|
Architekt Jaroslav Čermák a jeho vztah k sakrální architektuře na příkladu stavby kostela sv. Jana Nepomuckého v Praze - Košířích
Boušová, Petra ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce) ; Bendová, Eva (oponent)
Diplomová práce "Architekt Jaroslav Čermák a jeho vztah k sakrální architektuře na příkladu stavby kostela sv. Jana Nepomuckého v Praze-Košířích" přibližuje ve své první části kulturně-historický kontext konce 19. a začátku 20. století v českých zemích, nastiňuje tvorbu českých architektů v první polovině 20. století a problematiku sakrální architektury. Následně je v dobových souvislostech rekonstruována dosud minimálně poznaná Čermákova biografie a jeho tvorba. Čermákovo dílo je popsáno primárně na příkladu stavby kostela sv. Jana Nepomuckého v Praze-Košířích, který je podroben zevrubné analýze a interpretaci použitých výrazových prostředků. Zmapován je rovněž urbanistický kontext a jsou osvětleny důvody potřeby vzniku nového košířského kostela. Prostor je věnován i peripetiím jeho výstavby, do níž zasáhla druhá světová válka a únorový převrat roku 1948 v Československu. Součástí práce je obrazová příloha, jež se váže primárně k vývoji stavby i současnému stavu kostela sv. Jana Nepomuckého.
|
|
Naučná stezka po vybraných usedlostech Prahy 5 v rámci poznání regionální historie žáky 2. stupně základní školy
Pešková, Barbora ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Dvořáková, Markéta (oponent)
Cílem diplomové práce Naučná stezka po vybraných usedlostech Prahy 5 v rámci poznání regionální historie žáky 2. stupně základní školy je vytvořit historickou studii s didaktickým přesahem zaměřenou především na poznání regionální historie žáků 2. stupně základní školy. Práce je rozdělena na dvě části: teoretickou a praktickou. První část práce, teoretická, se zabývá zejména popisem a srovnáním ve smyslu představení konkrétních usedlostí a jejich vývoje nacházejících se na území Prahy 5, a to v historickém i kulturním kontextu. Navazující praktická část je věnována didaktickému pojetí tématu s cílem přiblížit žákům 2. stupně základní školy dějinné, sociální a kulturně historické aspekty života lidí v dané oblasti ve vzájemných souvislostech s důrazem na poznání regionu, a to v rámci vzdělávací oblasti Člověk a společnost. Práce také obsahuje i plán exkurze po vybraných usedlostech Prahy 5. Dále je součástí práce také návrh konkrétních pracovních listů pro žáky 2. stupně ZŠ, a to v souladu s cíli dle Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy. KLÍČOVÁ SLOVA regionální historie, vývoj, usedlost, Košíře, kulturní dědictví, exkurze
|