Original title:
Rozhodování veřejné správy o nemotorové dopravě
Translated title:
Public Administration Decision-Making on non-motorized transport
Authors:
Procházka, Lukáš ; Černý, Jan (advisor) ; Přibyl, Vladimír (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato práce pojednává o způsobech, jakými mohou různé orgány veřejné správy ovlivňovat rozvoj nemotorové dopravy, zejména cyklistické. Jsou zde popsány jednotlivé úrovně veřejné správy a jejich související kompetence, formy financování a způsoby rozhodování, jakož i teorie manažerského rozhodování. Dále jsou v tomto textu definovány základní pojmy týkající se nemotorové dopravy a rozebrány veškeré typy pozemních komunikací a jejich vlastnictví. Především si však tato práce klade za cíl seznámit čtenáře s jednotlivými způsoby nemotorové dopravy, jako jsou například pěší chůze a jízdní kolo, porovnat výhody a nevýhody těchto dopravních prostředků, analyzovat klíčové problémy, kterým musí čelit, není-li jim poskytnut vlastní osobní prostor v síti městských komunikací, a navrhnout možná východiska. Základním posláním této práce je poukázat na skrytou efektivitu nemotorových dopravních prostředků právě v městské individuální přepravě a seznámit čtenáře s moderními systémy, sloužícími k rozvoji tohoto ekologického způsobu dopravy.This thesis discusses the ways in which various public authorities are able to influence the development of non-motorized transport, especially cycling. It describes each level of a public administration and its competencies in this matter, ways of financing and methods of decision making, as well as the theory of managerial decision making. Furthermore, this paper defines the basic terms of non-motorized transport and analyzes all types of roads and their administrators. Above all, this work aims to enlighten the reader about the different means of non-motorized transport such as walking and bicycle, compare its advantages and disadvantages, analyze key obstacles the users have to face if they are not provided with their personal space in the urban road network, and to propose possible solutions. The main purpose of this paper is to show the hidden effectiveness of non-motorized transport specifically in the individual urban transportation and to apprise the reader of the modern systems, which contribute to the development of this ecological form of transport.
Keywords:
cycling; non-motorized transport; public administration; cyklistika; nemotorová doprava; veřejná správa
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/31799