Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 75 záznamů.  začátekpředchozí50 - 59dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Zpracování biblického mýtu o stvoření ve spisech Corpus hermeticum a u Filóna Alexandrijského a jejich vzájemné srovnání
Čapek, Martin ; Chlup, Radek (vedoucí práce) ; Lyčka, Milan (oponent)
AbstraktAbstraktAbstraktAbstrakt: Tato práce se zabývá zpracováním biblické kosmogonie vylíčené v prvních dvou kapitolách Genese, v hermetických spisech Corpus hermeticum I (=Poimandrés), Corpus hermeticum III (= Posvátná řeč) a v díle De opificio mundi ("O stvoření světa") z pera židovského filosofa Filóna Alexandrijského. Všichni tři autoři sdílí stejná východiska, jimiž jsou jim Bible v řeckém překladu (Septuaginta) a soudobá řecká filosofie, zejm. stoicismus a (středo)platonismus. Přestože všichni usilují o vytvoření jakéhosi univerzálního nábožensko-filosofického systému, každý k němu dospívá jiným způsobem. Hermetici si z biblického textu vybírají pouze ty prvky, které jim připadají nejvíce abstraktní a univerzální, a neváhají k nim přidávat mnoho vlastních myšlenek a upravit text tak, aby zněl vědečtěji a filosofičtěji, než původní biblický mýtus. Filón se také snaží o určitý univerzální systém, postupuje však opačně a všechny specificky židovské prvky, které hermetici ignorují, se snaží naplnit univerzálním filosofickým obsahem. Kromě toho lze ze srovnání obou textů vysledovat různé naukové rozdíly, jako např. větší důraz na boží transcendenci a pozitivnější zhodnocení kosmu u Filóna. Klíčová slovaKlíčová slovaKlíčová slovaKlíčová slova: hermetismus, judaismus, Corpus hermeticum, Filón Alexandrijský.
Náboženství Mezoameriky z pohledu conquistadorů
Fajkus, Jaromír ; Kostičová, Zuzana (vedoucí práce) ; Lyčka, Milan (oponent)
Náboženství Mezoameriky z pohledu conquistadorů (Lidská oběť očima španělských dobyvatelů v kontrastu s novodobou reflexí) Anotace Práce popisuje lidskou oběť u jednoho z nejvýznamnějších mezoamerických etnik - Aztéků - a zabývá se významem tohoto masivně prováděného rituálu a jeho dopady na domorodou společnost. Dvěma primárními kontexty, v nichž je lidská oběť interpretována, jsou politika a dieta, resp. rituální kanibalismus. Práce využívá interpretace mezoamerikanistů od 20. století po současnost, předně však má na zřeteli původní písemná svědectví španělských dobyvatelů, jichž využívá k podložení či vyvrácení vědeckých teorií a k deskripci popisovaných fenoménů. Práce si dala za cíl poukázat na pluralitu přístupů k lidské oběti, problematičnost některých z nich a složitost myšlenkových struktur, jež lidskou oběť zakládají.
Noví islámští kazatelé v Egyptě
Červinková, Jitka ; Lyčka, Milan (vedoucí práce) ; Beránek, Ondřej (oponent)
Tato bakalářská práce si kladla za cíl zkoumat nové formy islámského kázání v Egyptě a jeho důsledky pro rozvíjející se roli náboženství v každodenním moderním životě člověka. Ve věku masmédií se objevují nové formy propagace víry a zbožnosti, objevují se i noví islámští kazatelé, pro něž je typický "západní styl" a zejména nové prostředky, které využívají (satelitní televize a internet), a proto jsou také často nazýváni "islámskými televangelisty." Práce se snažila zasadit islámského kazatele do historického kontextu a načrtnout obtížně vystihnutelnou roli kazatele v islámu a zaměřila se na novou verzi islámského kázání. Ukázalo se, že náboženská autorita se přenesla mimo tradiční struktury, a že se změnila kritéria, na jejichž základě mladí lidé kazateli autoritu připisují. Vedle nových kazatelů se stále častěji objevují i ženy kazatelky, které se chtějí podílet na formování egyptské náboženské scény. A zdá se, že nové islámské kázání je více flexibilní a adaptovatelné na protikladné požadavky současného života v Egyptě.
