|
Výchova k lidství
Kolář, Petr ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Strouhal, Martin (oponent)
(česky) Hlavním cílem diplomové práce je interpretovat výchovné ideály ve vztahu k otázkám výchovy k lidství a poukázat na význam dnes opomíjené reflexe lidskosti ve výchově. Eugen Fink říká, že dnešní výchova k lidství se proměnila v pouhou výchovu k povolání. Jaký má jeho antinomie dějinný vývoj? V čem spočívá její ontologická podstata? Výchova k lidství stojí proti výchově, která představuje techniku či prostředek k formování člověka ve službách moci. Taková výchova je vyživována působením fenoménu, který souvisí s bytností moderní techniky, a který Heidegger nazval Gestell. Ten prostupuje lidské myšlení a konání prostřednictvím systémového plánování a působením organizačních a byrokratických struktur. Je charakterizován zpředmětňováním člověka, zapomenutostí bytí, kalkulujícím myšlením, nevnímáním souvislostí, ztrátou identity a svobody atd. V praktické části diplomové práce je prezentován průběh a výsledky šetření ohledně vnímání působení Gestellu pedagogickými pracovníky. Jak vůbec vnímají entity jako je svoboda, štěstí, důstojnost, manipulace, strach, podřízenost, naplněnost, smysl, technika?
|