Název:
Realizace environmentální výchovy ve speciálních školách
Překlad názvu:
Realization of environmental education in special schools
Autoři:
ŠVECOVÁ, Markéta Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Environmentální výchova klade důraz na poznávání životního prostředí a jeho vztahu s člověkem a uvědomování si nezbytnosti zachování podmínek života. Trvalá péče o životní prostředí úzce souvisí se stavem environmentálního vědomí a vzdělanosti populace. Ministerstvo životního prostředí vede odpovědnost za environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu (dále jen EVVO). Neméně významná úloha náleží Ministerstvu školství mládeže a tělovýchovy, které vydalo metodický pokyn k zajištění EVVO. Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části je popsána environmentální výchova, její realizace ve školách, státní program EVVO, speciální školství a EVVO v Jihočeském kraji. Ve výzkumné části bakalářské práce byl využit kvalitativní výzkum. Ke zjištění stanovených cílů byla zvolena metoda dotazování. Použitou technikou ke sběru dat byl individuální nestandardizovaný rozhovor. Výzkumný soubor byl tvořen školními koordinátory EVVO, řediteli škol či pedagogy odpovědnými za EVVO ve speciálních školách v regionu České Budějovice. Cílem této bakalářské práce bylo zjistit jakým způsobem je realizována environmentální výchova ve všech speciálních školách v regionu České Budějovice. Všechny výzkumné otázky byly zodpovězeny a ukázalo se, že environmentální výchovu realizuje šest speciálních škol ze sedmi a všech šest těchto speciálních škol realizuje environmentální výchovu podobným způsobem. Těchto šest speciálních škol realizuje environmentální výchovu v rámci vyučovacích předmětů, a zvolili kombinovanou formu hry a teorie. Při výuce používají všichni respondenti pomůcky a pět z nich se zúčastňuje projektů k environmentální výchově. Šest speciálních škol realizuje environmentální výchovu dle Rámcového vzdělávacího programu a dvě z nich čerpají i z metodického pokynu EVVO. Služeb ekologických center využívá šest speciálních škol, realizující environmentální výchovu, ale komplikací je pro ně financování těchto služeb. Výsledky bakalářské práce mohou přispět k lepší orientaci v problematice realizace EVVO ve speciálních školách a budou poskytnuty Centru ekologické a globální výchovy Cassiopeia do projektu ?Nevidím, neslyším, ale vím ??.Environmental education puts emphasis on getting to know our environment and its relationship with man, and becoming aware of the necessity to preserve conditions for life. Constant care of our environment is closely linked to the state of the environmental awareness and education level of the population. The Ministry of the Environment bears responsibility for environmental tuition, education and public awareness (hereinafter EVVO). In this respect, the Ministry of Education, Youth and Sports, which published methodological instructions to bring the EVVO into practice, is no less important. This bachelor thesis is divided into the theoretical and the practical parts. The theoretical part contains a description of environmental education, its realisation in schools, the state EVVO programme, special school system and the EVVO in the Region of South Bohemia. The research part of the bachelor thesis made use of qualitative research. To fulfil the objectives defined I chose the survey method. The technique used to collect data was an individual non-standardised interview. The research set consisted of the EVVO school coordinators, school headmasters/headmistresses or teachers responsible for EVVO in special schools in the region of České Budějovice. The objective of this bachelor thesis was to find out in which way environmental education was realised in all special schools in the region of České Budějovice. All the research questions have been answered, and it has been found out that environmental education is realised in six out of seven special schools, and all these six special schools realise environmental education in similar ways. These six special schools realise environmental education within school subjects, and they chose the combined form of play and theory. All respondents use various aids in their lessons, and five of them take part in environmental education projects. Six special schools realise environmental education according to the Framework Education Programme and two of them draw on the EVVO methodological instructions. The services of ecological centres are used by six special schools realising environmental education, but financing these services is complicated for them. The results of this bachelor thesis may contribute to a better orientation in the questions of the EVVO realised in special schools, and they will be offered to the Cassiopeia Ecological and Global Education Centre for the project ?I Cannot See, I Cannot Hear, But I Know ??.
Klíčová slova:
Environmentální výchova; pedagogický pracovník; speciální škola; vzdělávání; education; Environmental education; pedagogical staff; special school Citace: ŠVECOVÁ, Markéta. Realizace environmentální výchovy ve speciálních školách. České Budějovice, 2011. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/22541