Original title:
Oceňování doménových jmen
Translated title:
Domain names valuation
Authors:
Nešpor, Radek ; Střížová, Vlasta (advisor) ; Maříková, Pavla (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Cílem diplomové práce je návrh metodiky pro oceňování doménových jmen. Doménová jména jsou pro potřeby ocenění rozdělena do tří kategorií podle způsobu generování jejich užitku jako hlavního hodnototvorného faktoru. Pro třídu doménových jmen, jenž je schopna generovat samostatně peněžní toky jsou navrženy dvě výnosové metody -- metoda DCF a metoda tržního porovnání. Doménová jména, která slouží jako marketingový nástroj a tedy jejich užitek se promítá do tržeb za zboží nebo služby jsou uvedena jako třída dvě a pro ocenění jsou vhodné metoda excess earnings a metoda ziskové prémie. Poslední třídou jsou doménová jména jejichž užitek není známý ani zřejmý. Jejich ocenění je možno provést kombinací nákladového a výnosového ocenění formou bodové metody. Modelové příklady ocenění pro každou třídu doménových jmen jsou uvedeny v poslední kapitole.The goal of this graduation thesis is a proposal of domain names valuation methodology. For the purpose of valuation the domain names are divided into three classes based on the manner of generation of their utility which is the main value making factor. For the domain names class which is able to generate cash flow itself there are two income methods proposed -- DCF method and market comparison method. The domain names which serve as a marketing tool and therefore their utility is projected into incomes for products and services, are marked as class two. Their valuation is based on excess earnings method and profit premium method. The last class is the domain names whose utility is not known and neither obvious. Their valuation is made through combination of expanse and income methods in the form of point method. Model examples of valuation for each class of domain names are mentioned in the last chapter.
Keywords:
DCF method valuation; Domain name; Excess earnings method valuation; Market comparison method valuation; Point method valuation; Profit premium method valuation; Doménové jméno; Ocenění bodovou metodou; Ocenění metodou DCF; Ocenění metodou Excess earnings; Ocenění metodou tržního srovnání; Ocenění metodou ziskové prémie
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/14381