Název:
Proměny profesních kompetencí učitelky MŠ v souvislosti s věkem a praxí
Překlad názvu:
Changing Kindergarten Teacher professional Competence in Relation to Age and Experience
Autoři:
ŠEJVAROVÁ, Zdeňka Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Strukturou a významem profesních kompetencí učitele se zabývá celá řada pedagogů. K této záležitosti přistupují z různých hledisek a vytvářejí četné modely. Zatím však nebylo dosaženo jednotného vymezení. Ve své podstatě však vyjadřují stejnou skutečnost, a tou je připravenost a výbava učitele pro svou profesi. Záměrem práce je poukázat na možnost proměny vnímání profesních kompetencí učitelky MŠ v souvislosti s věkem a délkou praxe učitelky.Teoretická část práce se zabývá konceptem profesních kompetencí učitelky MŠ v souvislosti se současnou změnou role předškolního pedagoga. Seznamuje především s obecným pojmem kompetence, profesní kompetence. Uvádí jejich definice, význam, strukturu. Zároveň představuje několik modelů profesních kompetencí v podání předních odborníků. Dále popisuje proces formování těchto kompetencí během přípravy předškolních pedagogů na profesi. Následně upozorňuje na nebezpečí rutinních prakticismů v praxi mateřských škol a nastiňuje dovednosti, které jim mohou předcházet. Praktická část je zpracována pomocí metody dotazníkového šetření u učitelek mateřských škol. Dotazník je zaměřený na zjištění, jak vnímají profesní kompetence učitelky v souvislosti s jejich věkem a délkou praxe a na zmapování a popsání některých rutinních praktik, které přetrvávají v českých mateřských školách.The question of structure and importance of professional competencies of teachers has been addressed by a number of pedagogues. The matter has been approached from different perspectives and numerous models were generated. Though a uniform definition has not been reached so far, in essence, all the models express the same fact: the preparedness and readiness of teachers for their profession. The aim of the thesis is to point out the possibility of changes in the perception of professional competencies of teachers in kindergarten with age and length of their professional experience. The theoretical part deals with the concept of professional competencies of kindergarten teachers in the current changing role of pre-school teachers. It mainly introduces the general concept of competence, professional competence and features their definition, meaning and structure. Concurrently it presents several models of professional competencies by leading experts. It further describes the formation process of these skills during the preparation of pre-school teachers to their profession. Subsequently, it warns against the routine practices carried out in the kindergartens and outlines the main skills that could help preventing them. The practical part is processed using the method of questionnaire survey of kindergarten teachers. The questionnaire aims to determine how the professional competencies are perceived by the teachers in relation to their age and length of practice and to map and describe some routine practices that tend to persist in the Czech kindergartens.
Klíčová slova:
profesní dovednosti; profesní kompetence; role učitele; rutinní prakticismus; professional competence; professional skills; routine practices; The role of teachers Citace: ŠEJVAROVÁ, Zdeňka. Proměny profesních kompetencí učitelky MŠ v souvislosti s věkem a praxí. České Budějovice, 2012. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/23950