Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 84 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 

Vliv vstupu ČR do EU na vzdělávání Romů
STUDNIČKA, Jiří
Práce se věnuje vlivu vstupu ČR do EU a do dalších mezinárodních organizací na vzdělávání Romů. Konkrétně se práce zabývá politikou vzdělávání uskutečňovanou vládou ČR a tím, jak na tuto politiku působila EU svými institucemi a především pak jaký vliv měli Pravidelné zprávy o pokroku jednotlivých přistupujících zemí vydávané EU. První část práce využívá především metodu sekundární analýzy dat vypracovaných v odborné literatuře k nastínění historického kontextu. Ve druhé části práce je použita metoda obsahové analýzy dokumentů, jako jsou mezinárodní smlouvy, výroční zprávy, hodnotící zprávy a podobně, týkajících se situace vzdělávání Romů v ČR.

Vzdělávací dráhy úspěšných romských studentů
Nikolai, Tomáš ; Poláčková, Věra (oponent) ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce)
Diplomová práce Vzdělávací dráhy úspěšných romských studentů analyzuje stav a možnosti vyššího sekundárního a terciárního vzdělávání Romů v České republice a vybrané faktory, které ovlivňují vzdělávací dráhy romských žáků a studentů. Výzkumnou část tvoří empirická sonda mezi úspěšnými romskými studenty. Základem teoretické části je deskripce současného stavu studia romských studentů na středních a vysokých školách v České republice a analýza faktorů, které ovlivňují jejich vzdělávací dráhy. Jedná se o analýzu vlivu společnosti, vlivu vzdělávacích institucí, vlivu rodiny a vlivu osobnostních předpokladů. Základem empirické části je šest kasuistik úspěšných romských studentů, které byly vytvořeny na základě výpovědí respondentů získaných strukturovaným rozhovorem. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Romové a vzdělání
Burová, Soňa ; Částová, Marie (oponent) ; Mojžíšová, Jarmila (vedoucí práce)
Hlavním cílem mé práce je seznámit širší laickou veřejnost s problémy, se kterými se pedagogové setkávají při každodenním kontaktu s romskými žáky ve školách. Zároveň by má bakalářská práce měla upozornit na ne vždy snadné podmínky, které jsou romským dětem ve školách k dispozici. Situace romské problematiky se zlepšuje, není však stále ideální. Má práce má nastínit, jak systém péče o romské děti funguje.

Poskytování kulturně senzitivní ošetřovatelské péče těžce přizpůsobivým Romům
REIDINGEROVÁ, Alena
V diplomové práci jsme se zaměřili na skupinu těžce přizpůsobivých Romů. Tuto skupinu jsme si definovali jako lidi, kteří mají jen základní vzdělání, jsou nezaměstnáni a tak zcela odkázáni na pomoc od státu v podobě sociálních dávek, posledním kritériem je sociální odloučenost, která tyto lidi staví na pokraj společnosti. Tento životní styl vyplývající z jejich společenského postavení se u těžce přizpůsobivých Romů odráží v jejich zdravotním stavu. Cílem této diplomové práce bylo zjistit specifika ošetřovatelské péče o zdravé a nemocné těžce přizpůsobivé Romy a tyto specifika zpracovat do podoby standardu a sestavení edukačních zásad. Během výzkumného šetření jsme se zaměřili i na zjištění faktorů, které ovlivňují práci sester s těžce přizpůsobivými Romy.

Přístup sociálních pracovníků ke klientům romské menšiny
KORECKÁ, Tereza
Diplomová práce pojednává o sociální práci s romskými klienty. Opírá se o předpoklady, jimiž by měli sociální pracovníci disponovat, pokud s touto cílovou skupinou pracují a o jejich vybavenosti k takové práci. Zaměřuje se na profesionální přístup sociálních pracovníků ke klientům, kteří jsou příslušníky romského etnika, a popisuje hodnotový systém sociálního pracovníka. Dotýká se také zdravotně sociální problematiky, nezaměstnanosti a sociálně patologických jevů. Pro výzkum byl zvolen kvalitativní postup. Informace byly získávány cestou nestrukturovaných rozhovorů. Cílem dotazování bylo zjistit, jaký je přístup sociálních pracovnic a pracovníků ke klientům romské minority. Vedlejším cílem bylo zjistit, co v sociální práci ovlivňuje /jaké faktory/ sociální pracovnice a pracovníky v přístupu ke klientům romské minority. Výzkum prokázal, že pracovníci přistupují ke klientům profesionálně, na základě etického kodexu. Z výzkumu vyplynuly faktory, které mají vliv na vnímání klientů romské minority sociálními pracovnicemi a pracovníky. Nejčastěji přístup ovlivňuje ztížená komunikace s klienty a nízká motivace romských klientů změnit svým přičiněním svoji tíživou situaci. Pracovníci nerozlišují své klienty podle příslušnosti k menšině, ale podle specifického problému, který chtějí pomoci řešit. Největším problémem romského etnika se stalo vzdělání. Většina pracovníků si myslí, že pokud se zlepší vzdělanost romských klientů, zmírní se dopad ostatních sociálních problémů.

