Original title:
Vzdělávání žáků s tělesným postižením
Translated title:
Deals with education of physically handicapped students
Authors:
Masná, Lucie ; Hadj Moussová, Zuzana (advisor) ; Blažková, Veronika (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá vzděláváním žáků s tělesným postižením a jejich integrací do běžných základních a středních škol. Teoretická část se věnuje charakteristice tělesného postižení se zaměřením na dětskou mozkovou obrnu, vzdělávání tělesně postižených - kompenzační pomůcky, individuální vzdělávací plán, asistent pedagoga, inkluzi a integraci, legislativní úpravě této oblasti a samozřejmě také financování, u kterého je zmínka i o programech podporovaných Evropskou unií. V praktické části se věnuji případové studii žáka s diagnózou "dětská mozková obrna" a jeho vzdělávání pomocí individálního vzdělávacího plánu, následně pak plnění tohoto plánu žákem. Druhá část je zaměřena na statické šetření na téma vzdělávání žáků s tělesným postižením a jejich integraci do běžných tříd základních a středních škol, popřípadě do speciálních tříd.This bachelor thesis deals with education of physically handicapped students and their integration into common elementary and secondary schools. The theoretical part is dedicated to the characteristic of physical handicap and it is focused on brain polio and the education of physically handicapped children, which include compensatory aids, individual educational plan, assistant of pedagogue, inclusion and integration and legislative adjustment of this field. It is also focused on funding, which is supplemented by programmes, which are supported by the European Union. The practical part deals with the case study of the student, who is suffered from brain polio and his education by individual educational plan, subsequently fulfilment of the plan by student. The second part is focused on statistical saving of education of students, who are physically handicapped and their integration into common classes of elementary and secondary schools or as the case may be into special class.
Keywords:
brain polio; inclusion; individual educational plan; integration; legislative adjustment; physical handicap; somatopedy; dětská mozková obrna; individuální vzdělávací plán; inkluze; integrace; legislativní úprava; somatopedie; tělesné postižení
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/31680