|
Návrh uzavřeného chladicího okruhu
Novotný, Tomáš ; Milčák, Pavel (oponent) ; Kracík, Petr (vedoucí práce)
Cílem této bakalářské práce je navrhnout uzavřený chladicí okruh pro konkrétní technologie strojovny elektrárny, a to systém mazacího oleje, generátor elektrické energie a systém vysokotlaké hydrauliky. Hlavním úkolem je zajistit odvod tepla z jednotlivých systémů do centrálního tepelného výměníku, jehož návrh je jedním z cílů práce. Práce je rozdělena do tří částí. První část se zaobírá základním popisem chladicích okruhů a jejich rozdělením. Ve druhé části jsou uvedeny základní komponenty chladicího okruhu a jejich funkce. Je zde také uveden princip sdílení tepla. V třetí části práce je samotný návrh uzavřeného chladicího okruhu, jehož součástí je i návrh centrálního výměníku tepla. Součástí práce je model potrubí, který vznikl na základě základní tepelné bilance a P&ID schématu. Pro jeho tvorbu byl použit program AVEVA E3D. Na základě izometrie potrubí a tlakových ztrátách v jednotlivých zařízeních je určena tlaková ztráta okruhu. Dalším z cílů práce je návrh expanzní nádoby. Problém je řešen pomocí softwarů vhodných pro řešení jednotlivých částí návrhu. Výstupem práce je chladicí okruh splňující požadavky pro zadané podmínky.
|
|
Analýza přídavných ztrát v transformátorových pleších vlivem stohovacích děr
Kozlíček, Jiří ; Bílek, Vladimír (oponent) ; Mrajca, Miroslav (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou ztrát v elektrotechnických pleších distribučního transformátoru, zejména pak ztrátami okolo stohovacích děr, které slouží pro stohování jednotlivých plechů ve výrobě. Dále práce obsahuje standardizované metody dle norem IEC 60404-2, 60404-3 a 60404-10, kterými lze zjistit magnetické vlastnosti materiálů používaných v oblasti transformátorů. Součástí práce je vyhodnocení dané problematiky metodou konečných prvků, pomocí programu Ansys. V tomto programu jsou navrhnuty simulační modely 3 různých typů plechů, které se běžně využívají v praxi. Závěr je pak zaměřen na vyčíslení přídavných ztrát vlivem stohovacích děr, které je nadále diskutováno.
|
|
Moderní koncepty chlazení elektrických strojů
Lukášek, Jan ; Cipín, Radoslav (oponent) ; Toman, Marek (vedoucí práce)
Práce se zaměřuje na rešerši moderních konceptů chlazení elektrických strojů. První část práce se zabývá vznikem a výpočtem ztrát způsobujících zahřívání elektrických strojů. Druhá část popisuje mechanismy přenosu tepla a základní vztahy mechaniky tekutin. Ve třetí části jsou popsány základní principy chlazení elektrických strojů. Finální část práce popisuje moderní koncepty a inovace v systémech chlazení elektrických strojů popsaných ve třetí části a samostatné moderní inovace.
|
|
Hodnocení sklízecích mlátiček John Deer 670i a Claas Lexion 770
JURÁSEK, Martin
Tato bakalářská práce hodnotí sklízecí mlátičky John Deere 670i a Claas Lexion 770 z hlediska nákladů, kvality výmlatu, ztrát a plošné výkonnosti. V práci je popsáno funkce sklízecích mlátiček a jejich technologický popis a využití v praxi. Parametry, které v bakalářské práci počítáme jsou předsklizňové a sklizňové ztráty, plošná a hmotnostní výkonnost, výnos hmoty, pojezdová rychlost, kvalita drcení, spotřeba pohonných hmot a fixní a variabilní náklady.
|
|
Omezení spínacích ztrát ve spínaných zdrojích
Vašíček, Adam ; Vorel, Pavel (oponent) ; Patočka, Miroslav (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se v úvodních kapitolách zabývá analýzou ztrát v aktivních prvcích měniče, popisem používaných rezonančních obvodů a typů měničů. V podkapitole věnované metodám řízení rezonančních měničů je představena víceperiodová modulace, která zajišťuje spínání tranzistorů při průchodu proudu nulou v celém rozsahu řízení při zachování poměrně širokého rozsahu regulace a snižování kmitočtu spínání prvků při snižování výstupního napětí. Ve zbývající části práce je popsán navržený prototyp měniče, využívající tuto metodu řízení.
|
| |
|
Výpočet optimálního skluzového kmitočtu asynchronního motoru pro minimalizaci ztrát
Bednařík, Václav ; Patočka, Miroslav (oponent) ; Vorel, Pavel (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se soustředí na minimalizaci ztrát v asynchronním motoru pomocí výpočtu optimálního skluzového kmitočtu. V dalším bodě této diplomová práce je řešeno přesycování. Přesycování je nutno řešit s ohledem na velikost ztrát, kvůli efektu, který je zapříčiňuje, kdy se sycením vzrůstá velikost proudu. Proud se ale nezvyšuje úměrně se zvyšujícím se sycením, ale vzroste několika násobně více. Tato problematika je zahrnuta do výpočtu skluzové frekvence. Optimální skluzová frekvence je zde hledána pomocí upraveného gamma článku. V hlavním bodě této práce je nastíněn postup, jakým lze odvodit optimum skluzové frekvence. Pomocí této metody byly již dříve odvozeny rovnice, které jsou ovšem velmi rozsáhlé. V závěru je tedy hledáno optimální minimum skluzového kmitočtu pomocí minima rotorového toku.
|
|
Rodinný dům v pasivním standardu
Svoboda, David ; Jelínek, Petr (oponent) ; Sedlák, Jiří (vedoucí práce)
Bakalářská práce na téma „Rodinný dům v pasivním standardu“ řeší návrh domu pro rodinné bydlení v souladu s platnou legislativou. Dvoupodlažní, nepodsklepený objekt se sedlovou střechou je navržen na Vysočině na okraji rozvojové lokality Račerovice. Dům je založen na betonových pasech, nosnou kostru tvoří zdivo a stropy ze systému Porotherm od firmy Wienerberger, obvodové zdivo je zatepleno kamennou vlnou. Střecha je dle regulativů sedlová, k domu je přidružena zděná garáž s pultovou střechou.
|
|
Zvýšení účinnosti asynchronních motorů malého výkonu
Vilím, Martin ; Veselka, František (oponent) ; Hájek, Vítězslav (vedoucí práce)
V této bakalářské práci pojednávám o asynchronních motorech obecně, popisuji jejich konstrukci, princip činnosti, použití. Zahrnuje i měření konkrétního motoru a návrh motoru. V první části pojednává o principu činnosti motoru včetně základních možností řízení otáček a průběhu momentu. V druhé části pojednává o měření motoru a hledání velikostí ztrát. V poslední části je uveden návrh nového asynchronního motoru.
|
|
Inovace automobilového alternátoru
Volek, Martin ; Hýsek, Roman (oponent) ; Hájek, Vítězslav (vedoucí práce)
Práce se zabývá elektromagnetickým návrhem automobilového alternátoru s drápkovým rotorem 14V/120A. Tento návrh je dále ověřen v programu Maxwell s nástrojem RMxprt. Výsledky obou výpočtů jsou porovnávány. Navrhnutý alternátor je také porovnáván s výsledky naměřenými v laboratoři na alternátorech podobného typu. Dále jsou zde analyzovány jednotlivé výkonové ztráty stroje a uvedeny možnosti snížení těchto ztrát, což má za následek zvýšení celkové účinnosti.
|