|
Budoucnost pohledem dospívajících chlapců v zařízeních pro výkon ústavní výchovy
Trundová, Jorika ; Novotná, Hana (vedoucí práce) ; Pernicová, Kristina (oponent)
Bakalářská práce se zabývá budoucností u dospívajících chlapců, kteří jsou umístěni v diagnostickém ústavu pro mládež. Teoretická část práce popisuje současné pojetí adolescence spolu s některými změnami, které se během tohoto vývojového období vyskytují. Dále je představena budoucnost jako pojem v oboru psychologie. Jádrem této kapitoly je představení konceptu orientace na budoucnost a jeho uvedení do souvislostí. Následuje rozvedení pojmů rizikové chování a poruchy chování a je představen systém výchovné péče v ČR. Praktická část popisuje kvalitativní výzkum, který byl proveden na základě polostrukturovaných rozhovorů s chlapci umístěnými v diagnostickém ústavu. Do výzkumu bylo zařazeno šest chlapců ve věku 15-18 let. Cílem výzkumu bylo zmapovat jejich pohled na budoucnost. Z výsledků vyplývá, že chlapci přikládají velký význam kariérnímu zaměření, a to nehledě na to, zda mají představu o svém konkrétním budoucím povolání. Dále se ukazuje význam vlivu současné rodiny na představy o založení rodiny. Dosavadní životní zkušenost ovlivňuje představy zejména v oblasti způsobu života a rodinných vztahů. KLÍČOVÁ SLOVA Adolescence, dospívání, orientace na budoucnost, poruchy chování
|
| |
|
Porovnání edukačního prostředí dospívajících dívek s poruchami a bez poruch chování
Šimonová, Kristýna ; Gillernová, Ilona (oponent) ; Čáp, David (oponent)
Předkládaná rigorózní práce se zabývá porovnáním edukačního prostředí dospívajících dívek s poruchami a bez poruch chování. Zaměřuje se především na edukační prostředí rodiny a školy vzhledem k jejich významu pro socializaci jedince. Teoretická část nejprve stručně charakterizuje období adolescence v jeho bio-psycho- sociálních hlediscích. Posléze se věnuje poruchám chování, jejich klasifikaci, projevům, ale také etiologii či specifikům této problematiky u dívek. V závěru pak nabízí vhled do souvislostí mezi různými charakteristikami edukačních prostředí a jejich vztahu s poruchami chování se zaměřením na specifika u dívek. Empirická část si pak klade za cíl porovnat edukační prostředí dívek, u kterých se projevuje poruchové chování a dívek, u kterých se takovéto chování neprojevuje. O to se pokouší prostřednictvím dvaceti podrobných případových studií dívek ve věku čtrnáct až osmnáct let. Polovina z těchto kazuistik se věnuje dívkám umístěným, kvůli svému problémovému chování, do ústavních zařízení, druhá polovina pak pracuje s děvčaty bez výchovných potíží. Práce se pokouší nalézt možné společné znaky pro obě skupiny zvlášť a posléze také skupiny navzájem porovnává. K výzkumnému šetření bylo využito jak kvalitativních, tak kvantitativních výzkumných metod. Projekt rigorózní práce přispívá k...
|
|
Poruchy chování jako důsledek specifických vývojových poruch učení
VOKROJOVÁ, Nela
Diplomová práce se zabývá vztahem specifických vývojových poruch učení a poruch chování u pubescentů. V teoretické části jsou vysvětleny základní termíny vyskytující se v práci, jako jsou specifické vývojové poruchy učení, poruchy chování, pubescence a možná prevence vzniku poruch chování. Jsou zde uvedeny české i zahraniční výzkumy, které byly na toto a podobná témata již provedeny. Empirická část zkoumá kvantitativní metodou míru anxiety a výskyt poruch chování na druhých stupních 2. ZŠ v Třeboni a ZŠ Londýnské v Praze a porovnává získaná data u žáků s SVPU a bez SVPU.
|