Original title:
Vybrané značky kvality potravin a jejich vliv na spotřebitele
Translated title:
Selected food quality marks and their influence on consumers
Authors:
Volfová, Kateřina ; Zeman, Jiří (advisor) ; Filipová, Alena (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se věnuje značkám kvality potravin a jejich vlivu na spotřebitele. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na pojmy značka a kvalita. V rámci této části jsou vzpomenuty základní charakteristiky značek a význam značek pro spotřebitele. Teoretická část se dále věnuje vysvětlení pojmu kvalita, jejímu významu v legislativě, řízení kvality v potravinářském průmyslu a označování kvalitních potravin v České republice. Jsou zde popsány vybrané značky kvality potravin se zaměřením na podmínky pro jejich udělení. Praktická část popisuje metodiku, která byla použita při realizaci a vyhodnocení vlastního dotazníkového šetření. Dále jsou zde výsledky průzkumu. Cílem práce je zjistit, jaký mají vybrané značky kvality potravin vliv na spotřebitele. Vlastní průzkum je tedy zaměřen na spotřebitele potravin, jejich znalost značek kvality a názory na tento způsob označování.The bachelor thesis deals with food quality marks and their influence on consumers. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part focuses on the concepts of brand and quality. The basic characteristics of brands and the importance of brands for consumers are outlined in this section. The theoretical part further explains the conception of quality, its importance in the legislation, quality control in the food industry and labelling of quality food in the Czech Republic. The theoretical part of the work describes selected quality marks of food oriented to conditions for their granting. The practical part describes the methodology that was used for the implementation and evaluation of its own survey. Hereafter there are described survey outcomes. The goal of the thesis is to find out what is the influence of quality marks of food on consumers. The research itself thus aims at consumers of foodstuffs, their knowledge of quality marks and their opinions about this type of labelling.
Keywords:
brand; consumer; foodstuff; mark of quality; quality; jakost; potravina; spotřebitel; značka; značka kvality
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/30598