Original title:
Česko-tuniská obchodní spolupráce s přihlédnutím ke kulturním odlišnostem
Translated title:
The Czech-Tunisian Business Cooperation Considering Cultural Differences
Authors:
Krausová, Kateřina ; Müllerová, Františka (advisor) ; Bolotov, Ilya (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá problematikou obchodního jednání s tuniskými partnery, zejména se pak věnuje odlišnostem a možným překážkám, s nimiž se může český investor v průběhu obchodního jednání setkat. Cílem práce je analyzovat faktory, z nichž tyto odlišnosti při obchodním jednání, ale i při běžném životě pramení. Proto jsem věnovala pozornost nejen ekonomickým ukazatelům tuniského hospodářství, tuniskému zahraničnímu obchodu a česko- tuniské obchodní spolupráci, ale i všeobecným geografickým, historickým a politickým charakteristikám. Vzhledem ke skutečnosti, že Tunisko v současné době prochází výraznými politickými změnami, snažila jsem se vždy najít nejaktuálnější informace a data, jež jsem poté dávala do souvislosti s historickými fakty a tuniskou kulturou. Při základním srovnání české a tuniské kultury jsem vycházela z teorie nizozemského profesora Geerta Hofstedeho a pomocí pěti dimenzí, které definoval, jsem vytvořila obraz charakteristických kulturních a sociálních odlišností. Práce je rozdělena do čtyř částí: první se zabývá základními údaji o Tunisku, druhá část se věnuje ekonomické charakteristice země, ve třetí části analyzuji česko-tuniskou obchodní spolupráci a v poslední části věnuji pozornost kultuře a zvyklostem. Tunisko je arabská islámská země, jež se však od ostatních zemí v regionu výrazně liší liberálnějším pojetím islámu i racionálnějším přístupem k dění na mezinárodním politickém poli. Přesto je však nutné chápat, že ačkoli mají Tunisané převážně umírněné smýšlení, vyžadují respekt ke své kultuře, včetně úcty k základním pravidlům islámu.The Bachelor Thesis is focused on business negotiation with Tunisian partners, above all it dedicates differences and possible barriers that could Czech investor meet during business negotiation. The aim of the work is to analyze factors from which come the differences in business negotiation and also in common life. Therefore I have paid attention not only to economic indicators of Tunisian economy, to Tunisian foreign trade and to Czech-Tunisian business cooperation but also to general geographic, historical and political characteristics. Because of the fact that Tunisia is now going through considerable political changes, I tried to find the most actual information and data that I later connected with historical facts and the Tunisian culture. When I compared Czech and Tunisian culture I used the theory of Dutch professor Geert Hofstede and using the five dimensions that he defined I have created a reflection of characteristic cultural and social differences. The work is divided into 4 parts: the first one is focused on basic facts about Tunisia, the second one concentrates at economic characteristic of Tunisia, the third one analyzes Czech-Tunisian business cooperation and in the last one I paid attention to culture and habits. Tunisia is an Arabic Islamic country that strongly differs from other countries in the region due to its more liberal view of Islam and also due to its more rational attitude to international events. Despite the fact that Tunisian citizens usually have moderate opinions they require respect to their culture including regard to the basic rules of Islam.
Keywords:
business cooperation; business environment; business negotiation; cultural specifics; Tunisia; kulturní specifika; obchodní jednání; obchodní prostředí; obchodní spolupráce; Tunisko
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/30408