Edukace rómských žáků v alternativních formách vzdělávání se zaměřením na Waldorfskou školu
SAMCOVÁ, Štěpánka
Téma diplomové práce patří svým charakterem do oboru pedagogické psychologie a sociologie výchovy. Práce pojednává o výhodách vzdělávání romských žáků ve waldorfských školách. Pracuji s termíny: edukace, romská menšina, kognitivní determinanty, waldorfská pedagogika. Cílem práce je seznámení s problematikou vzdělávání romských dětí, celkové seznámení s romskou menšinou žijící v České republice, seznámení se způsobem výchovy romských dětí v závislosti na školní úspěšnosti, popsání kognitivních determinantů romských žáků ve vztahu k jejich školní efektivnosti a doložení výhod waldorfské pedagogiky pro romské děti v kontrastu tradičního školství.

Postoje romských rodičů ke vzdělávání jejich dětí v programu Předškoláci Salesiánského střediska mládeže - domu dětí a mládeže České Budějovice
KOLÁŘOVÁ, Lenka
Práce se zabývá zjištění postojů romských rodičů ke vzdělávání jejich dětí v programu Předškoláci Salesiánského střediska mládeže-domu dětí a mládeže České Budějovice. Teoretická část charakterizuje Romy, jejich etnicitu a kulturní odlišnosti a vztah ke vzdělávání. Dále popisuje Salesiány, Salesiánské středisko mládeže-dům dětí a mládeže České Budějovice, jeho vznik a programy, se zaměřením na program Předškoláci. Věnuje se předškolnímu vzdělávání v České republice. Praktická část obsahuje metodiku výzkumu a zdůvodnění jejího použití, popis výzkumného souboru a vyhodnocení odpovědí. V závěru je uvedena diskuze nad zjištěnými postoji rodičů ke vzdělávání s literaturou a doporučení pro úpravu a zlepšení programu Předškoláci, který je sice nastaven dobře, ale přesto z výzkumu vzešli podněty, které by mohli vést ke zvýšení návštěvnosti programu.

Romové v České republice
Šimková, Martina ; Langhamrová, Jitka (vedoucí práce) ; Fiala, Tomáš (oponent)
Cílem mé práce je poskytnout obraz o situaci a chování Romů v České republice. Práce obsahuje jednotlivé charakteristiky romské populace, historii a demografickou prognózu do budoucna.Práce je rozdělena do čtyř hlavních částí. V první části se zabývám historií Romů, odkud pocházejí, kdy se objevili na českém území a jaký byl jejich osud za druhé světové války. Druhá část je zaměřena na demografickou charakteristiku romské populace. Třetí část je věnována společenským charakteristikám. Mezi ně patří především vzdělání a ekonomická aktivita. Poslední část obsahuje projekci demografického vývoje romské populace do budoucna.


Role sestry v prevenci obezity a nadváhy u romské minority v České republice
OLIŠAROVÁ, Věra
Cíle: Cílem této disertační práce bylo charakterizovat vztah, postoj a názory romské minority vztahující se k nadváze a obezitě. Zároveň byla zaměřena na popsání rizikových faktorů, které se na jejich vzniku podílejí, a vytvoření metodiky k intervenčnímu programu zaměřenému na prevenci nadváhy a obezity u romské minority. Metodika: Pro účely naplnění cílů bylo přistoupeno ke kvalitativnímu výzkumu, který umožnil i sledování kulturně podmíněných vzorců chování v terénu. Výzkumný soubor byl tvořen 25 romskými respondenty, kteří byli starší osmnácti let a zároveň byla jejich hodnota BMI v pásmu nadváhy nebo obezity (tedy BMI ? 25 kg/m2). Mezi respondenty bylo 8 mužů a 17 žen. K analýze dat byla využita metoda zakotvené teorie, která napomáhá hledání nových souvislostí. V rámci analýzy kvalitativních dat byl využit program MAXQDA 11. Výsledky: Rolí sestry v prevenci nadváhy a obezity u Romů je identifikace ovlivnitelných rizikových faktorů pramenících z životního stylu a jejich eliminace za využití vhodné motivace a efektivní edukace. Kulturně podmíněné vzorce chování jsou výrazným faktorem, který může ovlivnit efektivnost realizovaných intervencí. Již při odběru anamnézy, v níž se sestra snaží identifikovat rizikové způsoby chování, se tyto vzorce projevují. Pro Romy je těžké například popsat své jídelní zvyklosti z kvalitativního i kvantitativního hlediska, zejména pak frekvenci a pravidelnost stravování. Z dalších faktorů, které se v oblasti problematiky nadváhy a obezity uplatňují, je to body image, sociální funkce stravování, socioekonomický status a s ním spojené složení stravy atd. Právě pochopení těchto souvislostí mezi jednotlivými faktory a motivačních prvků, které se na daném rizikovém způsobu chování podílejí, může do ošetřovatelství vnést nový rozměr. Vědecké přínosy práce: Na základě analýzy dat a po integraci poznatků byla vytvořena metodika k intervenčnímu programu zaměřenému na prevenci nadváhy a obezity. Tento materiál byl následně konzultován se zástupci dané minority a upraven dle jejich připomínek. Následně byl využit v souvislosti s řešením grantového projektu číslo LD14114, který je realizován za finanční podpory Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy v rámci COST (Cooperation on Scientific and Technical Research) nesoucí název Obezita a nadváha u romské minority v Jihočeském kraji.