Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Rozvoj a podpora rodičovských kompetencí při práci s ohroženými rodinami
HÁJÍČKOVÁ, Andrea
Tato diplomová práce je zaměřena na problematiku rodičovských kompetencí při práci s ohroženými rodinami. Nabízí pohled do sociální práce s rodinou, kde se nachází dítě, jehož biologický, psychologický nebo sociální vývoj může být ohrožen. Rodičovské kompetence souvisí s naplňováním funkcí rodiny a současně i s uspokojováním potřeb všech členů rodiny. Cílem práce je popsat podporu a rozvoj rodičovských kompetencí sociálními pracovníky při práci s ohroženými rodinami a dětmi. V souladu s cílem práce byly vymezeny dvě výzkumné otázky zaměřené na to, jak přistupují sociální pracovníci k rodičovským kompetencím svých klientů a jak působí sociální pracovníci na rodičovské kompetence. V rámci tohoto výzkumu byl použit kvalitativní přístup, který umožnil hlubší poznání intervence sociálních pracovníků v ohrožené rodině. Využita byla metoda dotazování, technika polořízeného rozhovoru a data byla vyhodnocena formou kategorizace dat. Analýza zjištěných dat ukázala, že podstatné je při posilování rodičovských kompetencí vytvořit určité principy podpory rodiny, které spočívají ve vztahu pracovníka a rodiny, aby mohlo vůbec dojít k podpoře rodiny. Pracovník by měl usilovat o vzájemnou důvěru, přistupovat k rodině s respektem, empaticky, autenticky, bez předsudků a v některých případech vystupovat autoritativně. Vůči rodině by měl jednat jako partner, vést klienta k motivaci spolupracovat na změně a využívat mezioborovou spolupráci. Při rozvoji a podpoře rodičovských kompetencí je důležité vytvořit podpůrnou síť pro rodinu a nastavit žádoucí formy jejich spolupráce. Poskytnout jim nejen informace, ale i podporu, pomoc, nadhled na svojí situaci a zplnomocňovat je. To lze praktikovat nástroji jako je doprovod rodiny, praktický nácvik, zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, zprostředkování odborné pomoci aj., zejména proto, aby jejich vůle něco změnit či naučit se něco nového vedla k úspěchu v podobě osvojení si rodičovských kompetencí. Výsledky výzkumu by mohly být přínosné především pro organizace, které pracují s touto cílovou skupinou. Rovněž mohou výsledky posloužit pracovníkům jako zpětná vazba k jejich vykonávané práci.
Communi-crate jako soubor komunikačních nástrojů a postupů pro práci s ohroženými dětmi a rodinami ve Velké Británii a v České republice
Fořtová, Lenka ; Šotolová, Eva (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent)
Tato diplomová práce představuje analýzu a návody k použití zdrojů z Communi- crate, ‚komunikační bedny', která je souborem konkrétních praktických nástrojů pro práci s ohroženými dětmi a rodinami tak, jak se skutečně využívají ve Spojeném království Velké Británie a Severního Irska. Nástroje zde pojednané jsou určeny pro využití speciálními pedagogy a sociálními pracovníky v přímé práci s ohroženými rodinami, dětmi, dospívajícími, případně i dospělými osobami. Všechny uvedené nástroje jsou reálně otestovány v praxi a některé jsou adaptovány z cizojazyčné verze na využití v České republice. Nástroje z Communi-crate jsou rozděleny do několika skupin a každý z nich je více či méně podrobně popsán, včetně příkladů použití. Většina nástrojů je zde také vyobrazena. Případy popsané v kazuistikách jsou převzaty z praxe v České republice a ve Spojeném království Velké Británie a Severního Irska. Práce vznikla s využitím materiálů shromážděných autorkou v průběhu jejího působení při zahraničních studijních cestách a při seminářích vedených zahraničními odborníky v České republice v letech 2009-2014 a s přímou podporou členek autorského týmu Communi-crate z Children's Involvement Team v Sheffieldu. Tato práce využívá analytického přístupu.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.