|
Domácí vzdělávání pohledem učitelů a ředitelů základních škol
Koňařík, Martin ; Machovcová, Kateřina (vedoucí práce) ; Šťastný, Vít (oponent)
diplomové práce Domácí vzdělávání pohledem učitelů a ředitelů základních škol Vytvořil: Martin Koňařík, 9. července 2023 Diplomová práce se zabývá domácím, neboli individuálním vzděláváním. Teoretická část vymezuje základní pojmy, popisuje prvky této edukační reality a vzájemné vztahy mezi nimi. Věnuje se stručně vývoji domácího vzdělávání a způsobu jeho legislativního zakotvení v České republice. Zmiňuje důvody, pro které rodiče tuto alternativu volí a popisuje, jaké vzdělávací styly při výuce svých dětí používají. Pozornost je pak zaměřena především na kmenové školy, v kterých musí být domácí školáci ze zákona zapsáni. Tyto školy pracují s žáky v individuálním vzdělávání různými způsoby, mají na ně odlišné požadavky, liší se od sebe počtem žáků, léty zkušeností s nimi a mírou jejich podpory. Ta může spočívat v častém on-line kontaktu, pravidelných konzultacích, zasílání výukových materiálů a nebo pouze v povinném přezkoušení jednou za půl roku. Praktická část popisuje přípravu, průběh a výsledky rozsáhlého dotazníkového šetření mezi řediteli a učiteli škol, které se věnují žákům v individuálním vzdělávání. Výzkum mimo jiné odhaluje, že jsou ředitelé škol s legislativní úpravou domácího vzdělávání převážně spokojeni, tam, kde tomu tak není, jsou předloženy konkrétní výhrady. Ředitelé se také...
|
|
Domácí vzdělávání
VOSTŘÁKOVÁ, Helena
Studentka se ve své bakalářské práci bude zabývat tématem domácího vzdělávání. V teoretické části práce budou vymezeny základní pojmy domácího vzdělávání, jeho průběh, počátky a vývoj. Autorka bakalářské práce se zaměří i na problematiku spojenou s legislativou domácího vzdělávání v České republice, pravidly a podmínkami, za nichž může být domácí vzdělávání realizováno. V praktické části se autorka bakalářské práce zacílí na samotné rodiče, kteří praktikují domácí vzdělávání, a bude zjišťovat důvody, na jejichž základě se rozhodli pro tuto formu vzdělávání. Zároveň za pomoci rozhovorů bude zjišťovat také přednosti či nedostatky domácího vzdělávání z pohledu dotazovaných rodičů. Autorka práce se bude pohybovat především v kvalitativním výzkumném designu.
|
|
Škola doma - výchova a vzdělávání dítěte na l. stupni v rodinném prostředí
Procházková, Romana ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Tvrzová, Ivana (oponent)
Tématem této bakalářské práce je domácí vzdělávání dítěte na prvním stupni základní školy v České republice. V teoretické části se zabývám historií, vývojem a jednotlivými oblastmi domácího vzdělávání - důvody pro vstup do domácího vzdělávání, socializace dítěte v domácím vzdělávání a efektivita domácího vzdělávání, ve kterých jsem se snažila shrnout názory zastánců i odpůrců. V praktické části jsem pomocí strukturovaných rozhovorů s pěti rodinami získala konkrétní důvody pro vstup jednotlivých rodin do domácího vzdělávání. Dále jsem načerpala informace, jak je náročná příprava na výuku a výuka samotná, a jaká existují negativa domácího vzdělávání. Zjistila jsem, že výpovědi respondentů se poměrně shodují, žádné velké rozdíly jsem neshledala. Také rodiče potvrzují většinu názorů zastánců domácího vzdělávání uvedených v teoretické části. Tato práce by měla přinést základní informace a osobní zkušenosti rodin především rodičům, kteří o domácím vzdělávání uvažují.
|
|
Poskytování logopedické intervence v domáci škole
Kouřilová, Anna ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Durdilová, Lucie (oponent)
Bakalářská práce je speciálně-pedagogického charakteru. Jejím cílem je zjistit, jakým způsobem je poskytována logopedická intervence dětem v domácí škole. Mezi hlavní cíle náleží zjistit, jestli domácí škola, jakožto druh alternativního vzdělávání, zajišťuje dostatečnou logopedickou péči o žáky s narušenou komunikační schopností, a zároveň jaký druh logopedické prevence běžně zajišťuje žákům během vyučovacích hodin. Tento cíl je naplňován prostřednictvím analýzy dokumentů a následným vytvořením čtyř kazuistických studií žáků s narušenou komunikační schopností. Dalším doplňujícím cílem praktické části je zjistit důvody, které vedou rodiče k volbě domácí školy pro jejich děti, jaká je motivace ze strany rodičů, znalost její koncepce a povědomí i o jiných alternativních základních školách. Bylo zjištěno, že domácí škola zajišťuje dostatečnou logopedickou péči o děti s jakýmkoli typem narušené komunikační schopnosti, a že dochází u těchto dětí za poměrně krátké časové období k výraznému zlepšení všech jazykových stránek řeči. Z výzkumu dále vyplynulo, že hlavním důvodem volby domácí školy byly předešlé negativní zkušenosti s běžnou základní školou.
|
|
Škola doma - výchova a vzdělávání dítěte na l. stupni v rodinném prostředí
Procházková, Romana ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Tvrzová, Ivana (oponent)
Tématem této bakalářské práce je domácí vzdělávání dítěte na prvním stupni základní školy v České republice. V teoretické části se zabývám historií, vývojem a jednotlivými oblastmi domácího vzdělávání - důvody pro vstup do domácího vzdělávání, socializace dítěte v domácím vzdělávání a efektivita domácího vzdělávání, ve kterých jsem se snažila shrnout názory zastánců i odpůrců. V praktické části jsem pomocí strukturovaných rozhovorů s pěti rodinami získala konkrétní důvody pro vstup jednotlivých rodin do domácího vzdělávání. Dále jsem načerpala informace, jak je náročná příprava na výuku a výuka samotná, a jaká existují negativa domácího vzdělávání. Zjistila jsem, že výpovědi respondentů se poměrně shodují, žádné velké rozdíly jsem neshledala. Také rodiče potvrzují většinu názorů zastánců domácího vzdělávání uvedených v teoretické části. Tato práce by měla přinést základní informace a osobní zkušenosti rodin především rodičům, kteří o domácím vzdělávání uvažují.
|
|
Domácí vzdělávání
HOUDKOVÁ, Lenka
Diplomová práce se zabývá domácím vzděláváním. Teoretická část vymezuje základní pojmy domácího vzdělávání a charakterizuje vývoj žáka mladšího školního věku. Dále je zde rozebrána historie, vývoj a legislativa domácího vzdělávání. Poslední část popisuje domácí vzdělávání v praxi z pohledu rodiny a z pohledu institucí. Praktická část diplomové práce je zaměřena na hledání společných znaků rodin a dětí v domácí škole. Tato část se opírá o informace získané prostřednictvím rozhovorů s rodiči a pedagogy. Výsledky analýzy rozhovoru jsou zaznamenány ve vyhodnocení hypotéz.
|