|
Vliv délky a způsobu transportu jiker na jejich líhnivost u hlavatky obecné (Hucho hucho)
BERÁNEK, Lukáš
Byla testována úspěšnost transportu neoplozených a oplozených uměle vytřených jiker hlavatky obecné z faremního chovu v délce až 5 dnů. Směs jiker od 8 jikernaček byla rozdělena na dvě části. První část byla na místě (1 h po provedeném výtěru) osemeněna uměle vytřeným spermatem (směs od několika mlíčáků) a po promytí oplozených jiker vodou, vložena do vody v plastové uzavíratelné nádobě. Druhá část jiker, spolu s ovariální tekutinou, nebyla osemeněna spermatem a umístěna do další identické nádoby. Obě nádoby byly po dobu následujících 5 dnů, včetně transportu z místa umělého výtěru do místa inkubace uloženy v termoizolačním boxu. Směs odebraného spermatu od 5 mlíčáků byla přechovávána v injekčních stříkačkách, uložených v samostatném izotermickém boxu při teplotě +4 °C. Oba termoizolační boxy byly po dobu 5 dnů umístěny v zavazadlovém prostoru osobního automobilu. U jiker transportovaných ve vodě byla voda dvakrát denně vyměňována. V průběhu prvního dne byly jak jikry, tak sperma, transportovány z místa umělého výtěru na vzdálenost 350 km, do místa inkubace. V následujících dnech bylo s automobilem 3x denně vždy mininimálně 0,5 h popojížděno, s cílem simulovat otřesy vznikající v průběhu transportu. Teplota prostředí u jiker v průběhu transportu byla udržována na 10°C. V jednodenních intervalech od umělého výtěru byly odebírány vzorky, jak oplozených, tak neoplozených jiker. Po jejich napočítání a oplození jiker přivezeným spermatem následovalo jejich promytí a nasazení do malých inkubačních misek se samostatnými přítoky vody a perforací umožňující odtok vody a zabraňující úniku následně vykulených embryí. Nasazováno bylo vždy 30 jiker, ve všech variantách ve 3 opakováních. Inkubační misky byly vloženy na dno mělkého průtočného žlabu napájeného vodou z recirkulačního systému s chovem studenomilných ryb. Průměrná teplota vody v průběhu inkubace byla 12,8 °C. V průběhu inkubace byla sledována mortalita jiker, odstraňovány bílé neoplozené či odumřelé jikry a zaznamenáván líhnutí embryí. U první varianty, po výtěru oplozených jiker transportovaných ve vodě jeden, dva, resp. tři dny, bylo dosaženo líhnivosti 32,2 ? 21,1 %, 27,8 ? 10,3 %, resp. 33,3 ? 32,1 %. Po simulovaném transportu v délce čtyři a pět dnů došlo ke snížení výše líhnivosti na 21,1 ? 1,57 %, resp. 15,6 ? 8,3 %. Rozdíly mezi všemi výše uvedenými parametry nejsou statisticky průkazné. U druhé varianty, neoplozených jiker transportovaných v ovariální tekutině, bylo při délce transportu jeden den dosaženo srovnatelné výše líhnivosti (34,4 ? 11 %), jako u oplozených jiker transportovaných ve vodě po dobu jeden až tři dny. Jikry transportované v neoplozeném stavu v ovariální tekutině po delší dobu (dva a tři dny) vykázaly statisticky významné snížení líhnivosti na 7,8 ? 8,8 %, resp. 2,2 ? 1,6 %. U jiker transportovaných v neoplozeném stavu v ovariální tekutině po dobu čtyři a pět dnů byla zjištěna 100% mortalita. Nebyly zjištěny rozdíly při různém způsobu či délce transportu jiker na délku inkubační doby. Experiment prokázal reálnost použití transportu oplozených jiker ve vodě po dobu několika dnů, za výhodnější lze označit transport oplozených jiker ve vodním prostředí.
