Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 11 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Sólová akordeonová literatura českých autorů vzniklá po roce 1960 a její pedagogické vyústění
Dlouhý, Radek ; Bezděk, Jiří (vedoucí práce) ; Douša, Eduard (oponent) ; Meisl, Jan (oponent)
Disertační práce se zabývá českými skladateli, kteří komponovali pro nástroj akordeon sólové skladby. Tyto skladatele řadí do jednotlivých skladatelských generací od autorů nejdříve narozených, až po ty nejmladší. Skladatelé jsou krátce představeni a u každého z nich jsou uvedeny skladby pro sólový akordeon, které napsali společně s charakteristikou jednotlivých skladeb a okolnostmi jejich vzniku. Dále disertační práce uvádí chronologický vývoj českých sólových akordeonových skladeb od jejich počátku až do současnosti. Zabývá se i výukou akordeonu v rámci českého školství. Velice důležitou součástí práce je vyhodnocení výzkumu - dotazníku adresovanému pedagogům akordeonu na českých konzervatořích, který provedl sondu do současné situace výuky tohoto nástroje a využití akordeonových skladeb ve výuce. Práce by měla být přínosem pro pedagogy akordeonu v České republice a měla by pomoci v jejich orientaci v původní akordeonové literatuře.
Compositions for Violin by Modern Greek and Cypriot Composers Solon Michaelides, Alkis Baltas and Andreas Argyrou
Chira, Kyriaki ; Kubátová, Gabriela (vedoucí práce) ; Pecháček, Stanislav (oponent)
Diplomová práce se zabývá soudobou tvorbou vybraných kyperských skladatelů pro housle. Po celá staletí, od starověku až dodnes, byl Kypr pod vlivem mnoha zahraničních dobyvatelů, včetně Arabů, Benátčanů, Franků, Osmanů a Angličanů, kteří prošli Kyprem a zanechali stopy na kyperském kulturním životě. Domorodí obyvatelé, okupanti a neustále migrující populace z Evropy, Asie a Afriky vytvořili multikulturní prostředí, kde jazyky, náboženství a dogmata, etnické tradice, vzdělání a životní úroveň byly rozmanité, v neustálé interakci a transformaci. Je nutno zmínit současné násilné rozdělení na řeckou a tureckou část, které se stále nedaří překonat. Tento konflikt zanechal nesmazatelnou stopu v oblasti hudební tradice. Kyperský folklor se odráží i v tvorbě moderní skladatelské generace, kterou alespoň částečně práce přibližuje. Autorka předpokládá, že v České republice jde o nepříliš známou problematiku a věří, že se i její prací povědomí o kyperské hudbě zvýší. Diplomová práce představuje tři moderní skladatele z Kypru a Řecka - Solona Michaelidese (1905- 1979), Alkise Baltase (*1948) a Andreas Argyrou (*1957) a jejich skladby pro housle. Solona Michaelidese je možno považovat za otce zakladatele moderní vážné hudby na Kypru, který nejen že napsal významná díla, ale i se významně zasloužil o rozvoj hudebního...
Orchestr BERG
Janálová, Kateřina ; ČEPICKÝ, Leoš (vedoucí práce) ; PANOCHA, Jiří (oponent)
Tato bakalářská práce s názvem orchestr Berg je rozdělena do několika kapitol. Zabývá se založením souboru, jeho historií, zmiňuje důležité mezníky, vyjmenovává jeho nejvýznamnější projekty a především zdůrazňuje jeho vliv na českou hudební scénu. Jako jeho dlouholetá členka bych ráda touto prací poukázala na důležitost působení tohoto tělesa na naší kulturní scéně. Cílem mé bakalářské práce je poukázat na výjimečnost tohoto souboru. A přiblížit působení Bergu i lidem, kteří o něm možná ještě neslyšeli.
Flétna v díle současných západočeských hudebních skladatelů
Brogelová, Aneta ; PIVODA, Radomír (vedoucí práce) ; , (oponent)
Diplomová práce „Flétna v díle západočeských soudobých skladatelů“ pojednává o životě, inspiraci a kompozičních metodách mladé generace soudobých plzeňských autorů. Součástí práce je rozbor vybraných flétnových skladeb. Tato práce si klade za cíl přiblížit a zdokumentovat současnou tvorbu pro flétnu potencionálním interpretům a zájemcům o soudobou hudbu.
Sólová akordeonová literatura českých autorů vzniklá po roce 1960 a její pedagogické vyústění
Dlouhý, Radek ; Bezděk, Jiří (vedoucí práce) ; Douša, Eduard (oponent) ; Meisl, Jan (oponent)
Disertační práce se zabývá českými skladateli, kteří komponovali pro nástroj akordeon sólové skladby. Tyto skladatele řadí do jednotlivých skladatelských generací od autorů nejdříve narozených, až po ty nejmladší. Skladatelé jsou krátce představeni a u každého z nich jsou uvedeny skladby pro sólový akordeon, které napsali společně s charakteristikou jednotlivých skladeb a okolnostmi jejich vzniku. Dále disertační práce uvádí chronologický vývoj českých sólových akordeonových skladeb od jejich počátku až do současnosti. Zabývá se i výukou akordeonu v rámci českého školství. Velice důležitou součástí práce je vyhodnocení výzkumu - dotazníku adresovanému pedagogům akordeonu na českých konzervatořích, který provedl sondu do současné situace výuky tohoto nástroje a využití akordeonových skladeb ve výuce. Práce by měla být přínosem pro pedagogy akordeonu v České republice a měla by pomoci v jejich orientaci v původní akordeonové literatuře.
