activities as a social phenomenon. Subparts are focused on the attitude of society towards voluntary work, the myths associated with it, as well as the volunteer work motivation. In part Five, I was trying to grasp volunteering as a tool of leisure time pedagogy. The subparts combine my findings acquired from books and my own practical experience. Part Six is an analysis of a specific case of ?Pět P? programme practice. Part Seven - the final one - includes a small scale empirical research.
Klíčová slova:
dobrovolnický program; Dobrovolnictví; dobrovolník; pedagogika volného času; program Pět P.; volný čas; free time; leisure time pedagogy; Pět P programme.; Voluntary work; voluntary work programme; volunteer Citace: MORÁVKOVÁ, Kateřina. Dobrovolnictví jako nástroj pedagogiky volného času. České Budějovice, 2012. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/21595