Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.03 vteřin. 
Indikátory GUR: Návrh modelu a sady indikátorů gramotnosti k udržitelnému rozvoji dospělé veřejnosti v ČR
Končinská, Alice ; Třebický, Viktor (vedoucí práce) ; Janoušková, Svatava (oponent)
V současné době se začíná v České republice uplatňovat Vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Vstupuje do různých strategických dokumentů i do pedagogické a andragogické praxe. K hodnocení tohoto typu vzdělávání vzniká zejména v zahraničí řada indikátorů. Česká republika stojí před úkolem tyto indikátory upravit pro české prostředí či vytvořit vlastní. Tato práce se zabývá výsledkovými indikátory, tedy indikátory dopadu vzdělávání k udržitelnému rozvoji na gramotnost dospělé veřejnosti na místní, mikroregionální a krajské úrovni. Práce analyzuje vybrané národní i mezinárodní strategické dokumenty a českou i zahraniční odbornou literaturu z hlediska koncepcí environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Tyto koncepce pak analyzuje z hlediska vzdělávacích kvalit, ze kterých se skládá gramotnost k udržitelnému rozvoji. Identifikované kvality následně expertně posuzuje podle definice gramotnosti k udržitelnému rozvoji a sestavuje komplexní Model gramotnosti k udržitelnému rozvoji dospělé veřejnosti. Na základě tohoto modelu sestavuje sadu 65 indikátorů gramotnosti k udržitelnému rozvoji dospělé veřejnosti včetně indikátorových listů, která je určena zástupcům veřejné správy na místní, mikroregionální a krajské úrovni. Součástí indikátorových listů jsou i některé již...
Aktivity žáků konkrétní školy k ochraně životního prostředí
Malý, Tomáš ; Thorovská, Alena (vedoucí práce) ; Zvírotský, Michal (oponent)
Název: Aktivity žáků konkrétní školy k ochraně životního prostředí Autor: Tomáš Malý KATEDRA PEDAGOGIKY Vedoucí práce: PhDr. Alena Thorovská Abstrakt: Tématem této práce je projektové vyučování environmentální výchovy v Praktické škole dvouleté. Práce nastiňuje problematiku projektového vyučování a možnosti žáků Praktické školy v této oblasti. Záměrem této práce je popsat, jak lze v oblasti speciálního školství aplikovat environmentální vzdělávání v podobě jednoduchých projektů, založených na spolupráci vedení školy, pedagogů, koordinátora environmentální výchovy a žáků. Cílem je tedy poskytnout osnovu a inspiraci při teoretickém a praktickém zpracovávání projektu. Dílčím cílem této práce je nastínit oblast vzdělávání žáků s mentálním postižením. V praktické části jsou specifikovány dva projekty, na kterých se žáci praktické školy dvouleté spolupodíleli. Přínos praktické části práce spočívá v prozkoumání použitelnosti projektů při vyučovacím procesu. Pro zájemce projektového vyučování jde o užitečný návrh vlastní aplikace projektů, včetně zohlednění mentální úrovně žáků a dalších aspektů jako je ozdravení klimatu školy. Hlavní přínos práce spočívá v nastínění problematiky vzdělávání žáků v Praktické škole dvouleté formou projektů, následném vyvození poznatků o projektovém vyučování a možnostech realizace...
Proenvironmentální postoje a chování žáků vybraných středních odborných škol
Stehnová, Eva
Bakalářská práce se zabývá environmentálními postoji a deklarovaným chováním žáků vybraných středních odborných škol. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Cílem teoretické části bylo na základě odborných zdrojů provést shrnutí zkoumané problematiky. Cílem praktické části bylo zjistit, jaké postoje zaujímají žáci na středních odborných školách k environmentální problematice. Dalším cílem je zjištění, zda jejich jednání je v souladu s deklarovanými postoji. Metodou praktické části je dotazování s technikou dotazníku, který je založen na Likertově škále. Dotazníky byly administro-vány na dvě střední odborné školy. Jednalo se o školu s environmentální profilací a bez environmentální profilace. V závěru práce je provedeno zhodnocení výsledků průzkumu a uvedeno doporučení pro pedagogickou praxi. Žáci obou škol zaujímají k environmentální problematice proenvironmetální postoj. Chování žáků vybraných škol není vždy v souladu s deklarovanými proenvironmentálními postoji.
