Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1,112 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.30 vteřin. 

Dramaturgie: Pokus o společenský diskurz?
Musilová, Veronika ; Štědroň, Petr (vedoucí práce) ; Sílová, Zuzana (oponent)
Diplomová práce ?Dramaturgie: pokus o společenský diskurz?? popisuje a rozebírá vybrané sezony v Münchner Kammerspiele, Maxim Gorki Theater Berlin, Divadle Na zábradlí a Divadle Komedie (Pkd). Na tomto základě se zabývá jejich dramaturgickými koncepcemi a snaží se v konkrétních i obecných rysech postihnout přístupy k jejich vytváření. Soustředí se na ideové pozadí a obsahy jednotlivých pojetí a prvků, z nichž koncepce sestávají, na jejich vrstvy a vnitřní souvislosti. Autorka práce zprostředkovává a reflektuje vlastní zkušenosti se jmenovanými divadly, přičemž sleduje především jejich cílené pokusy o rozvíjení diskurzů na současná, společensky relevantní témata. Touto cestou zkoumá možnosti a podoby tzv. diskurzivní dramaturgie, kterou v práci tematizuje jako jistý směr dramaturgického uvažování, vyplývající z potřeby divadla překračovat umělou realitu jeviště a (také) mimo ni hledat svůj smysl.

Vzájemný vztah osobnosti herce a jeho profese
Vojtková, Klára ; Šiktancová, Jaroslava (vedoucí práce) ; Korčák, Jakub (oponent)
Moje diplomová práce by mohla mít podtitul: Kdy a co se má učit jeviště od života, kdy a co a proč život od jeviště. Zabývám se v ní vlivem studia herectví a poměrně krátké divadelní praxe na mou osobnost, vztahy i postoje. Ptám se na výhody a komplikace, které vnášejí mé charakterové rysy a mé vychování do herecké práce. Jak se v mém přístupu k divadlu a herecké práci odráží víra v Boha, kdy se má touha po zdokonalení proměňuje v paralyzující sebekontrolu, a proč se mé pohybové nadání někdy obrací proti mně. Zamýšlím se nad tématy ?herecký partner?, ?oční a fyzický kontakt s ním?, nad tím, jak slepě jsem zpočátku hleděla do partnerových očí a jak jsem se naučila čerpat energii z neznámých očí nových kolegů. Ve třetí kapitole podrobně popisuji, jak jsem odbourávala svůj ostych ve fyzickém kontaktu, od prostého obětí po vášnivou milostnou scénu na jevišti. Píši o tom, že silné režijní vedení nemusí znamenat pro herce nesvobodu a o tom, že napojení na partnera je způsob jak vnášet život do repríz. O tom, co pro mne znamenala absolventská role Vévodkyně a vůbec celá DISKová sezona a jak atmosféra při zkoušení silně ovlivnila výsledek. O poznávání nového žánru ? muzikálu jako stylizace a poznání na ?nedivadelním divadle? Elfriede Jelinek, co pro mě znamená divák a komunikace s ním. V této písemné práci vyslovuji některé myšlenky, které doposud nezazněly nahlas, a proto doufám, že naplním svůj záměr otevřené a upřímné sebereflexe.

Regulace exprese MHC molekul I. třídy a dalších imunoaktivních molekul na nádorových buňkách
Moravcová, Simona ; Vopálenský, Václav (oponent) ; Reiniš, Milan (vedoucí práce)
4 Abstract Regulation of the expression of MHC class I molecules and other immunoactive molecules on tumor cells The aim of this master thesis project was to characterize the effects of IFNγ, TNFα and of the epigenetic agents 5-azacytidine (5AC) and 5-aza-2'-deoxycytidine (5AZAD) on the expression of molecules important for antigen presentation and modulation of the immune responses against tumors (MHC class I molecules and other immunoactive molecules CD54, CD80, B7-H1, B7-H2 and CD1d) on tumor cells. The experimental model used for this purpose were the HPV16-associated murine tumor cell lines, either MHC class I positive or negative. The goal was to determine the changes in surface expression of these molecules after treatment by FACS studies and also the expression at the mRNA level using qPCR. Expression of these proteins was also compared in the experiments in vitro on tumor cell lines and ex vivo on tumor cells explanted from animals. The most interesting result is the observation that 5AZAD increases the expression of B7-H1 which inhibits T cell mediated immune response and that 5AZAD and IFNγ act synergistically in the induction of the expression of MHC class I, CD54 and B7-H1 molecules. Klíčová slova: imunoeditace, protinádorová imunita, HVP16, MHC glykoproteiny I. třídy, B7-H1, IFNγ, TNFα,...

