Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 72 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Významná poutní místa, zvyky a tradice Šluknovského výběžku
Ritschelová, Šárka ; Parkan, František (vedoucí práce) ; Mikeska, Tomáš (oponent)
Tato práce mi přinesla plno nových poznatků a obohatila mě v mnoha směrech. Díky ní mi bylo umožněno proniknout do tajů historie Šluknovského výběžku a objevovat tak jeho skrytou krásu dávných časů. Každý, kdo přemýšlí nad naším krajem, si musí být vědom citlivosti tohoto území. Dříve tak úspěšný, nyní zapomenutý - dříve hustě osídlený, dnes téměř poloprázdný. Šluknovský výběžek prožil svou vrcholnou slávu ještě za Rakouska-Uherska. Mnoho obcí dosáhlo rozkvětu na přelomu století a před 1. světovou válkou. Drtivá většina tehdejšího obyvatelstva měla německý původ. Po vzniku ČSR velká část obyvatel německé národnosti usilovala o odtržení "Sudet" a jeho přičlenění k Rakousku-Uhersku. Léta hospodářské krize měla na tento kraj velmi neblahý dopad. Obyvatelstvo zde nežilo ze sklizní, ale především z práce v továrnách, což zapříčinilo velkou chudobu a bídu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Historická procházka městem Dačice (školní projekt)
Procházka, Petr ; Mikeska, Tomáš (vedoucí práce) ; Parkan, František (oponent)
Práce mapuje p ípravu, provedení a zp tnou vazbu kolního projektu. V první ásti je práce zam ena na region, regionální historii a její aplikaci ve výuce, dále na seznámení s historií m sta Da ice a významnými památkami a osobnostmi této obce. Hlavní ást práce popisuje n kolikadenní projektové vyu ování, provád né v terénu, a jeho zpracování s ohledem na dal í vyu ití za ínajícího projektu pro kolu samotnou, pro dal í t ídy a pro samotné m sto a vyu ití pro celý region. Hlavní cíl diplomové práce jsem splnil. Vytvo il jsem metodickou p íru ku pro u itele základních i st edních kol, jak provést exkurzi m stem.
Učebnice dějepisu padesátých a šedesátých let dvacátého století
Bičová, Lenka ; Mikeska, Tomáš (vedoucí práce) ; Parkan, František (oponent)
Záměrem analýzy učebnic dějepisu je vyhodnocení obtížnosti textu a míry didaktické vybavenosti učebnic a vzájemné posouzení úrovně učebnic z let padesátých a šedesátých. Určující pro výuku dějepisu v každém postupném ročníku jsou učební osnovy vydávané každým rokem. Jejich obsah okruhů témat se mění. Na počátku padesátých let byla do učebních osnov zařazována témata s politickým a ideologickým obsahem. Vynechána byla témata považovaná za méně důležitá. Nejvyšší počet vyřazených politických a ideologických témat byl v roce 1957 po politickém uvolnění ve společnosti. Kritické analýze byly podrobeny učební osnovy z padesátých a šedesátých let v první a druhé kapitole. Třetí kapitola se věnuje analýze syntaktické a sémantické obtížnosti textu učebnice a vyhodnocuje náročnost textu pro výuku. Sleduje také didaktickou vybavenost učebnic. Tato kapitola je rozhodující pro vzájemné porovnání učebnic. Je nejdůležitějším kritériem hodnocení kvality učebnic. KLÍČOVÁ SLOVA: Školský zákon, učební osnovy, učebnice, ideologie, obtížnost textu, didaktická vybavenost. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Projektové vyučování: Největší Čech podle žáků 9. třídy ZŠ
Bernatová, Lenka ; Mikeska, Tomáš (vedoucí práce) ; Parkan, František (oponent)
Hlavním cílem diplomové práce bylo zjištění, koho považují žáci 9. ročníků základních škol za nejvýznamnější českou osobnost. Další cíle pak byly - vytvořit a aplikovat projekt, díky kterému bude tato informace zjištěna, a také to, zda se žáci zajímají o zadané osobnosti i mimo školní výuku. Ke splnění cílů byly využity dvě metody - dotazníková a projektová. Průzkum dopadl následovně: na prvních třech místech se umístili - Karel IV., Tomáš Garrigue Masaryk, Václav Havel. Průzkum dále ukázal, že se žáci o dané osobnosti mimo výuku spíše nezajímají, a pokud ano, využívají k tomu internet nebo dokumentární pořady spíše než odbornou literaturu. Ze závěrečné reflexe projektu vyplynulo, že žáky bavil a přišel jim zajímavý.
Přechodové rituály jako téma v učebnicích dějepisu
Geyerová, Simona ; Havlůjová, Hana (vedoucí práce) ; Mikeska, Tomáš (oponent)
Záměrem diplomové práce Přechodové rituály jako téma v učebnicích dějepisu je analyzovat učebnice dějepisu druhého stupně základní školy z hlediska vybraných přechodových rituálů. Této praktické části předchází obecné seznámení s problematikou rituálů a přechodových rituálů. Následuje pojednání o vybraných přechodových rituálech, jimiž jsou svatby a pohřby. Zvolené přechodové rituály určují směr, kterým se ubírá samotná analýza učebnic. Při rozboru učebnic mě tedy v obecné rovině zajímají témata svateb, pohřbů a všech dalších skutečností, které se s danou problematikou pojí. Následně zjišťuji, jakým způsobem a v jakém rozsahu jsou vybrané přechodové rituály žákům představeny. Aby žáci získali co nejvíce informací z konkrétního způsobu zobrazení přechodového rituálu, zabývám se i možnostmi, jak určité znázornění rituálu obohatit. V závěru shrnuji důvody proměn zmíněných přechodových rituálů zobrazených v učebnicích dějepisu pro druhý stupeň základní školy. KLÍČOVÁ SLOVA rituál, přechodový rituál, učebnice, pohřeb, hrob, pohřebiště, sňatek, svatební obřad
Průmyslová revoluce: efektivita projektové výuky ve srovnání s výkladovou metodou
Křivková, Anna ; Havlůjová, Hana (vedoucí práce) ; Mikeska, Tomáš (oponent)
Autorka diplomové práce se zabývá dvěma vyučovacími metodami, které jsou porovnávány nejen z hlediska jejich pozitiv a negativ, ale také ve smyslu jejich efektivity. Na příkladu jednoho tematického celku z obsahu dějepisného učiva základní školy jsou aplikovány obě metody, přičemž jedna metoda je výkladová a druhá nese prvky projektové výuky. Efektivita obou metod je zjišťována na základě výuky ve dvou třídách základní školy, přičemž společným tematickým celkem je Průmyslová revoluce. Podle bodového zisku jednotlivých žáků v didaktickém testu dopadla lépe třída, kde výuka probíhala projektovou metodou. Bodový rozdíl však nebyl příliš markantní. Efektivita výukových metod ale nemůže být hodnocena pouze na základě bodů získaných v testu. Proto autorka využívá k dalšímu posouzení efektivity Bloomovu taxonomii. Analýzou odpovědí žáků bylo zjištěno, že žáci pracující projektovou metodou dosáhli kromě faktografických znalostí také znalostí procedurálních a konceptuálních, což se projevilo ve formulacích jejich odpovědí. Tito žáci hlouběji porozuměli souvislostem a celkovému kontextu tématu. U žáků pracujících výkladovou metodou, bylo této úrovně znalostí dosaženo jen zřídka. Metakognitivní znalosti byly rozvíjeny pouze ve třídě s projektovou metodou. Výzkumem bylo tedy zjištěno, že projektová metoda byla...
Problematika výuky moderních dějin na středních školách
Kulhavá, Zdeňka ; Parkan, František (vedoucí práce) ; Mikeska, Tomáš (oponent)
KLÍČOVÁ SLOVA: žák, učebnice, didaktická analýza, analýza funkcí učebnice, moderní dějiny, výuka, didaktické materiály, Rámcový vzdělávací program pro gymnázia Tématem diplomové práce je Problematika výuky moderních dějin na středních školách. Cílem práce je zmapování situace na gymnáziích a středních odborných školách v České republice, týkající se výuky moderních dějin a dějin současnosti. V rámci řešení této problematiky jsou zodpovězeny otázky typu: "učí učitelé na českých středních školách moderní dějiny do roku 1989 nebo ne?", "přesáhnou ve výuce moderních dějin rok 1989, pokud ano, jak daleko látku dovedou?", "jaké využívají didaktické i jiné materiály k dosažení svého cíle?", "s jakými učebnicemi pracují učitelé? Pracují s nimi i žáci?", "jaké podmínky pro tvorbu učebnic a výuku moderních dějin vytváří česká školská politika?". S cílem nalézt odpovědi na tyto otázky je v diplomové práci analyzován legislativní rámec vzdělávací politiky České republiky (zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, tzv. školský zákon), základní kurikulární dokumenty (Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, školní vzdělávací programy vybraných gymnázií), Schvalovací doložka Ministerstva školství mládeže a...
Využití didaktických pomůcek ve výuce dějepisu-vizuální pomůcky
Vitouchová, Zdeňka ; Parkan, František (vedoucí práce) ; Mikeska, Tomáš (oponent)
Cílem této práce je zjistit, zda a za jakých podmínek má používání učebních pomůcek vliv na efektivitu výuky dějepisu. Dějepis jako vyučovací předmět má charakter převážně slovního vyučování a podle mého názoru správné používaní různého druhu vyučovacích pomůcek, především vizuálních pomůcek, přispěje efektivněji k dosažení cílů ve vyučování a zároveň k intenzivnějšímu osvojení příslušných klíčových kompetencí u žáků. Nejsem v žádném případě příznivcem inovace za každou cenu, každá vizuální pomůcka musí být začleněna do vyučování smysluplně, a proto má práce zahrnuje teoretickou i praktickou část. Chci v této práci nabídnout takové možnosti, které povedou k efektivnímu využití různého druhu pomůcek a ke zkvalitnění výuky dějepisu a to na 2. stupni základní školy (resp. i na nižším gymnáziu) a na vyšším stupni gymnázia.
Srovnání českých a francouzských středoškolských učebnic dějepisu
Fabiniová, Linda ; Parkan, František (vedoucí práce) ; Mikeska, Tomáš (oponent)
Motivem sepsání diplomové práce zaměřené na porovnání učebnic domácí a zahraniční provenience je osobní zájem o srovnání různých forem a obsahů vzdělávání ve světě. Při příležitosti seznámení se s francouzským školstvím na francouzském lyceu v Praze, r výukou dějepisu na francouzských školách a používanými učebnicemi mě ihned napadlo využít své jazykové znalosti pro jejich srovnání s učebnicemi českými. Díky studijnímu pobytu v rámci mezinárodního programu Erasmus na francouzské universitě ve městě Perpignan jsem získala přístup velkému množství současných francouzských učebnic, které jsem mohla studovat.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 72 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.