|
Vyučovací styly učitelů anglického jazyka na ZŠ a SŠ
Harazimová, Kateřina ; Starý, Karel (vedoucí práce) ; Greger, David (oponent)
Diplomová práce s názvem Vyučovací styly učitelů anglického jazyka na ZŠ a SŠ se zabývá v ČR zatím relativně málo propracovaným tématem vyučovacích stylů. Pracuje s českými i zahraničními zdroji, na základě kterých tuto problematiku rozpracovává; identifikuje a blíže popisuje jednotlivé aspekty vyučovacích stylů, přístupy k jejich zkoumání, dává do kontextu vyučovací styly a s nimi související pojmy. Dále poskytuje přehled několika typologií vyučovacích stylů převzatých od zahraničních autorů. Empirická část prezentuje původní výzkum založený na kombinaci kvantitativního a kvalitativního přístupu, který se věnuje podrobnému studiu šesti vybraných vyučujících anglického jazyka a na základě jejich výpovědí identifikuje aspekty různých vyučovacích stylů. Dále práce prezentuje některé jejich názory a postoje týkající se učitelského povolání.
|
|
Faktory ovlivňující využití moderních technologií ve výuce matematiky
Havelková, Veronika
Cílem práce bylo hlubší prozkoumání faktorů ovlivňujících využití moderních technologií ve výuce matematiky. Moderní technologie se do škol v České republice dostávají postupně již delší dobu, ale jejich využití není vždy takové, jaké bychom možná očekávali. Proto byl na základě studia literatury sestaven v rámci této disertační práce model faktorů ovlivňujících využití moderních technologií ve výuce matematiky a cílem bylo zodpovědět následujících otázek. Jaké faktory ovlivňují plánované využití technologie v matematickém vzdělávání? Jak tyto faktory ovlivňují plánované použití ve výuce matematiky? Jaké jsou rozdíly mezi plánovaným použitím a skutečným použitím, jaké faktory je ovlivňují? Jak tyto faktory ovlivňují skutečné využití ve výuce matematiky? Jednotlivé faktory byly následně podrobně studovány v rámci mnohopřípadové studie tří českých učitelů matematiky na základě pozorování jejich hodin a provedených rozhovorů. Právě forma mnohopřípadové studie umožnila hlouběji pozorovat vzájemné vztahy jednotlivých faktorů u učitelů s velice odlišnými přístupy k výuce matematiky a k moderním technologiím. Odlišnost jednotlivých případů následně umožnila také ukázat, co by mohlo pomoci učitelům v procesu zařazování technologií do výuky matematiky i vzhledem k osobnostním odlišnostem jednotlivých...
|
|
Faktory ovlivňující využití moderních technologií ve výuce matematiky
Havelková, Veronika ; Jančařík, Antonín (vedoucí práce) ; Robová, Jarmila (oponent) ; Slavíčková, Mária (oponent)
Cílem práce bylo hlubší prozkoumání faktorů ovlivňujících využití moderních technologií ve výuce matematiky. Moderní technologie se do škol v České republice dostávají postupně již delší dobu, ale jejich využití není vždy takové, jaké bychom možná očekávali. Proto byl na základě studia literatury sestaven v rámci této disertační práce model faktorů ovlivňujících využití moderních technologií ve výuce matematiky a cílem bylo zodpovědět následujících otázek. Jaké faktory ovlivňují plánované využití technologie v matematickém vzdělávání? Jak tyto faktory ovlivňují plánované použití ve výuce matematiky? Jaké jsou rozdíly mezi plánovaným použitím a skutečným použitím, jaké faktory je ovlivňují? Jak tyto faktory ovlivňují skutečné využití ve výuce matematiky? Jednotlivé faktory byly následně podrobně studovány v rámci mnohopřípadové studie tří českých učitelů matematiky na základě pozorování jejich hodin a provedených rozhovorů. Právě forma mnohopřípadové studie umožnila hlouběji pozorovat vzájemné vztahy jednotlivých faktorů u učitelů s velice odlišnými přístupy k výuce matematiky a k moderním technologiím. Odlišnost jednotlivých případů následně umožnila také ukázat, co by mohlo pomoci učitelům v procesu zařazování technologií do výuky matematiky i vzhledem k osobnostním odlišnostem jednotlivých...
|
|
Argumentace v přesvědčeních a praktikách učitelů matematiky v kontextu České republiky
Žalská, Jana ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Hejný, Milan (oponent) ; Kaenders, Rainer (oponent)
Cílem práce bylo popsat, jak na pozadí českého kontextu ovlivňují přesvědčení a praktiky učitelů způsob, kterým je vedena matematická argumentace ve výuce matematiky na druhém stupni základní školy a nižších gymnáziích. V první studii charakterizuji prostřednictví studia dokumentů český kurikulární kontext a aspekty odůvodňování obecných matematických vztahů ve vybraných učebnicích. Druhá studie se na příkladu šesti vybraných učitelů zaměřuje na učitelova přesvědčení a praktiky týkající se argumentace, které byly zjišťovány rozhovory a náslechy na jejich vyučovacích hodinách. Pro poslední studii byli vybráni tři učitelé s odlišnými přístupy k výuce a v jejich výuce byly sledovány konkrétní případy praktik týkajících se argumentace. Praktiky byly posuzovány na pozadí norem, které existují v dané třídě, vzhledem k povaze odůvodňování matematických pravidel a k charakteristikám argumentů. Studie zřetelně poukázala na míru vlivu učebnic a žáků na použité argumenty. Ukázalo se, že učitelův důraz na efektivnost (ve smyslu naplnění školních osnov) na straně jedné a jeho důraz na zprostředkování porozumění žákům na straně druhé vedou k odlišným implementacím kurikula. Analýza kurikulárního kontextu a učitelských praktik naznačuje, že odůvodňování pravidel je ve zkoumaném kontextu obecně chápáno jako důležité, ale...
|
|
Vyučovací styly učitelů anglického jazyka na ZŠ a SŠ
Harazimová, Kateřina ; Starý, Karel (vedoucí práce) ; Greger, David (oponent)
Diplomová práce s názvem Vyučovací styly učitelů anglického jazyka na ZŠ a SŠ se zabývá v ČR zatím relativně málo propracovaným tématem vyučovacích stylů. Pracuje s českými i zahraničními zdroji, na základě kterých tuto problematiku rozpracovává; identifikuje a blíže popisuje jednotlivé aspekty vyučovacích stylů, přístupy k jejich zkoumání, dává do kontextu vyučovací styly a s nimi související pojmy. Dále poskytuje přehled několika typologií vyučovacích stylů převzatých od zahraničních autorů. Empirická část prezentuje původní výzkum založený na kombinaci kvantitativního a kvalitativního přístupu, který se věnuje podrobnému studiu šesti vybraných vyučujících anglického jazyka a na základě jejich výpovědí identifikuje aspekty různých vyučovacích stylů. Dále práce prezentuje některé jejich názory a postoje týkající se učitelského povolání.
|