Original title:
Analýza vztahu vzdělání a ekonomického růstu se zaměřením na terciární školství
Translated title:
Analysis of the relationship of education and economic growth with the focus on tertiary education
Authors:
Pantovič, Nikola ; Vostrovská, Zdenka (advisor) ; Pfeifer, Lukáš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Práce ověřuje vztah mezi vzděláním a ekonomickým růstem s využitím ekonomické teorie a aktuálních informací z oblasti vzdělávání v reáliích České republiky. Po ověření vztahu analyzuje současný stav a podobu českého školství. Prokázání klesajících výsledků základního a středního školství s pomocí mezinárodních srovnávacích šetření a neexistence podobných dat v oblasti terciárního vzdělávání směřují cíl práce k vyhledání příčin klesajících výsledků žáků základních a středních škol a jejich vlivu na kvalitu vysokoškolského vzdělání. Následný rozbor českého terciárního školství identifikuje silné a slabé stránky vysokoškolského vzdělávacího systému a vymezuje pozitivní a negativní trendy v této oblasti v období posledního desetiletí. Konečné zjištění příčin určujících současnou úroveň a kvalitu terciárního vzdělání vede k předložení doporučení pro jejich zlepšení a zvýšení konkurenceschopnosti českých vysokých škol v mezinárodních srovnáních.The thesis verifies the relationship between education and economic growth using economic theory and current data about education in the Czech Republic. After verifying this relationship the current state and the form of Czech education are analyzed. Demonstration of declining results of Czech primary and secondary education with the usage of international comparative investigations follows together with the detection of the absence of similar data in tertiary education. These findings direct the main goal of the thesis to ascertain the causes of the declining results of primary and secondary schools and their impact on the quality of higher education. Subsequent analysis of the Czech tertiary education identifies the strengths and weaknesses of the higher education system and also positive and negative trends in this area during the last decade. Final identification of the causes determining the current level and quality of tertiary education leads to the submission of recommendations to improve the quality and increase the competitiveness of Czech universities in international comparisons. Providing top quality education is one of the decisive factors influencing the competitiveness and future economic growth of the country.
Keywords:
competitiveness; economic growth; education; education quality; human capital; tertiary education; ekonomický růst; konkurenceschopnost; kvalita vzdělání; lidský kapitál; terciární školství; vzdělávání
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/31387