Fenomén slovenské pěvecké školy s přihlédnutím na činnost profesorky Zlatice Livorové - věnováno k jejímu životnímu jubileu
Šmídová, Kateřina ; Hajóssyová, Magdaléna (vedoucí práce) ; Přívratská, Jiřina (oponent)
Mou práci, která nese název Fenomén slovenské pěvecké školy s přihlédnutím na činnost prof. Zlatice Livorové - věnováno k jejímu životnímu jubileu, jsem si vybrala proto, že jsem během tříletého studia u ní na VŠMU uvědomila, jak výjimečná je to osobnost a jak prospěšná je její pedagogická činnost nejen mně, ale i desítkám dalších studentů, kteří prošli, tak říkajíc, jejíma rukama. Dále také proto, že o ní ještě nikdo nenapsal knihu, málo kdo ví, jaký je člověk a málo kdo zná detailně její metodiku zpěvu, až teprve co slyší její jméno v životopisech pěvců světových divadel. A pak chci touto formou poděkovat paní profesorce za tu několikaletou dřinu a pogratulovat jí k životnímu jubileu. Práce se skládá ze šesti částí - první část obsahuje úvod, druhá životopis paní profesorky Livorové, třetí obsahuje sedm rozhovorů, čtvrtá část je o osobním setkání s metodikou paní profesorky Livorové, pátá obsahuje Kulturní situaci v Čechách a na Slovensku a šestá závěr. Práce zahrnuje fotografie pro dokumentaci.


Přesnost měření na dílenských mikroskopech
Pernikář, Václav ; Jarošová, Jana (oponent) ; Bumbálek, Leoš (vedoucí práce)
Tato práce se zaměřuje na hodnocení přesnosti měření pomocí optických přístrojů. První polovina je věnována základům metrologie a jsou zde v základech nastíněny vlivy, které mohou ovlivnit výsledek měření a pravidla pro vyhodnocení nejistoty měření. V druhé části jsou rozdělena optická měřidla a popsány některé principy měření na optických přístrojích. V závěru jsou porovnány dva optické měřicí přístroje a vyhodnoceny některé jejich charakteristiky pomocí několika jednoduchých experimentů.

Ruggiero Ricci
Vilímec, Libor ; Hůla, Pavel (vedoucí práce) ; Kotmel, Bohumil (oponent) ; Čepický, Leoš (oponent)
Housle a houslová hra existují vlastně jen několik staletí. Z historického pohledu je to velmi krátká doba, přesto však mimořádně bohatá na řadu osobností, událostí a vývojových trendů. Při procházení historií houslové hry by bylo zajímavé zastavit se u mnoha důležitých mezníků. Celkový vývoj byl utvářen výraznými osobnostmi, které vtiskly do nadčasové paměti tohoto nástroje vlastní obrys. Tímto způsobem pak nejvýznamnější houslisté nástrojovou interpretaci po výrazové či technické stránce, někteří i zcela komplexně, obohatili nebo i změnili. Za téma bakalářské práce jsem si vybral pojednání o jedné z těchto výrazných osobností, o houslistovi Ruggiero Riccim. Umělecká činnost Ruggiera Ricciho se neomezovala pouze na koncertování. Zvláště v pozdější době využil svoje pódiové zkušenosti k pedagogické a publikační činnosti. Proto po krátkém úvodu, životopise a kapitole o jeho houslovém umění zařazuji též kapitolu o pedagogických a metodických názorech, které jsem měl též příležitost poznat jako student na Mezinárodní hudební akademii v Plzni. Po závěrečném shrnutí přikládám ve stručné formě přílohy též přehled jeho nejdůležitějších nahrávek a soupis použití literatury, tak jako několik zajímavostí z osobního styku s touto výraznou uměleckou osobností.

Cestou divadelnosti Playback Theatre
Kočner, