Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 966 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.16 vteřin. 

Výchova k umění se zaměřením na období středověku u dětí mladšího školního věku
STRNADOVÁ, Ladislava
Práce se zabývá výchovou k umění a historií konkrétně obdobím středověku. Zaměřuje se na děti mladšího školního věku. První část práce objasňuje klíčové pojmy jako výchova k umění a další. Dále pojednává o historickém období středověku jako takovém. Stručně charakterizuje volný čas a mladší školní věk. Zamýšlí se nad opodstatněností historie ve výchově. Pomocí výzkumu mapuje současnou situaci-úroveň znalostí historie u dětí mladšího školního věku. Druhá část práce má praktický charakter. Popisuje realizaci projektu-výtvarné hry. Tento projekt nabízí nástin jednoho z mnoha způsobů, jak děti příjemnou formou obohatit o znalosti z historie a vést je k umění.

Odmítání očkování v kraji Vysočina v období let 2010 - 2013
PALÁTOVÁ, Ilona
Očkování má v České republice dlouholetou tradici a v rámci pediatrické prevence patří k základní péči. Představuje velmi účinnou ochranu dětí i dospělých nejen před infekčními nemocemi, ale i jejich následky. V dnešní moderní době se však objevují názory, které zpochybňují prospěšnost a důležitost povinného očkování. Za jeho zrušení bojují jedinci i organizované skupiny, které očkování označují za neetické, nemorální a nelidské. Nejčastějším důvodem odmítnutí očkování je přesvědčení, že některá očkování nejsou nutná. Tato problematika se stále častěji stává předmětem mnoha diskuzí, proto ji spatřuji jako velice aktuální.

Antisemitismus ve vybraných protektorátních periodikách
Suk, Pavel ; Köpplová, Barbara (vedoucí práce) ; Gebhart, Jiří (oponent)
Práce se pokouší analyzovat projevy antisemitismu v česky psaných tištěných periodikách trojího druhu: periodik založených původně k zábavě a odpočinku, nikoli k šíření antisemitismu (sešitové romány zaměřené na určité sociální skupiny, ženy, muže a mládež), periodik, která užívala antisemitismus jako jeden z obsahových činitelů (týdeníky Kuratoria pro výchovu mládeže v Čechách a na Moravě určených pro děti a mládež a periodika Vlajky a jejích odnoží) a konečně periodika, které bylo programově založeno za účelem šíření antisemitismu (Arijský boj). Práce obsahuje též kapitolu o projevech antisemitismu ve filmu, který v určité době zastoupil a doplnil šíření antisemitismu v česky psaném tisku. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Rovnovážná cvičení v přípravě na výuku běhu na lyžích dětí se zrakovým postižením
Chmelíčková, Hana ; Daďová, Klára (vedoucí práce) ; Levitová, Andrea (oponent)
Název práce: Rovnovážná cvičení v přípravě na výuku běhu na lyžích dětí se zrakovým postižením Cíl práce: Cílem této práce je ověřit možnost aplikace vybraných rovnovážných cvičení u dětí se zrakovým postižením. Metoda: Výzkumný soubor byl tvořen šesti žáky Základní školy pro zrakově postižené ve věku 14 a 15 let. Deset týdnů jsme u nich aplikovali vybraná rovnovážná cvičení zaměřená na nácvik běžeckého lyžování. Pro zhodnocení změny vybraných rovnovážných parametrů před a po cvičební intervenci jsme použili metodu hodnocení stability postoje na tlakové desce Footscan a terénní test chůze po slepu. Výsledky a závěry: Práce poukázala na možnost pohybové intervence formou rovnovážných cvičení v předsezónní přípravě běhu na lyžích. Prokázalo se, že vybraná rovnovážná cvičení lze aplikovat v plném rozsahu v hodinách školní TV u žáků se zrakovým postižením. U většiny jedinců ze sledovaného souboru došlo po pohybové intervenci ke zlepšení úrovně dynamické rovnováhy (vyjádřené terénním testem chůze po slepu). Ve studii se nepotvrdila možnost pozitivního ovlivnění sledovaných parametrů stability postoje desetitýdenní pohybovou intervencí. Klíčová slova: Zrakové postižení, rovnovážná cvičení, běh na lyžích, stabilita postoje, Footscan

