Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 49 záznamů.  začátekpředchozí40 - 49  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Racionalita versus iracionalita v manažerském rozhodování
Daňková, Tereza ; Hiršová, Miloslava (vedoucí práce) ; Čejka, Pavel (oponent)
Diplomová práce se věnuje tématu racionality v manažerském rozhodování. V první části jsou definovány pojmy racionalita, iracionalita a omezená racionalita. V následujících kapitolách je shrnut stav současného poznání o teorii omezené racionality v rozhodování včetně definování specifik manažerského rozhodování. Přiblíženy jsou vybrané projevy omezené racionality včetně heuristik. Účelem druhé části je za pomoci experimentu zjistit, jaký je u studentů Fakulty managementu rozdíl v podléhání heuristikám v závislosti na absolvování předmětu Manažerské rozhodování. Současně je zkoumán i vliv času na podléhání heuristikám.
Ekonomie vychýleného odhadu
Drvoštěp, Tomáš ; Špecián, Petr (vedoucí práce) ; Tříska, Dušan (oponent)
Tato práce zkoumá optimalitu heuristické tvorby predikcí. Heuristiky lze dle Gigerezera a Goldsteina (2009) chápat jako predikční pravidla, která svou jednoduchostí využívají trade-off mezi vychýlením a variabilitou. Ekonomičtí agenti učící se v kontextu tvorby racionálních očekávání (Marcet a Sargent 1989) ale naopak konstruují komplexní modely celé ekonomiky. Oba tyto přístupy lze vnímat jako optimální reakci na složitost predikční úlohy a dostupnost pozorování. Práce navrhuje jednoduché rozšíření modelu rozhodování za nejistoty, kde se užitek agentů odvíjí od správnosti jejich predikcí a kde je složitost modelu kontrolována regularizačním parametrem. Monte Carlo simulace ukazují, že ve složitých prostředích, ve kterých je k dispozici málo pozorování, je výhodné používat modely podobné heuristikám. V příhodnějších podmínkách jsou výhodnější modely nevychýlené.
Problém obchodního cestujícího a metoda GENIUS
Škopek, Michal ; Pelikán, Jan (vedoucí práce) ; Fábry, Jan (oponent)
Cílem diplomové práce je vysvětlit Problém obchodního cestujícího a vytvořit program, který bude počítat speciální metodu GENIUS. Problém obchodního cestujícího je popsán z několika hledisek. Nejprve z hlediska historického k objasnění souvislostí s určitými metodami a následně je popsán z hlediska výpočetních metod. Pro popis těchto metod byly vybrány zástupci jak exaktních metod tak i heuristických. Stěžejní částí diplomové práce je popis heuristiky GENIUS, ke které je vytvořen speciální počítačový program. Tento program pracuje nejprve s algoritmem GENI a následně s post-optimalizačním algoritmem US. Program je popsán z uživatelského pohledu a je k němu vytvořen manuál. Program je otestován na dvou základních příkladech. Výsledky, dané výpočtem pomocí programu pracujícím s heuristikou GENIUS, jsou srovnány s výsledky získanými pomocí exaktních algoritmů.
Rozvozní problém s dělenou dodávkou
Richter, Miroslav ; Pelikán, Jan (vedoucí práce) ; Černohous, Roman (oponent)
Rozvozní problém s dělenou dodávkou je jednou z nejstudovanějších kombinatorických optimalizačních úloh z oblasti operačního výzkumu. Díky své počítačové náročnosti je však nalezení optimálního řešení rozsáhlých úloh z časových důvodů někdy i nemožné. Z tohoto důvodu vznikla celá řad heuristik a exaktních algoritmů, které se snaží během krátkého výpočtového času nalézt nejlepší možné řešení. Teoretická část této práce popisuje základní fakta o rozvozním problému s dělenou dodávkou a základní heuristiky. Praktická část se zaměřuje na využití rozvozního problému s dělenou dodávkou v praxi. Cíle případové studie jsou aplikace rozvozního problému s dělenou dodávkou v praxi a pomoc při strategickém rozhodnutí firmy o založení vedlejšího skladu.
Aplikace heuristik při řešení rozvozní úlohy
Gerlich, Michal ; Fábry, Jan (vedoucí práce) ; Pelikán, Jan (oponent)
S úlohami operačního výzkumu se člověk v praktickém světě potkává velice často. Tato práce se zabývá řešením jedné ze specifických částí operačního výzkumu - diskrétních úloh. Nejznámějším druhem této skupiny problémů jsou okružní úlohy. Tato práce konkrétně řeší rozvozní problém, který hledá optimální rozmístění odběratelů do okruhů, ve kterých hraje roli kapacita používaného vozidla a velikosti požadavků zákazníků. Cílem je rozmístění odběratelů do okruhů, jejichž celková vzdálenost je minimální. Data, potřebná pro řešení tohoto problému, vycházejí z reálné situace Pivovaru Svijany a.s. Svou povahou se jedná o rozvozní problém s více vozidly různých kapacit a odběrateli s dělenou poptávkou. Vzhledem k rozsahu úlohy není možné pro řešení problému využít matematický model úlohy, ale je jej potřeba vyřešit pomocí některé ze známých heuristik. Úloha je řešena upravenou metodou výhodnostních čísel. Tato heuristika je naprogramována prostřednictvím jazyka Visual Basic for Applications nad MS Excel. Práce mimo jiné analyzuje citlivost výstupů na zadaných hodnotách některých parametrů, které předem nejsou pevně stanoveny a jejichž konkrétní nastavení záleží na uživateli. Na konci práce je popsán nejlepší nalezený výsledek a porovnán s výchozím řešením Pivovaru Svijany.
