Original title:
Dívky a chlapci ve školní třídě
Translated title:
Girls and boys in the school class
Authors:
Janošová, Pavlína Document type: Papers Conference/Event: Aktuální trendy ve výchovném poradenství, Liberec (CZ), 2012-06-16
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Příspěvek se zaměřuje na problematiku vztahů žáků a žákyň uvnitř tříd s ohledem na jejich vývojová specifika. Genderová očekávání a motivace mají určitý dopad na třídní klima a zejména na začátku druhého stupně zvyšují riziko potíží v oblasti prožívání (např. normative male alexithymia) a chování (např. genderová šikana, sexuální harassment) žáků a žákyň. V textu jsou zmíněny možnosti pedagogické intervence a jejich konkrétní příklady.This text is focused on the issue of relationships of girls and boys in classes with regard to their developmental specificities. Gender expectations and motivation have an impact on the class climate and, especially in the early adolescence, increase the incidence of internalized problems (e.g. normative male alexithymia) and externalized problems (e.g. bullying, sexual harassment) of male and female students. Potential benefits and limitations of the specific educational interventions are also discussed.
Keywords:
bullying; gender; group dynamics; pedagogical intervention; school Project no.: GAP407/12/2325 (CEP) Funding provider: GA ČR Host item entry: Aktuální trendy ve výchovném poradenství: sborník příspěvků ze semináře: závěrečný seminář projektu ESF Inovace kurzu pro výchovné poradce CZ.1.07/1.3.03/03.0017, ISBN 978-80-7372-883-0
Institution: Institute of Psychology AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0213651