Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 19 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Rozvoj kultu sv. Jana Nepomuckého do svatořečení
Herold, Miroslav ; Petráček, Tomáš (vedoucí práce) ; Mikulec, Jiří (oponent) ; Royt, Jan (oponent)
Anotace: Kult sv. Jana Nepomuckého patřil k charakteristickým rysům života v habsburském soustátí a dalších katolických zemích Evropy v raném novověku. Počátky úcty ke středověkému mučedníkovi byly vázány na Prahu, na jeho hrob v katedrále, na metropolitní kapitulu. Světce proslavilo především přesvědčení, že položil život za zachování zpovědního tajemství. Svou smrtí uchránil dobré jméno české královny Johany, která se mu zpovídala, na druhou stranu prý trestal ty, kteří se chovali neuctivě vůči jeho vlastní posmrtné pověsti a hrobu. Stal se proto nesmírně populárním ochráncem cti a dobré pověsti, hodnot v raně novověké společnosti vysoce ceněných. Svatojánské úcty se pod vlivem pražské kapituly ujali Habsburkové, katoličtí vládci, kteří usedli na trůn Janova mučitele Václava IV. a Janovy duchovní dcery Johany. Světce ctili jako jednoho ze svatých patronů Českého království, jemuž vládli. Rekatolizace tohoto království a přidružených zemí umožnila růst svatojánské úcty, která se už ke konci 17. století začala živelně šířit za jejich hranice. Na začátku 18. století tento vývoj zásadně posílil vznik bratrstev sv. Jana Nepomuckého, které si vytkli za cíl šířit svatojánský kult. Do dvou z těchto prestižních duchovních institucí se zapsali téměř všichni dospělí členové habsburské rodiny, kteří pak rozšířili...
Mirko Hanák (1921 - 1971) v kontextu dobové ilustrace
Fulíková, Anna ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Stehlíková, Blanka (oponent)
Vydávání knih pro děti bylo po roce 1945 součástí státem kontrolovaného systému, v rámci něhož je ale možné rozpoznat více proudů. Vývoj a požadavky na ilustraci v dětských knihách, které se během padesátých a šedesátých let proměňovaly, lze vyčíst z dobové literatury zejména od autorů Stehlíkové a Holešovského, časopisu Zlatý máj či z příspěvků sympozia, zkoumajícího vztah výtvarné interpretace k literárnímu textu, které se uskutečnilo roku 1972 v Brně. Po načrtnutí základních vztahů se práce věnuje detailnějšímu průzkumu ilustrací Mirko Hanáka, jehož tvorba vznikala během padesátých a šedesátých let, než ji ukončila předčasná smrt v roce 1971. Hanák se v průběhu padesátých let postupně osvobodil od povinného realismu a nastoupil cestu ke znaku, díky kterému patřil v šedesátých letech za uznávanou tvůrčí osobnost. Hanákovo nadání se nejvíce projevilo v ilustracích divokých zvířat a přírody do dobrodružných knih, které zpracovával technikou akvarelu. K té ho inspirovala čínskou tušová malba, se kterou mohl seznámit díky celé řadě výstav, vznikajících kvůli rozvinuté kulturní spolupráci Čínské lidové republiky a Československa. Důležitou metodou výzkumu byla práce s originály Hanákových ilustrací i komparace jednotlivých vydání knih. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Kresby ze sbírky Františka Jurečka
Galerie výtvarného umění v Ostravě
Ostravský stavitel František Jureček (1868–1925) byl sběratelem umění a aktivním zastáncem výstavby Domu umění. Jeho slavnostního otevření 13. 5. 1926 se bohužel nedožil. Pár měsíců před svou smrtí věnoval Spolku Domu umění svou uměleckou sbírku, která zahrnovala 122 položek. Mimo olejomaleb, datovaných od 18. až do 20. století, a 2 sochařských děl, se zde nacházely kresby české provenience převážně z 19. století. Komorní výstava se koná v Kabinetu grafiky.
Plný text: Stáhnout plný textPDF; Stáhnout plný textPDF
Václav Brožík: Kresby
Galerie výtvarného umění v Ostravě
Komorní výstava v Kabinetu grafiky představuje 8 kreseb, 2 malby malíře Václava Brožíka ze sbírek GVUO a 2 zmenšené reprodukce maleb z cizích sbírek. Václav Brožík (1851–1901) patří k nejvýznamnějším osobnostem Generace Národního divadla.
Plný text: Stáhnout plný textPDF; Stáhnout plný textPDF
Jiřina Adamcová a křesťanské náměty v její tvorbě
Kurcová, Eliška ; Kolářová Takácsová, Kornélia (vedoucí práce) ; Czumalo, Vladimír (oponent)
Bibliografická citace Jiřina Adamcová a křesťanské náměty v její tvorbě: bakalářská práce / Eliška Kurcová; vedoucí práce: Mgr. et Mgr. Kornélia Kolářová Takácsová, Th.D. -- Praha, 2021. - 74s. Anotace Bakalářská práce představuje dosud ne příliš probádané dílo umělkyně pocházející z evangelického prostředí - Jiřiny Adamcové. Práce se zaměřuje na její obrazy s křesťanskou tematikou a mapuje způsob, jakým Adamcová pracovala s niterným spirituálním sdělením formou kombinované techniky. Právě propojení malby, kresby a grafiky s biblickými verši, básněmi a deníkovými texty je důležitou součástí její tvorby. Dílo je v této práci zasazeno do kontextu křesťanské symboliky, do kontextu života umělkyně a osobního pojetí víry Jiřiny Adamcové. Pro tuto analýzu tvorby se práce zaměřuje obzvlášť na cykly Vzkříšení a Piety, které jsou zkoumány z ikonografického hlediska, i metodou ikonologie. Klíčová slova Jiřina Adamcová, evangelická spiritualita, české umění 20. století, křesťanské motivy ve výtvarném umění, Bible v umění, křesťanská ikonografie, koláž, grafika, malba, vzkříšení Páně v umění, pieta
GVUO vystavuje grafika Jacquese Callota
Galerie výtvarného umění v Ostravě
Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO) společně s kurátorem Janem T. Štefanem připravila interaktivní přehlídku grafických listů významného lotrinského barokního mědirytce Jacquese Callota. Přijďte si i s dětmi vyzkoušet, jak náročnou technikou autor pracoval. Zjistěte, co vše ke své práci potřeboval a jak důležité nástroje byly pro mědirytce lupa a mikroskop. Výstava bude zahájena v úterý 21. ledna v 17 hodin. V Domě umění, GVUO bude k vidění do 22. března 2020.
Plný text: Stáhnout plný textPDF
Výstavy Odile Decq Ivana Pinkavy a Eliáše Dolejšího i Emanuela Křenka v neděli končí
Galerie výtvarného umění v Ostravě
Už jen do neděle 10. června si můžete prohlédnout fotografie a plastiky Ivana Pinkavy a Eliáše Dolejšího, architektonické realizace Studia Odile Decq a dar Emanuela Křenka v ostravském Domě umění. Expozice nahradí prezentace nového vizuálního stylu GVUO, který pro galerii připravil Robert V. Novák a Zuzana Burgrová, projekt Kdo je vítězem?, který doprovází sportovní událost roku s názvem IAAF Kontinentální pohár v atletice Ostrava 2018, a ve spolupráci s Fakultou umění Ostravské univerzity Diplomky 2018. Zahájeny budou postupně v týdnu od 18. června v ostravském Domě umění.
Plný text: Stáhnout plný textPDF

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 19 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.