Tektonika hudby 20. a 21. století z pohledu komplexní analýzy hudební struktury
Krejča, Tomáš ; TICHÝ, Vladimír (vedoucí práce) ; KVĚCH, Otomar (oponent)
Abstrakt Tato disertační práce se snaží o systematické uchopení málo reflektovaného fenoménu tektoniky. Jejím cílem je zmapovat podobu tektoniky jako dynamického strukturačního procesu se zaměřením na hudební struktury hudby 20. a 21. století. Práce vykresluje tektoniku jako komplexní nástroj artikulace hudebního a obecně zvukového materiálu. Reflektuje dosavadní stav bádání na domácím poli a přináší i dílčí pohledy ze světa, kde však naráží na terminologickou odlišnost a praktickou neexistenci tektoniky jako termínu ani jako hudebněvědního oboru či disciplíny. Tektonika jako systematicky pojatá disciplína reflektující tektoniku jako fenomén je tak do jisté míry českým (československým) specifikem. V rámci vlastní koncepce tektoniky soudobé hudby je v disertaci předloženo tektonické schéma obecného strukturačního procesu. Je vymezena struktura jako systém, definovány a popsány jsou některé tektonické funkce a principy. Práce, ačkoli se o to poctivě snaží, nemá ambici být komplexním, úplným a systematicky precizovaným konceptem tektoniky. Z hlediska variability, proměnlivosti a neustálého vývoje hudebního jazyka, jehož je tektonika organickou součástí, a jenž artikuluje a zkoumá jím být ani nemůže. Přesto věříme, že tato práce bude užitečným vhledem a možným úvodem k bližšímu zkoumání tektoniky jako klíčového fenoménu strukturace hudební látky.
Specifika kompozičního myšlení v současn é estonské hudbě
Dřízal, Jan ; BARTOŇ, Hanuš (vedoucí práce) ; DUŠEK, Jan (oponent)
Bakalářská práce Specifika kompozičního myšlení v současné estonské hudbě si klade za cíl pokrýt informační mezeru na poli estonských kulturních reálií v rámci České republiky, přičemž se zaměřuje na pojmenovávání obecných rysů jednotlivých kompozičních estetik posledních pěti dekád. V prvním oddílu se text soustředí na kulturně-historické aspekty estonského území, včetně jazykových, etnických a folklorních specifik. Druhý oddíl se snaží zmapovat společné rysy novodobého kompozičního myšlení a hledá jejich původ v hudbě lidové, ve specifickém prožívání přírody a v religiozitě. Třetí oddíl obsahuje podrobnou analýzu v mnoha ohledech signifikantní estonské kompozice Raua needmine Veljo Tormise, na které se snažím své předchozí premisy doložit.
Hudební řeč Jiřího Temla a rozbor skladb y Teatro Piccolo pro fagot a klavír
Havlíčková, Lucie ; SEIDL, Jiří (vedoucí práce) ; HERMAN, František (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá osobností českého skladatele Jiřího Temla a zaměřuje se především na formální a interpretační rozbor skladby Teatro Piccolo pro fagot a klavír. Závěrečná kapitola práce se věnuje výčtu skladeb Jiřího Temla pro dřevěné dechové nástroje.
Život a tvorba soudobého skladatele a pi anisty Adama Skoumala
Suchánková, Anežka ; KAHÁNEK, Ivo (vedoucí práce) ; MALÝ, František (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá životem a tvorbou soudobého českého skladatele a pianisty Adama Skoumala. Představuje čtenářům umělce od jeho hudebních počátků až po současnost. Seznamuje s hudební řečí českého skladatele i s jeho tvorbou klavírní, houslovou, komorní, vokální, dokonce i s jeho literaturou určenou dětem. Rovněž umělce popisuje jako klavírního virtuóza. Dále jsou v práci detailněji rozebrány dvě z jeho kompozic, Variace na lidovou píseň a Koncert č.2 pro klavír a smyčcový orchestr, na nichž je názorně ukázána problematika soudobých skladatelů komponujících tradičním stylem a totiž problematika nechtěného přebírání materiálu z již napsaných skladeb a dále otázka upravování děl i po jejich uvedení do uměleckého života.
Inspirace soudobými skladbami pro sólový klarinet
Kestřánková, Věra ; MAREŠ, Vlastimil (vedoucí práce) ; HLAVÁČ, Jiří (oponent)
Soudobá hudba pro klarinet se stále častěji stává přirozenou součástí repertoáru každého klarinetisty a soudobé skladby jsou dnes už běžně v povinném repertoáru světových soutěží. Z tohoto důvodu je pro každého interpreta důležité být obeznámen s problematikou soudobé hudby a s moderními technikami, které zvuk klarinetu nabízí. Tato práce tyto techniky popisuje a zkoumá jejich vliv na mladé klarinetisty stejně jako jejich úspěšnost při tvoření těchto technik. Dále se práce zabývá třemi soudobými skladbami pro sólový klarinet: Jörg Widmann - Fantasie, Slavomír Hořínka - Ruáh, Tiberiu Oláh - Sonata. Tyto skladby jsou zde popsány z teoretického i praktického hlediska a také je zkoumán jejich vliv na mladé posluchače. Jedna kapitola se věnuje osobnosti klarinetisty Karla Dohnala, který patří mezi významné propagátory soudobé hudby pro klarinet.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 11 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.