Aktivity žáků konkrétní školy k ochraně životního prostředí
Malý, Tomáš ; Thorovská, Alena (vedoucí práce) ; Zvírotský, Michal (oponent)
Název: Aktivity žáků konkrétní školy k ochraně životního prostředí Autor: Tomáš Malý KATEDRA PEDAGOGIKY Vedoucí práce: PhDr. Alena Thorovská Abstrakt: Tématem této práce je projektové vyučování environmentální výchovy v Praktické škole dvouleté. Práce nastiňuje problematiku projektového vyučování a možnosti žáků Praktické školy v této oblasti. Záměrem této práce je popsat, jak lze v oblasti speciálního školství aplikovat environmentální vzdělávání v podobě jednoduchých projektů, založených na spolupráci vedení školy, pedagogů, koordinátora environmentální výchovy a žáků. Cílem je tedy poskytnout osnovu a inspiraci při teoretickém a praktickém zpracovávání projektu. Dílčím cílem této práce je nastínit oblast vzdělávání žáků s mentálním postižením. V praktické části jsou specifikovány dva projekty, na kterých se žáci praktické školy dvouleté spolupodíleli. Přínos praktické části práce spočívá v prozkoumání použitelnosti projektů při vyučovacím procesu. Pro zájemce projektového vyučování jde o užitečný návrh vlastní aplikace projektů, včetně zohlednění mentální úrovně žáků a dalších aspektů jako je ozdravení klimatu školy. Hlavní přínos práce spočívá v nastínění problematiky vzdělávání žáků v Praktické škole dvouleté formou projektů, následném vyvození poznatků o projektovém vyučování a možnostech realizace...
Indikátory GUR: Návrh modelu a sady indikátorů gramotnosti k udržitelnému rozvoji dospělé veřejnosti v ČR
Končinská, Alice ; Třebický, Viktor (vedoucí práce) ; Janoušková, Svatava (oponent)
V současné době se začíná v České republice uplatňovat Vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Vstupuje do různých strategických dokumentů i do pedagogické a andragogické praxe. K hodnocení tohoto typu vzdělávání vzniká zejména v zahraničí řada indikátorů. Česká republika stojí před úkolem tyto indikátory upravit pro české prostředí či vytvořit vlastní. Tato práce se zabývá výsledkovými indikátory, tedy indikátory dopadu vzdělávání k udržitelnému rozvoji na gramotnost dospělé veřejnosti na místní, mikroregionální a krajské úrovni. Práce analyzuje vybrané národní i mezinárodní strategické dokumenty a českou i zahraniční odbornou literaturu z hlediska koncepcí environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Tyto koncepce pak analyzuje z hlediska vzdělávacích kvalit, ze kterých se skládá gramotnost k udržitelnému rozvoji. Identifikované kvality následně expertně posuzuje podle definice gramotnosti k udržitelnému rozvoji a sestavuje komplexní Model gramotnosti k udržitelnému rozvoji dospělé veřejnosti. Na základě tohoto modelu sestavuje sadu 65 indikátorů gramotnosti k udržitelnému rozvoji dospělé veřejnosti včetně indikátorových listů, která je určena zástupcům veřejné správy na místní, mikroregionální a krajské úrovni. Součástí indikátorových listů jsou i některé již...
Rozšíření environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v Ekocentru Trkmanka
Košťálová, Yveta
Diplomová práce se zabývá rozšířením environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v Ekocentru Trkmanka ve Velkých Pavlovicích. Jako možnost rozšíření byly zvoleny ekologické výukové programy, které vznikaly ve spolupráci s Ekocentrem Trkmanka. První program: "Člověk pro přírodu -- příroda pro člověka" vede k uvědomění si, že člověk je součástí přírody. Další program: "Ekologie v domácnosti" se zabývá ekologickými domácnostmi a šetrnou spotřebou. Poslední program: "Jsme to, co jíme?", tato část environmentální stránka potravin seznamuje žáky s geneticky modifikovanými organismy, ekologickými potravinami a FAIR TRADE. Všechny výukové programy byly několikrát ověřené v praxi. Na závěr bylo navrženo zařazení do nabídky ekologických výukových programů v Ekocentru Trkmanka.
