Název:
Využití konceptu Bazální stimulace na základní škole speciální
Překlad názvu:
The use of the concept of basal stimulation in special primary school
Autoři:
SIEBENSTICHOVÁ, Pavla Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá aplikací konceptu Bazální stimulace na základních školách speciálních, tedy škol určených pro děti s těžšími formami mentálního postižení, případně v kombinaci s dalšími postiženími. Koncept Bazální stimulace vytvořil německý speciální pedagog prof. Andreas Fröhlich v 70. letech 20. století pro vzdělávání žáků s těžkým mentálním nebo kombinovaným postižením ve speciálních školách. V 80. letech 20. století jej uplatnila v ošetřovatelství prof. Christel Binstein. V této oblasti byl také na začátku tohoto století poprvé využit v České republice, a to zásluhou dr. Karolíny Friedlové.Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jaký způsobem lze využít Bazální stimulaci v základní škole speciální a jak ji lze začlenit do vzdělávacího programu. V souladu s tímto cílem obsahuje práce vymezení základních pojmů, stručný přehled dějin vývoje Bazální stimulace a její teoretická východiska a následně jsou představeny jednotlivé techniky, jichž koncept využívá. Zásadní pasáží je teoretické vymezení možností uplatnění konceptu ve speciálně pedagogické praxi, konkrétně v základní škole speciální. Tato část je doplněna třemi kazuistikami, které představují reálné využití konceptu Bazální stimulace ve třech základních školách speciálních v rámci celé České republiky.This bachelor thesis deals with the application of the Basic Stimulation concept at special primary schools, i.e. schools serving for children suffering from serious forms of mental disability, in combination with potential other disabilities. The basic stimulation concept was created by the German special pedagogue Prof. Andreas Fröhlich in the 1970s, for the education of pupils suffering from serious mental or combined disabilities, at special schools. It was applied in nursing by Prof. Christel Binstein in the 1980s. In this area it also used in the Czech Republic for the first time at the beginning of this century, thanks to PhDr. Karolína Friedlová.The objective of this bachelor thesis was to find out in which way basic stimulation may be used at special primary schools and how it can be incorporated into the education programme. In accordance with this objective, my thesis contains a definition of the basic terms, a brief historical outline of the development of basic stimulation and its theoretical foundations, and subsequently the particular techniques that the concept makes use of. The most essential passage is the theoretical definition of possibilities of applying the concept in the special pedagogical practice, particularly at special primary schools. This part is completed with three case studies that present the real application possibilities of the basic stimulation concept at three special primary schools in scope of the whole Czech Republic.
Klíčová slova:
Bazální stimulace; mentální retardace; vzdělávání; zdravotní postižení; Základní škola speciální; Basal stimulation; disability; education; mental retardation; Special primary school Citace: SIEBENSTICHOVÁ, Pavla. Využití konceptu Bazální stimulace na základní škole speciální. České Budějovice, 2012. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/22769