| |
|
Nabídka volnočasových aktivit pro středoškolskou mládež ve vybraném regionu
Macháček, Daniel ; Pávková, Jiřina (vedoucí práce) ; Hanková, Zdeňka (oponent)
Cílem práce je shrnutí současných poznatků o volném čase a výchově ve volném čase, přehled nabídky volnočasových aktivit a zájem žáků o výchovu ve volném čase. V teoretické části jsem se zabýval shrnutím současných poznatků o volném čase, volnočasových aktivitách a poté v praktické části průzkumem nabídky volnočasových aktivit a charakteristikou školských a mimo školských zařízení. V praktické části výzkumu jsem chtěl dosáhnout co nejobjektivnějšího výsledku, a proto jsem zvolil k doplnění teoretického přístupu také praktický výzkum. Díky němu se mi podařilo získat důležité aktuální informace o dnešní středoškolské mládeži ve zvoleném regionu a o tom, jak tráví svůj volný čas. Jako výzkumný nástroj jsem použil dotazníkovou metodu, jelikož jsem chtěl získat co nejobjektivnější výsledky, oslovil jsem studenty a studentky z učebních i studijních oborů.
|
|
Vliv dětských organizací na způsob trávení volného času dětí a mládeže
Mikulenková, Michaela ; Dvořáčková, Hana (vedoucí práce) ; Nováková, Ivana (oponent)
Resumé Vliv dětských organizací na způsob trávení volného času dětí a mládeže Michaela Mikulenková, DiS. Resumé Účelem této bakalářské práce je poukázat na význam a vliv dětských organizací na volný čas dětí a mládeže. Je zde vymezen volný čas, jeho historický vývoj, různá hlediska, funkce, smysl a možné ohrožení. Dále je zmíněna výchova ve volném čase a její funkce. V neposlední řadě je zde kapitola věnována dětským organizacím a jejich činnost. Praktická část je věnována výzkumu na volný čas dětí a výsledky jsou porovnány s mým obdobným výzkumem z roku 2010. Cílem výzkumu bylo nalézt odpovědi na využití volnočasových subjektů a způsobu trávení volného času žáků základní školy ve Štěchovicích.
|
|
Prevence rizikového chování na druhém stupni základních škol ve vztahu k problematice volného času
ZEVLOVÁ, Lenka
Práce se zabývá problematikou prevence rizikového chování v souvislosti s významem volného času u žáků druhého stupně základních škol. V teoretické části se zabývá charakteristikou volného času a jeho významem, příčinami rizikového chování a možnostmi prevence. V praktické části jsou zkoumány názory žáků a rodičů a pedagogických pracovníků na problematiku rizikového chování a volného času. Cílem práce bylo analyzovat způsob trávení volného času a dalších souvisejících jevů u vybrané skupiny žáků druhého stupně základních škol. Byl zvolen kvantitativní přístup, metoda získávání dat pomocí dotazníkového šetření. Na základě výzkumného šetření jsou formulovány doporučení pro výchovu ve volném čase.
|
| |
|
Dopady kurikulární reformy na oblast výchovy ve volném čase
ČERMÁK, Jaromír
Práce se zabývá kurikulární reformou a jejím přesahem do výchovy ve volném čase. Po ujednocení pojmového aparátu, který je v dané sekci mimořádně nejednotný, se snaží vyhledat cíle vzdělávání typické pro společnostní model kurikula. Při nalezení klíčových kompetencí jakožto primárně chápaného prostředku naplňujícího cíle reformy se pokouší tyto kompetence mapovat. V praktické části se práce zaměřuje na dokumenty obsahující cíle volnočasových zařízení na území okresu České Budějovice a hledá v nich, nakolik se jejich cíle shodují s cíly po kurikulární reformě a zda se k naplnění cílů plánuje použití klíčových kompetencí.
|
|
Křesťanské výtvarné umění při práci ve výtvarném kroužku
KLADIVOVÁ, Hana
Bakalářská práce se zabývá možnostmi práce ve výtvarném kroužku pro děti mladšího školního věku, s cílem poznávat umění a rozvíjet vnímavost k umění v souladu s cíli Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Na základě křesťanského výtvarného umění je nabídnuto poznávat umění v kontextu historickém, uměleckém i etickém. Kromě vysvětlení základních pojmů, které jsou důležité pro práci s uměleckými díly ve výtvarném kroužku, je popsán vývoj křesťanského výtvarného umění od počátků křesťanství přes středověk, renesanci až po současnost v kontextu určitého období. Dále je uvedena charakteristika dítěte mladšího školního věku a charakteristika vlastní činnosti kroužku s vymezením jeho hlavních cílů. Zdůrazněny jsou následující cíle výtvarného kroužku: rozvoj vnímavosti k umění, uchopení námětu díla a práce s ním, praktické důsledky vlastní práce s uměleckým dílem - např. různé činnosti s náměty uměleckých děl.
|
|
Využití volného času v rodině s dětmi mladšího školního věku na Pelhřimovsku
PETRŮ, Jana
Diplomová práce se zabývá volným časem v rodinách s dětmi mladšího školního věku na Pelhřimovsku. Popisuje pojetí společného volného času v rodinách s jedním a více dětmi. Teoretická část práce pojednává o rodině, zabývá se jejím smyslem a funkcemi v životě člověka. Je zde krátce popsán vývoj rodiny v moderní době a některá specifika rodin s dětmi mladšího školního věku. Dále jsou zde popsány vztahy v rodině v závislosti na počtu dětí a proces mezigeneračního učení v rodině. Další část je věnována volnému času a jeho úloze v životě člověka. Najdeme zde definování volného času, krátký pohled na vývoj tohoto fenoménu v moderní době a některá jeho specifika v životě současné rodiny. Práce se dále zabývá některými sociálně-psychologickými charakteristikami dětí mladšího školního věku s ohledem na volný čas. Jsou zde také uvedeny některé charakteristiky okresu Pelhřimov z hlediska volného času. Výzkumná část práce popisuje, jak vypadá pojetí společného volného času v rodinách s dětmi mladšího školního věku na Pelhřimovsku a upozorňuje na některé rozdíly v tomto pojetí mezi rodinami s jedním a více dětmi. Ve vybraném vzorku populace proběhlo šetření pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Ty byly následně zpracovány pomocí trojího kódování zakotvené teorie.
|
|
ŽIVOTNÍ DÍLO PHDR. BŘETISLAVA HOFBAUERA
VYTERNOVÁ, Lenka
Práce se zabývá rozborem životního díla PhDr. Břetislava Hofbauera. Na začátku je uveden jeho životopis, který zajišťuje snadnější zařazení kontextu jeho tvorby v jednotlivých životních etapách. Následně se práce věnuje zmapování, rozboru a analýze publikacích sepsaných Hofbauerem jako autorem či spoluautorem. Zmiňuje autory, kteří měli vliv na jeho filosofické myšlení a jeho celkový pohled na volný čas, výchovu a pedagogiku volného času. Dále zpracovává získaná data a rozděluje je do tří tematických oblastí, které je možné definovat jako stěžejní. Následně formuluje závěry a uvádí celkový přínos Hofbauera jak na poli teorie v oblasti zhodnocování volného času a pedagogiky volného času. V příloze předkládá kompletní přehled jím publikovaných článků a knih.
|
|
Rozvoj empatie jako cíl výchovy a vzdělávání
NOVÁČKOVÁ, Lenka
Tato práce představuje empatii jako jeden z cílů výchovy a vzdělávání. Vymezuje termíny emoce a emoční inteligence. Dále seznamuje s pojmem výchova ve volném čase, její charakteristikou, cíli, a metodami. Zabývá se možnostmi rozvoje empatie ve výchově ve volném čase. Popisuje také cíle předškolního a základního vzdělávání. V kapitole věnované empatii se zabývá historickým vývojem pojmu, vývojovými předpoklady empatie a souvislostmi s morálním vědomím. V poslední kapitole popisuje některé z faktorů, které rozvíjejí empatické chování.
|