Original title:
Sociální média z pohledu korporace
Translated title:
Corporations and social media
Authors:
Pluháček, Petr ; Pavlíček, Antonín (advisor) ; Čermák, Radim (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zabývá pohledem korporace na sociální média. Seznamuje s vývojem webu a konceptu webu 2.0, na který sociální média přímo navazují. Definuje sociální média a charakterizuje jejich významné zástupce. Zároveň práce vymezuje účelové pojetí korporace jako institut, který využívá sociální média ke generování zisku. Toto využití je rozděleno do pěti rozměrů: budování značky, péče o zákazníka, obchod, lidské zdroje a společenská odpovědnost. Teoretické poznatky jsou pak aplikovány na kombinovaný výzkum zaměřený na konkrétní korporaci -- Vodafone Czech Republic. Ta je analyzována z pohledu pěti klíčových rozměrů korporace v sociálních médiích, ale předmětem analýz jsou i dílčí aktivity společnosti na sociálních médiích -- analýza sentimentu online diskusí, analýza angažovanosti na Facebooku a rozbor key influencers na Twitteru.This thesis deals with corporations looking at social media. It introduces an evolution of the web and the web 2.0 concept which are directly followed by social media. It defines social media and characterizes its major representatives. At the same time the thesis defines the corporation as an institute that uses social media to make a profit. This use is divided into five dimensions: brand building, customer care, sales, human resources and corporate social responsibility. Theoretical knowledge is applied to the combined research focused on the real corporation - Vodafone Czech Republic. This company is analyzed in terms of the five key dimensions of the corporation on social media, but subjects to analyze are partial social media activities of the company as well - sentiment analysis of online discussions, analysis of engagement on Facebook and analysis of key influencers on Twitter.
Keywords:
corporation; social media; web; korporace; sociální média; web
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/33483