|
Princip podobnosti ve vztahu k fotografii
Kliment, Jáchym ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce) ; Silverio, Robert (oponent)
Předmětem práce je podobnost ve fotografii. První část nejprve komplexně vymezuje princip podobnosti s důrazem na filosofii, logiku, matematiku, sémiotiku, ikonologii a ikonografii. Podobnost zároveň uvádí do souvislostí s analogií, sylogismem, mimésí a asociací. Druhá část, samotné jádro práce, výběrově zkoumá podobnost jako stylistický a významotvorný prostředek v současné fotografii. Větší pozornost je věnována problematice diptychu a série ve fotografii, přesto se ale neomezuje jen na tyto dva horizonty.
|
|
Ženy v současné finské fotografii
Zmudová, Žaneta ; Musilová, Helena (vedoucí práce) ; Silverio, Robert (oponent)
Ve své práci jsem se zaměřila na tvorbu finských fotografek posledních patnácti let, které během tohoto období absolvovaly Univerzitu umění a designu v Helsinkách. Toto časové vymezení souvisí s nástupem Timothyho Personse na školu, který studentům/studentkám výrazně pomohl prezentovat jejich práce, především v zahraničí. Ženy jsem si zvolila pro užší vymezení tématu současné finské fotografie, z osobního zájmu a možnosti nahlédnout a pokusit se zmapovat tvorbu fotografek, jež pocházejí z odlišného kulturního prostředí.
Práce je rozdělena na několik částí, směřuje od představení pozadí Helsinské školy jako důkazu jejího úspěchu a prezentační činnosti, k obsahovým a vizuálním specifickým rysům finských fotografek a hlavním tendencím v jejich tvorbě až po prezentaci prací vybraných jednotlivých autorek.
|
| |
|
Neznámá lotyšská fotografie
Gravlejs, Ivars ; Silverio, Robert (vedoucí práce) ; Kolář, Viktor (oponent)
Lotyšská fotografie v celé její historie velmi provinciální a
zaostalá v porovnání s fotografií světovou. V průběhu téměř sta let zde
převažoval pictoriální styl a nedal se vypozorovat žádný pokrok. Přesto pořád existuje naděje, že se v budoucnu naleze další z archívů
některého neznámého výjimečného fotografa, ztracený ve zmatku 1 a 2
světové války.
|
|
Pedro Meyer - Od analogového k digitálnímu
Stanojević, Srdjan ; Silverio, Robert (vedoucí práce) ; Zeinerová Brachtlová, Michaela (oponent)
Pedro Meyer is a visionary artist who pioneered the descent into the new technological age of photography. At a time when computers and digital photography were a foreign concept to most professionals in the field, Meyer was switching out traditional cameras, darkrooms and film for the new tools technology had to offer. Combining aspects and details from different photographs by using computers, Meyer made new and more complex images. He mastered the art of altering photographs to bring forth his own point of view. By being able to combine the most interesting facets of different images, Meyer was able to capitalize on the most effective parts of those images and alter them into new pictures which told a much larger story. He took the taboo idea of altering a photograph and made it acceptable in projects such as ( ?I Photograph to remember?,
?Truths and fictions ?).Meyer's visionary intuition into the fact that photography must evolve with the new technologies in order to survive continues to affect new photographers and photography schools throughout the world. His point of view however, raises interesting ideas about the morality, authenticity and copy writing issues behind altering and molding photographs to reflect his own personal views.
|
| |
| |
| |
|
Self-Portrait and its Forms in Works of Famous Photographers and in Works of Younger Generation in the Czech and Slovak Republic
Bričová, Katarína ; Grygar, Štěpán (vedoucí práce) ; Silverio, Robert (oponent)
Moja diplomová práca je zamyslením nad fenoménom autoportrétu. Zaujíma ma najmä odpoveď na otázku, prečo autoportrét priťahuje väčšinu umelcov.
Na začiatku mojej diplomovej práce sledujem príklady autoportrétu v histórii výtvarného umenia. Prvá časť poukazuje na vývoj autoportrétu vo fotografii. Ukazujem ako bol autoportrét ovplyvnený od Egypta cez renesanciu až po impresionizmus a ako je ovplyvnený dnes. Autoportrét
sa vo fotografii objavuje od jej začiatkov. Vo fotografiách slávnych fotografov ukazujem rôzne aspekty autoportrétu. V nasledujúcej kapitole sa zameriavam na rozličné polohy tohto fenoménu v dielach súčasných fotografov ...... . Šiesta kapitola je venovaná hľadajúcej a skúmajúcej
generácii mladých umelcov z Českej a Slovenskej republiky. Sú to buď čerství absolventi vysokých výtvarných škôl alebo súčasní poslucháči. Kladiem im otázky v snahe objaviť, čo ich inšpirovalo k nafotografovaniu samých seba a v snahe zistiť ako to začalo, čo chceli dosiahnuť seba zobrazovaním a čo im to dáva. V poslednej kapitole vysvetľujem dôležitosť autoportrétu v mojom živote. Je autoportrét forma arteterapie alebo forma narcizmu? Sú intímne spovede autorov skutočne dôležité v dnešnej dobe?
V závere sa zamýšľam nad odpoveďami z rozhovorov s niektorými súčasnými fotografmi a podávam zhrnutie svojich zistení z rozhovorov.
|
| |