|
Strašilky jako modelová skupina ve výuce přírodopisu
Libnarová, Helena ; Hanel, Lubomír (vedoucí práce) ; Říhová, Dagmar (oponent)
Předložená diplomová práce navazuje na mou bakalářskou práci, která se zabývala mimetickými jevy v přírodě. V úvodní části práce jsou položeny hypotézy, zda jsou strašilky vhodnou didaktickou skupinou využitelnou ve výuce biologie a ekologie, zda existují snadno chovatelné druhy strašilek, které by bylo možné doporučit do školních insektárií a zda se školní učebnice pro základní a střední školy tématem mimetismu a chovem strašilek vůbec zabývají. Tyto hypotézy jsou vyvráceny či potvrzeny na konci práce. Další část práce vychází z podrobného studia mnoha druhů řádu strašilek, kde jsou jednotlivé druhy popsány a podrobně rozebrány. Další část práce se zabývá chovem několika málo druhů tohoto řádu, možností zřízení chovu ve školním prostředí s radami a zkušenostmi z praxe, jakým způsobem lze insektárium a samotný chov zařídit a zda mohou být obecně strašilky použity jako vhodná didaktická skupina ve výuce biologie a ekologie. Na tuto část navazují konkrétní náměty na pozorování a pokusy ve škole, je tedy brán ohled na didaktické využití především pro pedagogy základních a středních škol. Obě výše uvedené části práce jsou pro přehlednost doplněny vhodně zařazenými obrázky a fotografiemi, některými zdokumentovanými i z vlastního chovu. Závěrečná část práce je věnována analýze učebnic pro základní a...
|
| |
|
Strašilky jako modelová skupina ve výuce přírodopisu
Libnarová, Helena ; Hanel, Lubomír (vedoucí práce) ; Říhová, Dagmar (oponent)
Předložená diplomová práce navazuje na mou bakalářskou práci, která se zabývala mimetickými jevy v přírodě. V úvodní části práce jsou položeny hypotézy, zda jsou strašilky vhodnou didaktickou skupinou využitelnou ve výuce biologie a ekologie, zda existují snadno chovatelné druhy strašilek, které by bylo možné doporučit do školních insektárií a zda se školní učebnice pro základní a střední školy tématem mimetismu a chovem strašilek vůbec zabývají. Tyto hypotézy jsou vyvráceny či potvrzeny na konci práce. Další část práce vychází z podrobného studia mnoha druhů řádu strašilek, kde jsou jednotlivé druhy popsány a podrobně rozebrány. Další část práce se zabývá chovem několika málo druhů tohoto řádu, možností zřízení chovu ve školním prostředí s radami a zkušenostmi z praxe, jakým způsobem lze insektárium a samotný chov zařídit a zda mohou být obecně strašilky použity jako vhodná didaktická skupina ve výuce biologie a ekologie. Na tuto část navazují konkrétní náměty na pozorování a pokusy ve škole, je tedy brán ohled na didaktické využití především pro pedagogy základních a středních škol. Obě výše uvedené části práce jsou pro přehlednost doplněny vhodně zařazenými obrázky a fotografiemi, některými zdokumentovanými i z vlastního chovu. Závěrečná část práce je věnována analýze učebnic pro základní a...
|
|
VLIV FOTOPERIODY NA VÝVOJ VYBRANÝCH DRUHŮ STRAŠILEK
TOCHOROVÁ, Pavla
Cílem práce je zjistit vliv fotoperiody na vývoj vajíček druhů Ramulus artemis a Peruphasma schultei, které se liší svým areálem výskytu, antipredačním chováním i způsobem rozmnožování. Jejich vajíčka byla inkubována při konstantní teplotě ve čtyřech fotoperiodách, přičemž byla sledována délka inkubace, úspěšnost líhnutí a denní doba, ve které k líhnutí došlo. Na základě statistického vyhodnocení dat byl v závěru práce prokázán vliv fotoperiody na vývoj obou druhů v pokusu. Teoretická část se zabývá obecným popisem sledovaného řádu strašilky (Phasmatodea) se zaměřením na jeho reprodukci a vývoj, dále pak jmenuje klimatické faktory ovlivňující fyziologické děje v hmyzím organismu.
|