DVACÁTÉ STOLETÍ VE SVĚTLE ZKUŠENOSTÍ JEDNÉ ŽENY alternativní pohled na dějiny získaný pomocí orální historie
Svobodová, Jana ; Sokolová, Věra (vedoucí práce) ; Kiczková, Zuzana (oponent)
Cílem diplomové práce je zjistit, jak se konkrétní doba a události odrazily v životě konkrétní ženy, nakolik její jednání ovlivnily genderové normy a stereotypy společnosti, a nakolik se tato žena cítila jimi vázána. Jako metoda zpracování byla zvolena metoda orální historie, která umožňuje zpracování životních příběhů lidí nejrůznějšího postavení a zkušeností. Jejím základem jsou biografická vyprávění narátorky, která badatelka následně zpracuje, analyzuje a interpretuje. V mém případě byla narátorkou moje babička narozená v roce 1922, a pocházející ze zemědělského prostředí, díky čemuž její životní zkušenosti nekorespondují příliš s obrazem doby, ve které žila, jež nám podává mainstreamová historie, zaměřená spíše na střední městské vrstvy. Díky tomu bylo při použití orální historie a analytické kategorie gender možno zpracovat originální pohled na události a dobu dvacátého století tak, jak jej zažila konkrétní žena. Tento pohled, opomíjející často politické události, které mainstreamová historie považuje za klíčové, a akcentující více každodenní život ovlivněný genderovým systémem, je živoucí dokladem o tom, jak rozdílné může být vnímání života v závislosti na kontextu a konkrétní životní zkušenosti.

Krize - rozpad rodiny očima dítěte
Nevoralová, Monika ; Procházková, Jana (vedoucí práce) ; Hadj - Moussová, Zuzana (oponent)
Tato práce přinesla mnoho témat, kterým by bylo dobré věnovat větší pozornost. Je zřejmé, že nepříznivá rodinná atmosféra, popř. rozvod rodičů, může být pro dítě rizikovým faktorem v mnoha oblastech. Rozhodujícím faktorem je však spíše atmosféra (klima) v rodině než samotný rozvod rodičů. Větší škodu mohou způsobit nezdravé vztahy v rodině něž rozvod, rozchod rodičů. Úplná harmonická rodina je pro děti pochopitelně nejlepší, na druhou stranu harmonické prostředí rozvedené rodiny je pro jejich další vývoj prospěšnější než disharmonická úplná rodina. Z tohoto důvodu nelze problémy vyskytující se u dítěte přičítat vždy samotnému rozvodu rodičů. Tím dochází ke zjednodušení a zároveň k zavádějící představě, že všechny děti, jejichž rodiče se rozvedli, jsou problémové. Jistě je pravdou, že u nich může díky této situaci nastat zvýšené riziko vzniku různých potíží, ale stejně tak může být ohroženo mnoho dalších dětí, jejichž rodiče rozvedeni nejsou, ale doma panuje nepříznivá atmosféra atd. V některých případech mohou být důsledky rozvodu dokonce i pozitivní, jak vyplývá i zvýše uvedené analýzy. Záleží vždy na mnoha faktorech. Především na tom, zda přetrvávají konflikty i nadále mezi bývalými partnery. Dále záleží i na osobnosti a odolnosti dítěte, na prostředí, osobách, které dítěti mohou být v době krize v rodině...

