Název:
Gender a dívky na základní škole
Překlad názvu:
Gender and primary school girls
Autoři:
HRONKOVÁ, Martina Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se věnuje problematice genderu. Je dělena na dvě části, a to část teoretickou neboli rešeršní a část praktickou neboli výzkumnou. Teoretická/rešeršní část se zabývá vymezení pojmu gender jako sociálního konstruktu. Konkrétně se zaměřuje na projevy genderových stereotypů v různých oblastech života žen a dívek. První kapitola definuje nejdůležitější pojmy (gender, pohlaví, socializace, identita), na ni navazuje kapitola zabývající se genderovým stereotypům spojeným se sociálním konstruktem ženství a mužství. Další část popisuje projevy genderu v rodině. Následující kapitola ukazuje obraz ženy předávaný médii (ženské časopisy, reklama, publikace určené dětem) a poslední kapitola popisuje projevy genderu ve školním prostředí. Praktická/výzkumná část prezentuje výsledky uskutečněného kvantitativního i kvalitativního výzkumu. Kvantitativní výzkum byl realizován formou dotazníkového šetření. Kvalitativní výzkum byl prováděn prostřednictvím rozhovorů s návodem. Oba typy výzkumů byly zaměřené na gender a na to, zda si jeho působení dívky účastnící se výzkumu uvědomují a jak na něj nahlížejí. Výsledek výzkumů je takový, že si dívky tlak genderu uvědomují a nějak jej hodnotí. Uvědomují si rozpor mezi svým přáním a skutečností, ale plně respektují tradiční genderové rozdělení světa na svět mužský a ženský a řídí svůj život více méně dle tradičních genderových stereotypů.The thesis deals with gender issues. It is divided into two parts, theoretical ? based on literature review and practical ? based on research. The theoretical part deals with the concept of gender as a social construct. It is focused on manifestation of gender stereotypes in various aspects of girl?s and woman?s life. The first chapter defines the most important terms (gender, sex, socialization, identity) and is followed by a chapter dealing with gender stereotypes related to female and male social constructs (of femininity and masculinity). The next part describes manifestation of gender roles, (differences and behaviour) in family. The following chapter shows the picture of woman which is presented in the media (magazines for women, advertisement, publications for children). The last chapter describes manifestation of gender roles in school environment. The practical part presents results of the quantitative and qualitative research. The quantitative research is based on questionnaire investigation. The qualitative research was conducted through controlled interviews. Both types of research were focused on gender problems ? whether the girls participating in the research realize the effects of gender roles and how they perceive them. The result of this research is that girls are aware of pressure based on gender differences. They realize the conflict between their wishes and reality, but they fully respect the traditional gender division of the worl into the male and female world and they lead their lives in accordance with the traditional gender stereotypes.
Klíčová slova:
gender; genderové stereotypy; identita; pohlaví; socializace; sociální konstrukt ženství a mužství; gender; gender stereotypes; identity; sex; social construct of femininity and masculinity; socialization Citace: HRONKOVÁ, Martina. Gender a dívky na základní škole. České Budějovice, 2012. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/17516