Original title:
Vnímání cause related marketingu českým spotřebitelem
Translated title:
Perceptions of Cause Related Marketing by Czech Consumers
Authors:
Kuncová, Veronika ; Lhotáková, Markéta (advisor) ; Olšanová, Květa (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá vnímáním cause related marketingu jako moderního nástroje komunikace, který umožňuje propojit zájmy komerční sféry s potřebami neziskového sektoru. Teoretická část představuje pojem cause related marketing a stanovuje jeho definici, mechanismy fungování a efekty, které přináší jednotlivým subjektům. Dále popisuje typické postoje spotřebitelů k tomuto konceptu a faktory, které jejich vztah vůči CRM ovlivňují. Vliv těchto faktorů ilustruje na příkladech ze zahraniční marketingové praxe. V praktické části se práce věnuje vlastnímu výzkumu vnímání cause related marketingu mladými českými spotřebiteli, kteří odpovídají charakteristikám tzv. Dětí tisíciletí. Po představení předchozích výzkumů na toto téma následují výsledky výzkumu, které analyzuje podle pohlaví a věku respondentů. Na závěr se věnuje srovnání vnímání českých a amerických spotřebitelů.This diploma thesis describes Cause Related Marketing as a modern communication tool which enables to link commercial business interests to the needs of the nonprofit sector. The theoretical part presents the term Cause Related Marketing and specifies its definition, mechanisms and effects it brings to individual subjects. It also describes typical consumer attitudes to the concept and factors that influence their relationship to CRM. The effect of these factors is presented on examples of foreign campaigns. The practical part describes research of consumer attitudes carried out among Czech Millennials. After presenting the findings of past research studies concerning this topic it continues with the results of the conducted research which are analyzed according to the sex and age of respondents. At the end contrasts between the perceptions of American and Czech consumers are studied.
Keywords:
Cause Related Marketing; Consumer Perceptions; Millennials; cause related marketing; děti tisíciletí; vnímání spotřebitelů
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/33422