Název:
Pohádka a příběh ve waldorfské mateřské škole
Překlad názvu:
Fairytales and Stories in the Waldorf Kindergarten
Autoři:
JANEČKOVÁ, Pavla Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V bakalářské práci se zabývám formami a přístupem waldorfské pedagogiky v předškolním vzdělávání při práci s pohádkou a příběhem. Zabývám se dobou, kdy pohádky vznikaly, jejich historickým vývojem a způsobem, jak byly vypravěči a sběrateli předávány. Zajímám se o to, jakou hodnotu v sobě pohádky a příběhy ukrývají, o jejich obraznou řeč a archetypy. Zároveň se zabývám její interpretací a hlubším porozuměním. Věnuji se způsobu podání, metodickými principy a vhodností výběru pohádek a příběhů v souladu s waldorfskou pedagogikou. Na teoretické poznatky navazuje praktická část, kde pozoruji, jakým způsobem mé vlastní příběhy na děti působí. Tato zjištění provádím na základě videozáznamů, spontánních reakcí dětí a výpovědí rodičů. Popisuji a reflektuji vlastní tvůrčí proces vzniku různých typů příběhů tak, jak se využívají v praxi waldorfské pedagogiky. Všímám si, jak se působení těchto příběhů odráží na sociálním klimatu ve třídě, na vztahu dětí k přírodě, k činnostem a jak velkou měrou se podílí na rozvoji fantazie a kreativity u dětí v předškolním věku.The bachelor thesis shows how storytelling is treated in the Waldorf approach to pre-primary education. In the theoretical part, it examines the historical development of stories and tales, the value of their pictorial language and their interpretation. It also discusses the methodological principles used in the Waldorf approach and the guidelines for selecting particular stories. The empirical part focuses on the influence of storytelling on children, namely on the social climate of the classroom, the children?s relationship to nature, their imagination and creativity. Research is based on data consisting of video recordings, spontaneous reactions of children recorded in the teacher?s diary and parent reflections. The author?s own storytelling creative process is also illustrated and reflected.
Klíčová slova:
pohádka; předškolní dítě; příběh; waldorfská mateřská škola; waldorfská pedagogika; a child in pre-primary education; a fairytale; a story; Waldorf (Steiner) kindergarten; Waldorf (Steiner) pedagogy Citace: JANEČKOVÁ, Pavla. Pohádka a příběh ve waldorfské mateřské škole. České Budějovice, 2012. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/24009