Sociální postavení a každodennost pražského dělnictva v meziválečné době. Historicko-sociologická analýza
Holubec, Stanislav ; Kárník, Zdenek (vedoucí práce) ; Moravcová, Mirjam (oponent) ; Měchýř, Jan (oponent)
Předkládaná práce si klade za cíl přiblížit sociální existenci a každodennost pražského dělnictva v meziválečném období. Praha, která ve sledovaném období dynamicky rostla a rychle se měnila v moderní velkoměsto, byla také městem s největší koncentrací dělníků v Československu. Zvláštní pozornost je věnována dělnickým rodinám, problematice zdraví a sexuality, bydlení, kulturním praktikám, politické existenci a vzdělávání. Práce používá dobových archivních pramenů organizací zabývajících dělníky nebo dělnických organizacích samotných (politických stran, odborů, zájmových sdružení). Druhým zdrojem informací je kvalitativní sociologické šetření pamětníků. Dále to jsou analýzy statistických dat, dobových periodik a sekundární literatury. Práce se snaží ukázat pražské dělnické prostředí ve vší rozmanitosti jeho existence a pojímá tuto sociální skupinu jako značně heterogenní útvar s velmi plynulými hranicemi přechodu k ostatním sociálním prostředím. Vedle sociálních rozdílů zdůrazňuje práce vliv rozdílů mezi generacemi a pohlavími na každodennost pražského dělnictva.

Fyziologický vývoj postury a pohybu dítěte předškolního věku - vestibulární systém
Bočínská, Helena ; Zounková, Irena (vedoucí práce) ; Syslová, Jana (oponent)
Tato práce je zaměřena na vývoj postury a pohybu dítěte předškolního věku. Konkrétně na ovlivnění kontroly postury a pohybu vestibulárním aparátem. Jsou zde shrnuty poznatky o vestibulárním aparátu získané z české a anglické literatury a zahraničních článků publikovaných v elektronických časopisech. Je zaměřena na období předškolního věku. Zdůrazňovány jsou tedy změny vztahující se k tomuto období. Část zahrnující přehled poznatků je zaměřena na anatomii, embryologii a neurofyziologii vestibulárního aparátu. Je v ní uveden přehled fyziologie motorického vývoje od prenatálního do předškolního období. Vliv vestibulárního aparátu na motorický vývoj se promítá v postupném získávání pohybových dovedností. Práce se zmiňuje o vlivu vestibulárního systému na kontrolu postury u dětí předškolního věku. Jeho zvyšujícím se podílu odpovědnosti za kontrolu postury a pohybu ve vztahu ke zrakovému a somatosenzorickému systému. Kazuistikou motoricky zdravého dítěte jsou pak doloženy a ověřeny získané informace o projevech vlivu vestibulárního aparátu na posturální kontrolu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Individuální léčebná tělesná výchova u dětí s vadným držením těla v šesti letech
Střídová, Zuzana ; Ocmanová, Renata (vedoucí práce) ; Zounková, Irena (oponent)
V práci jsou shrnuty současné poznatky, definující správné a vadné držení těla. Cílem bylo pozitivně ovlivnit kvalitu držení těla vybraného vzorku dětí s vadným držením těla na základě shrnutých informací. Čtyři děvčata a pět chlapců ve věku šesti let cvičilo po dobu 7,5 týdnů specifickou cvičební jednotku. Byla sestavena s ohledem na nejčastěji oslabené funkce. Po této době se u všech dětí projevila zlepšující tendence. Vadné držení těla nebylo zcela odstraněno, ale došlo ke zvětšení symetrie dříve asymetrických odchylek. Autorka předpokládá odstranění vadného držení těla po delší době takto nastaveného pohybového režimu. Na konci práce jsou shrnuta preventivní doporučení, týkající se dětského věku a školní docházky. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Vývoj fyziologické postury a pohybu v období předškolního věku - funkce ruky
Stachelová, Dagmar ; Zounková, Irena (vedoucí práce) ; Jelínková, Barbora (oponent)
Tato práce je zaměřena na problematiku vývoje dovedností ruky u dětí v předškolním věku. Jednotlivé dovednosti jako je natahování (reaching), volní úchop, přenos, úmyslné pouštění, vzájemné používání rukou a dovednost používat nástroje, jsou zde definovány a klasifikovány v závislosti na věku. Poukázáno je i na vzájemné souvislosti mezi dovednostmi a muskuloskeletárním, zrakovým, motorickým, somatosenzorickým, percepčním a kognitivním systémem. Okrajově je zmíněn způsob vyšetření úchopové funkce ruky a terapie pomocí speciálních fyzioterapeutických konceptů a metod. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)