Hlavní stránka > Vysokoškolské kvalifikační práce > Diplomové práce > Účinky specifických poruch učení na self-koncept a sociometrickou pozici dítěte ve třídě (práce je součástí rozsáhlejšího výzkumného projektu "Morfologické uvědomění u dyslektiků")
Název:
Účinky specifických poruch učení na self-koncept a sociometrickou pozici dítěte ve třídě (práce je součástí rozsáhlejšího výzkumného projektu "Morfologické uvědomění u dyslektiků")
Překlad názvu:
Self-concept and sociometrical position in children with learning disabilities
Autoři:
NOVOTNÁ, Lenka Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem předkládané diplomové práce je prozkoumat oblast sociálních důsledků specifických poruch učení. Bezesporu mají specifické poruchy učení mají vliv na školní prospěch a celkové výsledky v rámci školní výuky. Jejich vliv je však mnohem širší a můžeme říci, že přináší jedinci se specifickou poruchou učení určité negativní osobní a sociální důsledky. Jsou stanoveny následující dvě hypotézy: Předpokládám, že skupina dětí se specifickou poruchou učení se bude vyznačovat nižším sebepojetím ve srovnání se skupinou kontrolní. Předpokládám, že skupina dětí se specifickou poruchou učení se bude vyznačovat zhoršenou sociometrickou pozicí ve školní třídě ve srovnání se skupinou kontrolní. V teoretické části diplomové práce je obsaženo vysvětlení základních pojmů souvisejících se specifickými poruchami učení. Jednotlivé kapitoly jsou věnovány specifickým poruchám obecně, dále konkrétně dyslexii, jejím příčinám, výskytu, projevům a reedukaci. Zmíněny jsou vedle dyslexie i další specifické poruchy učení. Ve druhé polovině teoretické části se zaměřuji na dyslektického žáka a jeho subjektivní obtíže, na rodiče a učitele dyslektického žáka, a na důsledky školní neúspěšnosti a dyslexie na život jedince. Praktická část poté zpracovává samotný výzkum provedený mezi 24 žáky základní školy. Výzkum pomocí nejrůznějších testových metod vyhodnocuje dopady a důsledky specifických poruch učení na sebepojetí žáka a jeho sociometrickou pozici ve školní třídě. Výše zmíněných 24 žáků bylo rozděleno do dvou skupin ? experimentální a kontrolní skupinu, které jsou mezi sebou vzájemně porovnávané.Target od the thesis is to explore the area of social consequences of specific learning disabilities. Specific learning disabilities have undoubtedly impact on academic performance and overall results in the context of school education. Their influence is much wider and we can say that it provides individuals with a specific learning disabilities a negative personal and social consequences. I established the following two hypotheses: I suppose that a group of children with specific learning disabilities will be marked selfconcept lower compared to the control group. I suppose that a group of children with specific learning disabilities will be marked by impaired sociometric position in the classroom compared to the control group. In the theoretical part of the thesis is contained explanations of basic concepts related to learning disabilities. Individual chapters are devoted to specific disorders in general and specifically dyslexia, its causes, incidence, manifestations, and reeducation. The other specific learning disabilities are mentioned in addition to dyslexia. In the second half of the theoretical section, I focus on pupil with dyslexia and his subjective complaints, parents and teachers of pupil with dyslexia, and the consequences of school failure and dyslexia on the individual's life. Practical part of the thesis processes with the research conducted among 24 elementary school students. Research using a variety of test methods for evaluating the impacts and consequences of specific learning disabilities on student self-concept and sociometric position in the classroom. Above 24 pupils were divided into two groups - experimental and control groups, which are compared among themselves.
Klíčová slova:
dyslexie; self-koncept; sociometrická pozice ve třídě; specifické poruchy učení; dyslexia; self-concept; sociometric position in the class; specific learning disabilities Citace: NOVOTNÁ, Lenka. Účinky specifických poruch učení na self-koncept a sociometrickou pozici dítěte ve třídě (práce je součástí rozsáhlejšího výzkumného projektu "Morfologické uvědomění u dyslektiků"). České Budějovice, 2012. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/17355