Testování heuristik pro úlohy obchodního cestujícího
Dítětová, Tereza ; Jablonský, Josef (vedoucí práce) ; Fábry, Jan (oponent)
Úloha obchodního cestujícího je nejznámějším typem okružních dopravních problémů. Tato práce přináší empirické srovnání dvou vybraných heuristik, které dávají v úloze obchodního cestujícího přibližná řešení, s optimálním řešením. Právě jednoduchá formulace úlohy a rychle rostoucí složitost řešení činí TSP hodně atraktivním. V první kapitole se zaměřuji na teoretické vymezení včetně historického vývoje, druhá kapitola popisuje vybrané heuristické metody pro řešení TSP. Ve třetí kapitole jsou zaznamenány výsledky výpočetních experimentů, které jsem provedla s pomocí mnou naprogramované aplikace. Z výsledků, ke kterým jsem došla, mohu soudit, že metoda nejbližšího souseda je výhodnější než metoda výhodnostních čísel, a to jak rychlostí výpočtu, tak i přiblížení se k optimu.
Zatíženost lidského myšlení v rozhodovacím procesu
Trejbal, Pavel ; Pstružina, Karel (vedoucí práce) ; Jirků, Petr (oponent)
Tématem této práce je oblast lidského rozhodování. V rozhodovacím procesu podléháme mnoha různým vlivům, vstupujícím do našeho úsudku, což nás může svést ke špatným rozhodnutím. Podstatné je, že projevy zkreslujících vlivů se pravidelně opakují u různých jedinců, z čehož lze usuzovat, že se jedná o jistou univerzální výbavu naší mysli. Úkolem této práce je takové vlivy identifikovat a především pochopit podstatu aparátu, který je vyvolává. Poznatky z tohoto bádání tak mohou být pro čtenáře velmi důležitou a praktickou výbavou, neboť na jejich základě je možné zlepšit kvalitu svých vlastních rozhodnutí, a to jak v profesním, tak v osobním životě. Zároveň se jedná o účinný nástroj sebepoznání. Výzkum je založen na transdisciplinárních přístupech kognitivní vědy. Na jedné straně vycházíme z funkčního modelu mysli, na straně druhé využíváme celou řadu empirických poznatků z oblasti psychologie, behaviorální ekonomie a věd o mozku. S touto výbavou následně analyzujeme vybrané vlivy, které z hlediska rozhodování považujeme za významné. Těmi jsou pocity a emoce, sociální vlivy, jazyk, jáství, zkušenost, očekávání a apriorní formy úsudku. Na základě rozboru těchto vlivů jsou vyvozeny hypotézy o jejich vzájemné propojenosti. V závěrečné části práce jsou pak naznačeny konkrétní praktické postupy, jak zlepšit své vlastní rozhodování a jak se vyvarovat špatného úsudku.
Optimalizace trasy při revizích elektrospotřebičů
Rusín, Michal ; Fábry, Jan (vedoucí práce) ; Pelikán, Jan (oponent)
Cílem práce je optimalizovat trasu technika při revizích elektrospotřebičů pomocí heuristik. V práci jsou popsány matematické modely úlohy obchodního cestujícího, rozvozní úlohy a jejích modifikací. Dále jsou popsány heuristické metody nejbližšího souseda, výhodnostních čísel a nejlevnějšího vkládání. Součástí práce je i aplikace Heuristiky pro řešení tří výše uvedených heuristik.
Optimalizace rozvozu tiskovin - případová studie
Peleška, Pavel ; Pelikán, Jan (vedoucí práce) ; Fábry, Jan (oponent)
Optimalizace rozvozu tiskovin na konkrétním případě z praxe. Úloha řešena rozdělením na deset samostatných úloh. Využití heuristik, které byly upraveny přímo daným požadavkům. Ve třech úlohách nebylo nalezeno optimum
Optimalizace svozu tříděného odpadu
Kochánková, Věra ; Fábry, Jan (vedoucí práce) ; Pelikán, Jan (oponent)
Cílem diplomové práce je ukázat, jakým způsobem probíhá nejen separace a likvidace tříděného odpadu, ale hlavně systém, jakým probíhá jeho svoz. Na optimalizaci svozu tříděného odpadu je pohlíženo z matematického hlediska. Jsou využity matematické modely a heuristiky, které vedou k vyčíslení trasy, která se bude přibližovat optimální trase sběrných vozů. Za použití reálných dat poskytnutých pražskými svozovými společnostmi je demonstrováno praktické využití optimalizace svozových tras. Součástí diplomové práce je vytvořená aplikace pro výpočet trasy pomocí heuristik.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 49 záznamů.   začátekpředchozí40 - 49  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.