Original title:
Comparation of business plan and business reality: Design Towels entering Czech market
Translated title:
Comparation of Business Plan and Business Reality: Design Towels Entering Czech Market.
Authors:
Tabernaus, Miroslav ; Dvořáček, Jiří (advisor) ; Nicolaysen, Andreas (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
eng Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[eng][cze] The targets of this Master thesis were to analyse the mistakes that an entrepreneur tends to make when creating a business plan, and make recommendations on how to avoid these mistakes. The method used was empirical learning, i.e. the author has created a business plan, started the new venture, and six months later analysed the deviations of business plans from the business reality. As the main reasons for deviations were named poor market research, no contractual agreements on minimum performance of a business partner, mistakes in an internet research of competition and of legal requirements, and over-optimistic expectations. The recommendations to new entrepreneurs also included creation of an assumption tree, a detailed sales plan, scenarios for normally unexpected situations and finding ways to avoid high fixed costs in the beginning. The overall finding was that business planning is a wortwhile activity.Cílem této diplomové práce bylo analyzovat chyby, které podnikatelé dělají při vytváření podnikatelského plánu, a doporučit způsoby, jak se tímto chybám vyhnout. Metoda, použitá pro zkoumání, byla empirické učení, kdy autor vytvořil podnikatelský plán, začal nový podnik a po šesti měsících analyzoval odchylky plánu od podnikatelské skutečnosti. Za hlavní příčiny odchylek byly pojmenovány nedostatečný průzkum trhu, neexistence smluvních ujednání o minimálním požadovaném výkonu obchodního partnera, chyby v internetovém průzkumu konkurence a právních náležitostí a příliš optimistické očekávání. Doporučení začínajícím podnikatelům též zahrňovali vytvoření stromu předpokladů, detailního plánu prodeje, scénářů pro jinak neočekávané situace a vyhnutí se fixním nákladům v začátcích. Celkové zjištění práce je, že vytvoření dobrého podnikatelského plánu se vyplatí.
Keywords:
business plan; business reality; entrepreneur; podnikatelská realita; podnikatelský plán; začínající podnik
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/30965