Original title:
Chování spotřebitele na trhu volně prodejných léčiv
Translated title:
Consumer behaviour in OTC market
Authors:
Jellušová, Monika ; Král, Petr (advisor) ; Jurek, Martin (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Předmětem této práce je analyzovat chování spotřebitele při nákupu léků a nastínit jednotlivé aspekty, které ho ovlivňují. Na základě své osobnosti a jejích charakteristik si spotřebitel v rozhodovacím procesu musí vybrat jednu možnost při zvážení ostatních alternativ. Přitom reaguje nejen na marketingové kampaně farmaceutických společností, ale je ovlivňován názory ostatních lidí, přičemž největší důraz klade na ty, jimž nejvíce důvěřuje. V praktické části jsem se zaměřila na výzkum toho, na základě čeho si lidé vybírají léky, proč si koupí určitý lék a ne jiný, i když obsahuje stejnou účinnou látku. V rámci stejného výzkumu bych ráda zjistila, do jaké míry spotřebitele ovlivňuje cena léku.The objective of this thesis is to analyse behaviour of the consumers during a purchase of OTC drugs and to mention some factors which influence the buyers. Based on their personality, they have to choose the best option of the drug when deciding and they should consider other alternatives as well. The consumer reacts to various marketing campaigns of pharmaceutical companies and at the same time he is influenced by opinions and advice of people around. He regards as the most important people who are confidential and trustworthy. In the second part I make a research in which I would like to focus on preferences of consumers which means the reason why consumers buy certain drug and why they do not prefer some different drug which contains the same active substance. So I would like to analyse the main factors which influence the consumer during decision-making process. As well I would like to find out how much a consumer is influenced by drug's price.
Keywords:
experience and trustworthiness; factors influencing the decision-making process; OTC market; personality; physicians; reference groups; faktory ovlivňující proces rozhodování; lékaři; osobnost; referenční skupiny; trh volně prodejných léčiv; zkušenosti a důvěryhodnost
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/30400