|
|
Analýza kritických míst při přepravě nebezpečných látek v silniční dopravě
Fidrichová, Ivana ; Dostál, Ivo (oponent) ; Adamec, Vladimír (vedoucí práce)
Táto diplomová práca sa zaoberá analýzou kritických miest pri preprave nebezpečných vecí cestnou dopravou, na základe ktorých je následne navrhnutá metodika pre výber bezpečnej trasy. Práca zároveň obsahuje štatistické údaje o celkových výkonoch v preprave nebezpečných vecí v štátoch EÚ a porovnáva podiel prepravného výkonu nebezpečných vecí na celkovom prepravnom výkone medzi jednotlivými európskymi krajinami. Pre Českú republiku ďalej spracováva štatistický prehľad nehodovosti spojenej s týmto typom prepravy, zaoberá sa príčinami dopravných nehôd a taktieţ ich následkami.
|
|
Bezpečnost systému přepravy materiálů a nebezpečných látek
Klímová, Zdeňka ; Krejčí, Libor (oponent) ; Adamec, Vladimír (vedoucí práce)
Úkolem diplomové práce bylo zhodnotit současný stav bezpečnostního systému přepravy materiálů a nebezpečných látek. V teoretické části pohlížím na danou problematiku jako celek a snažím se nalézt všechna krizová místa. Soustředím se na analýzu druhu přepravy, přepravní trasy, školení řidičů, legislativu a označení nejvíce převážených materiálů a nebezpečných látek. V praktické části se snažím nalezená rizika odstranit nebo zmírnit a navrhnout vhodné preventivní opatření proti jeho opětovnému výskytu.
|
|
Nájezdy pro přívěs pro přepravu stavebních strojů
Dvořáček, Michal ; Ješina, Miroslav (oponent) ; Škopán, Miroslav (vedoucí práce)
Cílem mé diplomové práce na téma Nájezdy pro přívěs pro přepravu stavebních strojů je navrhnout funkční koncepci zadních dělených sklápěcích nájezdů pro přívěs na přepravu stavebních strojů s pásovým a kolovým podvozkem. Nájezdy jsou konstruovány jako dvoudílné, sklápěné hydraulicky. Pomocí vhodného mechanismu musí být zajištěna správná funkce koncového dílu nájezdu při sklápění. Maximální hmotnost přepravovaného stroje činní 21 000 kg a nájezdový úhel je 10°. Tato diplomová práce byla vytvořena ve spolupráci s firmou SVAN Chrudim s.r.o.
|
|
Konstrukční návrh dopravníku
Chmelík, Jiří ; Čípek, Pavel (oponent) ; Foltýnová, Dana (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá konstrukčním návrhem dopravníku pro přepravu svařených nosníků s proměnlivými rozměry. V úvodu práce jsou sepsány některé dopravníky, které se běžně používají v praxi. Následuje analýza dostupných konstrukčních řešení, konstrukční návrhy zařízení, jejich popis a na základě porovnání bylo vybráno nejvhodnější konstrukční řešení. V průběhu práce je provedena analýza bezpečnosti u vybraných uzlů. V závěru práce je zhodnocena celá konstrukce a zpracována výkresová dokumentace zařízení. Navržené řešení lze použít i na přepravu součástí podobných tvarů.
|
| |
| |
|
Koncepční návrh nástavby přívěsu
Chalupa, Pavel ; Malášek, Jiří (oponent) ; Kubín, Martin (vedoucí práce)
Tato práce je koncepčním návrhem nástavby přívěsu, která je určena na přepravu sportovních potřeb, především jízdních kol, lyží a lodí. Obsahuje přehled současných možností přepravy zmíněných sportovních potřeb a koncepční návrh nástavby přívěsu, která bude sloužit k přepravě všech uvedených sportovních potřeb. Nástavba bude umístěna na v současnosti nabízených přívěsech.
|
| |
|
Studie importní logistiky v distribuční organizaci pro výrobním podniky
Veselý, Leoš ; Tesař, Rostislav (oponent) ; Jurová, Marie (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou obecného principu technologie nákladní dopravy jako dílčí služby poskytované logistickým centrem společnosti ČSAD Hodonín, a.s. V práci jsou nejprve uvedeny a popsány činnosti související s provozem logistického centra, které jsou dále doplněny analýzou provozu, soustřeďující se na nakládku, přemístění a vykládku zásilek různých výrobních podniků. Diplomová práce je dále doplněna o teoretický přístup s možnou aplikací do samotného provozu. Výsledkem je potom návrh obecného technologického postupu při dopravě zboží z výrobního podniku do logistického centra s využitím vlastní nákladní dopravy.
|