Spolupráce MŠ a center EVVO v Jihočeském kraji
ŠTENGLOVÁ, Denisa
Ve své práci se zabývám realizací environmentální výchovy v mateřských školách za využití spolupráce s centry EVVO (Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta) v Jihočeském kraji. V oblasti školství je EVVO jedním z průřezových témat zaneseným v Rámcových vzdělávacích programech pro všechny úrovně vzdělávání ? předškolní, základní, základní s úpravou vzdělávání žáků s lehkou mentální retardací, pro obor vzdělání základní škola speciální, pro gymnázia, pro odborné vzdělávání. Obecným cílem environmentální výchovy je probudit v člověku zájem o přírodu a vést ho k ochraně životního prostředí. V Rámcovém vzdělávacím programu předškolního vzdělávání je environmentální výchova zastoupena oblastí nazvanou Dítě a svět. Ale prostupuje i ostatními oblastmi, protože se jedná o téma průřezové. K realizaci environmentální výchovy v mateřské výchovy můžeme využít mnoha metod a prostředků. Také můžeme využít některé ze služeb center EVVO. V Jihočeském kraji je celkem 12 center EVVO, která nabízejí své služby v rámci environmentální výchovy mateřským školám. Cílem mé práce bylo zjistit nabídku programů a služeb center EVVO pro mateřské školy v Jihočeském kraji a zjistit, zda mateřské školy v Jihočeském kraji považují nabídky center EVVO za dostačující. Dále jsem se ještě zaměřila na realizaci environmentální výchovy u integrovaných dětí s postižením v mateřské škole a také na to, zda jsou centra ochotna a schopna své služby uzpůsobit těmto dětem. K získání výsledků jsem použila výzkum kvalitativní, metodu dotazování techniku rozhovor. Z výsledků vyplývá, že centra EVVO mají širokou nabídku služeb zahrnující škálu výukových programů pro mateřské školy, řadu projektů, také pořádají příležitostné akce, semináře pro pedagogy, různé přednášky, soutěže, výstavy, poskytují mateřským školám metodickou podporu, zapůjčují různé materiály a pomůcky a nabízejí poradenství v oblasti ekologické výchovy. Nejvíce využívanými centry EVVO v Jihočeském kraji jsou CEGV Cassiopeia a Ochrana Fauny ČR. Mateřské školy jsou s nabídkou služeb center EVVO spokojeny. Na jejím obsahu by nic nezměnily. Nejvíce využívají jejich výukové programy a semináře pro pedagogy. Co se týká integrovaných dětí, centra EVVO se snaží své služby maximálně uzpůsobit jejich potřebám. Mateřské školy jsou s nabídkou spokojeny a oceňují snahu center EVVO o maximální uzpůsobení služeb této cílové skupině. A ještě doplňují, že při práci s těmito dětmi je nutné uzpůsobit činnosti jejich možnostem. V centrech EVVO převážně chybí programy cíleně zaměřené na děti s postižením, což vidím jako velký nedostatek. První vlaštovkou v Jihočeském kraji v tomto byl projekt CEGV Cassiopeia ?Nevidím, neslyším, ale vím, který byl zaměřen na EVVO pro žáky s postižením ze ZŠ. Myslím si, že tato skutečnost by se měla změnit. Příkladem může být projekt Zahradní terapie - Gartentherapie realizovaný obecně prospěšnou společností Chaloupky, který je zaměřen na sociální zapojení a inkluzi znevýhodněných skupin. Environmentální výchova v mateřské škole má své opodstatnění, jak vyplývá nejen z teoretických poznatků, ale i z praxe. Dítě v předškolním věku si vytváří své hodnoty, můžeme ho tak vést k lásce a úctě k přírodě a k její ochraně.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.