St. Augustine's conversions
Dobrodenková, Monika ; Halík, Tomáš (vedoucí práce) ; Lyčka, Milan (oponent)
Cieľom práce je ukázať, že Augustínova konverzia nebola jedinou, čisto náboženskou konverziou, ale že sa skladala z viacerých, kvalitatívne odlišných konverzií. Tento fenomén je postupne nazeraný cez psychologické, filozofické a náboženské hľadisko. V jednotlivých kapitolách sú potom rozpracované hlavné body premien v živote sv. Augustína, s podrobnejším pohľadom na filozofickú konverziu, konverziu vôle a konverziu k asketickému životu. Práca má kompilačný charakter v zmysle skompletizovania vedúcich dostupných príspevkov na túto tému.
Mystický výstup v textu Ma'ase merkava
Bönischová, Helena ; Lyčka, Milan (vedoucí práce) ; Holubová, Markéta (oponent)
Mystický výstup v textu Ma'ase merkava - anotace Tato práce se zabývá pozdně starověkým židovským mystickým textem Ma'ase merkava. Zaměřuje se na tu část textu, která se zabývá mystickým výstupem sedmi nebeskými paláci. V úvodní kapitole se snažím zasadit text Ma'ase merkava do širšího kontextu hejchalotické literatury. Druhá kapitola shrnuje dosavadní bádání týkající se textu Ma'ase merkava. Popisuji zde různé rukopisné verze a dosavadní vydání textu. Dále uvádím a hodnotím odborné práce, věnující se tomuto textu. Třetí kapitola představuje vlastní překlad části textu zabývající se mystickým výstupem podle hebrejského originálu ve zvolené rukopisné verzi (Oxford 1531). Jádro práce představuje čtvrtá kapitola, kde text analyzuji. První část analýzy je věnována funkci a charakteru textu. Uvádím názory různých badatelů na funkci textu a zdůvodňuji svůj názor, že se původně jednalo o krátké záznamy z mystických cest. Poté, co byly tyto krátké záznamy sestaveny do většího textového celku, nabyl text sekundárně také charakter instruktážní příručky. Ve druhé části analýzy zkoumám jednotlivé prvky textu, jako je popis sedmi paláců a sedmi nebes, popis Božích vlastností, Boží jména nebo tzv. nesmyslná slova v textu. Závěr pak představuje krátké shrnutí a zhodnocení práce. Mystic Ascent in the Ma'ase Merkava text -...
Maimonides: věčný vs. stvořený svět
Kopecká, Pavlína ; Lyčka, Milan (vedoucí práce) ; Němec, Václav (oponent)
Bakala.rski pnice analyzuje dva Maimonidovy pristupy k otazce po puvodu sveta, ktere se objevuji v jeho nejznamejsim filosofickem dile Pruvodce tapajicich. Maimonides uvadi argumenty jak pro teorii veenosti sveta, tak pro creatio ex nihilo, aniz by zaujal jednoznaene stanovisko. Cilem prace je zodpovedet otazku, jakou teorii 0 puvodu sveta Maimonides sam zastava a proe ve svem dUe ponechava v platnosti jak teze 0 stvofenosti sveta, tak teze 0 jeho vecnosti. Ukazuje se, ze oba postoje, pfestoze nejsou evidentni a jsou nedokazatelne, mohou vest ke korektnim zaverum v oblasti vfry a filozofie. Pffpadnou odpovedf na otazku, jakou teorii 0 puvodu sveta Maimonides vlastne zastava, pak muze by! i teze, ze Maimonides dd! obe pozice, protoze pro nej nepfedstavuji zadny vnitfnf rozpor.
