Original title:
Ekonomické a psychologické aspekty rozhodování a chování jedince
Translated title:
Economic and Psychological Aspects of a Consumer's Behaviour and Decision-Making
Authors:
Kašová, Jana ; Votava, Libor (advisor) ; Hes, Patrik (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce na téma Ekonomické a psychologické aspekty chování a rozhodování jedince se zabývá chováním a rozhodováním jedince v ekonomických a finančních otázkách, a to z pohledu klasické ekonomie, psychologie a behaviorální ekonomie. Teoretická část diplomové práce popisuje jednak tradiční teorii očekávaného užitku a prezentuje poznatky z oblasti psychologie, představuje ale také teorii vyhlídek (v originále Prospect Theory) a předkládá celou řadu behaviorálních předsudků, resp. chyb, kterých se rozhodující se jedinci běžně dopouštějí. Praktickou část diplomové práce tvoří výzkum, jehož výsledkem je zjištění, zda je chování a rozhodování jedinců ve finančních otázkách racionální a odpovídá tak klasické ekonomické teorii nebo zda se spotřebitelé chovají iracionálně a potvrzují tím domněnky teorie behaviorální ekonomie.The dissertation called Economic and Psychological Aspects of a Consumer's Behaviour and Decision-Making is dedicated to a consumer's behaviour and decision-making in economic and financial issues from the perspective of classic economy, psychology and behavioural economy. The theoretical part describes the expected utility theory and psychological findings on one hand, and presents the so called Prospect Theory and systematic biases on the other hand. The practical part comprises a research. Mission of the questionnaire survey is to find out whether behaviour and decision-making are rational and correspond with the classic economy theory or whether consumers behave irrationally and verify presumptions of behavioural economy.
Keywords:
behavioural bias; behavioural economy; classic economy; expected utility theory; prospect theory; psychology; behaviorální ekonomie; behaviorální předsudky; klasická ekonomie; psychologie; teorie očekávaného užitku; teorie vyhlídek
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/33790