National Repository of Grey Literature 3 records found  Search took 0.00 seconds. 
Communication in the education of deaf people
Horký, Hynek ; Hádková, Kateřina (advisor) ; Květoňová, Lea (referee)
Bakalářská práce se zabývá komunikaci neslyšících. První kapitola je věnována komunikaci obecně, dále pak definuje narušenou komunikační schopnost. Popisuje rozdíly mezi verbální a neverbální komunikací a věnuje se jednotlivým druhům neverbální komunikace jako je mimika, proxemika, haptika, gestika a kinezika. Druhá kapitola pojednává o komunikačních systémech, jako jsou systémy facilitované komunikace, augmentativní a alternativní komunikace, jejich principu a důležitosti při vzdělávání neslyšících. Dále se věnuje znakovému jazyku a jeho významu při výchově sluchově postižených. Ve třetí kapitole jsou shrnuty systémy - přístupy používané při vzdělávání sluchově postižených, jejich odlišnosti, výhody a nevýhody. Klíčová slova: komunikace, sluchově postižení, vzdělávání, znakový jazyk, komunikační systémy, alternativní komunikace ABSTRACT The bachelor thesis deals with communication of the deaf people. The first chapter is about communication in general, and also defines communication disorders. It describes the differences between verbal and nonverbal communication and deals with various types of nonverbal communication such as facial gestures, proxemics, haptics, gesture and kinesics. The second chapter refers about communications systems, such as facilitated communication, augmentative and...
The possibilities of supporting children and teenagers suffering from ADHD at school and outside
Horký, Hynek ; Kucharská, Anna (advisor) ; Presslerová, Pavla (referee)
The aim of the thesis named "The possibilities of supporting children and teenagers suffering from ADHD at school and outside" comes from author's personal experience with teenage students suffering from ADHD. The main goal of the thesis is to picture mentioned syndrome in the context of education of the students, therefore the thesis mainly focuses on teenagers and adults who suffer from this handicap. The text consists of two main parts. The ethology of the disorder is introduced in the first part as well as its symptomatology which changes from the childhood through the teenage years to adulthood. The possibilities of diagnostics and treatment are also mentioned - always with the focus on how could the school or the teacher be involved in the process of education. The other chapters are directly focused on the possibilities of the ADHD students' education and its' reflection in the current legislative system, from pre-school age to adulthood. The research study which is described in the second part, is based on questionnaires and semi-structured interviews answered by students and teachers at two types of higher educational institutions. The study was intended to show the relationship between students with ADHD and teachers and to examine, how the ADHD influences the learning abilities, the...
Communication in the education of deaf people
Horký, Hynek ; Hádková, Kateřina (advisor) ; Květoňová, Lea (referee)
Bakalářská práce se zabývá komunikaci neslyšících. První kapitola je věnována komunikaci obecně, dále pak definuje narušenou komunikační schopnost. Popisuje rozdíly mezi verbální a neverbální komunikací a věnuje se jednotlivým druhům neverbální komunikace jako je mimika, proxemika, haptika, gestika a kinezika. Druhá kapitola pojednává o komunikačních systémech, jako jsou systémy facilitované komunikace, augmentativní a alternativní komunikace, jejich principu a důležitosti při vzdělávání neslyšících. Dále se věnuje znakovému jazyku a jeho významu při výchově sluchově postižených. Ve třetí kapitole jsou shrnuty systémy - přístupy používané při vzdělávání sluchově postižených, jejich odlišnosti, výhody a nevýhody. Klíčová slova: komunikace, sluchově postižení, vzdělávání, znakový jazyk, komunikační systémy, alternativní komunikace ABSTRACT The bachelor thesis deals with communication of the deaf people. The first chapter is about communication in general, and also defines communication disorders. It describes the differences between verbal and nonverbal communication and deals with various types of nonverbal communication such as facial gestures, proxemics, haptics, gesture and kinesics. The second chapter refers about communications systems, such as facilitated communication, augmentative and...

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.