Náboženské fenomény v Melvillově Bílé Velrybě
Karľa, Michal ; Lyčka, Milan (vedoucí práce) ; Chlup, Radek (oponent)
Bílá veleryba je dílo dno neobycejne bohate na mibozenskou symboliku a odkazy (zejmena biblicke, na urovni formalni (volba metafor, prirovnani), tak i narativni Umena postav, episod romanu podle biblicke predlohy). Tento fakt je v jistem ohledu zanizejici a autor s temito fenomeny pracuje, neni jednoznacne srozumitelnY. Prace si klade za "nabozenskYch fenomenu" v dUe objasnit. Uvodni dye kapitoly prace vysvetluji vYchodiska a nastinuji postup. Nasleduje jadro prace - predstaveni struktury a charakteru samotneho zkoumaneho dna a rozbor nabozenskych fenomenu. Zaverecne dye kapitoly podrobneji ,~",5+h·.'1 zjistene souvislosti a zaroven poukazuji na jejich meze.
Terezie od Ježíše: Hrad v nitru
Kutarňová, Kateřina ; Lyčka, Milan (vedoucí práce) ; Halík, Tomáš (oponent)
Terezie od Ježíše: Hrad v nitru Kateřina Kutarňová Diplomová práce Abstrakt Cílem této práce je na základě komentářové literatury hledat porozumění stěžejnímu spisu Terezie od Ježíše "Hrad v nitru", jednomu z vrcholných děl španělské mystiky, za pomoci teologických i fenomenologicko-hermeneutických komentářů. Ústředními tématy práce jsou náboženská a mystická zkušenost, mystická proměna a intersubjektivita. Ve snaze o nalezení porozumění "Hradu v nitru" jako celku se zde nejdříve pokouším přiblížit smysl jednotlivých částí zmiňovaného textu, díky čemuž je pak umožněno lepší chápání celku textu. "Hrad v nitru" vede člověka od nepravého/mylného poznání (sebe sama, skutečnosti a Boha) k poznání pravdivému. Toto pravdivé poznání je umožněno dosažením mystického manželství mezi Bohem a člověkem, založeného na plném a vědomém prožívání jejich vzájemného, intersubjektivního vztahu. Dosažení mystické intersubjektivity je to, co umožňuje přechod od poznání skutečnosti takové, jaká se člověku jeví, k poznání skutečnosti takové, jaká je. Klíčová slova Terezie z Ávily; Hrad v nitru; Křesťanství; Náboženská zkušenost; Mystická zkušenost Mystika; Mystická proměna; Intersubjektivita; Frohlich Mary; Lonergan Bernard; Ahlgren Gillian; Steinbock Anthony
Ježíš v Koránu; s ohledem na islámské i křesťanské tradice a postavu Panny Marie
Hemala, Jan ; Jandejsek, Petr (vedoucí práce) ; Lyčka, Milan (oponent)
Jednou z nejčastějších i nejtěžších otázek křesťansko-muslimského dialogu zůstává dodnes rozdílné chápání a hodnocení postavy Ježíše z Nazareta. Záměrem této práce je proto představit základní prvky koránské christologie, tj. specifického "slova" Koránu o Ježíšově identitě a poslání. Zabývá se fascinujícím způsobem, jímž jedna náboženská tradice a kultura převzala a znovu interpretovala ústřední postavu tradice jiné a zahrnula ji do vlastního pojetí prorockých dějin a Božího zjevení. Polemické postoje Koránu (resp. islámu), jako např. odmítnutí dogmat o Ježíšově božství či svaté Trojici, pak srovnává s vyznáními a formulacemi křesťanské christologie; blíže se věnuje i postavě a významu panny Marie, jejíž příběh je v Koránu s příběhem jejího syna úzce spjat. V rámci svého výkladu se mimo jiné pokouší dohledat možné prameny osobitého islámského pohledu na Ježíše, zvláště v křesťanských, kanonických i apokryfních tradicích. Aby pak lépe naznačila význam, který na základě koránských výpovědí přisuzuje Ježíšovi islámská ortodoxie a obyčejní věřící, odkazuje také ke stanoviskům a barvitým vyprávěním pozdější islámské tradice, která koránské náznaky bohatě doplnila a rozpracovala, čímž je dále v méně významných momentech přiblížila vyprávěním křesťanským. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 75 záznamů.   začátekpředchozí50 - 59dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Lyčka, Marek
3 Lyčka, Martin
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.