Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Kulturní publicistika Josefa Hejzlara o čínském umění v tisku v letech 1957-2011
Junková, Eliška ; Čeňková, Jana (vedoucí práce) ; Köpplová, Barbara (oponent)
Práce mapuje dílo českého publicisty, překladatele, sinologa a historika umění Josefa Hejzlara, konkrétně jeho kulturní publicistickou tvorbu v periodickém tisku v letech 1957- 2011, zaměřenou na asijskou kulturu, a to především na čínské výtvarné umění, které v letech 1951-1956 studoval na Pekingské universitě. Cílem práce je zmapování publicistické kulturní tvorby Josefa Hejzlara a analýza vybraných esejů, které vyšly v letech 1957-2011 v týdeníku Kultura, Literárních novinách a v časopise Výtvarné umění. V textu budou dále vymezeny hlavní rysy Hejzlarova rukopisu.
Emil Filla a Čína
Pecháčková, Emma ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Pejčochová, Michaela (oponent)
O Emilu Fillovi (1882-1953) je známo, že byl vášnivým sběratelem a milovníkem mimoevropského umění. Celý život se snažil nalézt společný jazyk, který by umožnil propojit umělecké styly a přístupy různých světových kultur. Filla obětoval velkou část života studiu čínského umění, které se v Evropě stalo populární a tím i přístupnější na začátku dvacátého století. Filla nejen navštěvoval výstavy asijského umění, ale sám vlastnil i několik uměleckých předmětů a tušových maleb. Studiem čínských obrazů a literatury si osvojil postupy a myšlení typické pro čínské krajinářství. Především se jedná o citaci podlouhlého formátu, použití tušové malby a dojem bezčasí, věčnosti a nekonečna. Výsledkem jsou netradiční podlouhlé krajinomalby, které se na první pohled liší od tradičních krajinomaleb malovaných podle zažitých pravidel Západu. Krajiny Českého středohoří vznikaly v posledních letech Fillova tvůrčího období, kdy tvorba umělců byla pod neustálou kontrolou režimu. Fillovy krajiny Českého středohoří jsou však solitéry a nemělo by na ně být nahlíženo jako na ukázkový příklad realistické malby padesátých let minulého století. Fillova intence měla mnohem duchovnější a osobnější ráz. Tyto malby krajin pro něj byly hledáním nové syntetizující umělecké formy, završením vlastní tvorby a především prostorem pro...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.