Název:
Vliv tradic lidové kultury, zvyků a obyčejů na výchovu dětí a jejich využití v dramatické výchově
Překlad názvu:
The influence of folk culture, traditions and customs to children education and their application in dramatic education
Autoři:
MRÁZOVÁ, Vlasta Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá vlivem tradic lidové kultury na výchovu dětí. Teoretická část pojednává o historických kontextech spojení tradic lidové kultury se základní složkou lidu a dále se pokouší o přehledné uspořádání a obecný popis jednotlivých svátků, obřadů a výročních obyčejů v průběhu lidového roku. Druhá část se věnuje odkazu lidových tradic výchově ve školní praxi, je zde také stručně popsáno pojetí tradiční kultury v historických proměnách školy. Dále je pozornost zaměřena na tradiční lidovou kulturu prostřednictvím výchovy ve volném čase, kde mají své nezastupitelné místo dětské folklórní soubory. Na závěr je stručně popsán a charakterizován dětský folklór jako jeden z důležitých nástrojů výchovy dítěte. Praktická část se snaží naznačit možnost využití tradiční lidové kultury v dramatické výchově. Cílem vytvořeného tvůrčího projektu je seznámit děti se zvykoslovným projevem ?Otvírání studánek?, s jeho historií, významem a průběhem a motivovat členy souboru lidových tanců pro nacvičení a prezentaci obřadní hry.The thesis presents the infuence of folk culture to children education. Theoretical part presents history of relate tradions of folk culture with basic part of folk. There is also summary and description of several traditions, customs and feast through the folk year. The second part devote of tradition folk culture in school education and leisure education in present and in historical changes of schools. Practical part attempts find possibility application of tradition folk culture in dramatic education. Creative project gets acquainted children with history and meaning customs called "Openin the well". Aim of project is motivate members of folk dance group to practise and present of this custom.
Klíčová slova:
dramatická výchova; dětský folklór; folklorismus; folklór; lidová kultura; obyčeje; otvírání studánek.; pedagogika volného času; projekt; svátek; voda; výchova; zvykosloví; zvyky; zájmová činnost; customs; dramatic education; education; feasts; folk culture; folk lore; hobby group; leisure education; opening the well; project; traditions; water Citace: MRÁZOVÁ, Vlasta. Vliv tradic lidové kultury, zvyků a obyčejů na výchovu dětí a jejich využití v dramatické výchově. České Budějovice, 2012. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/26156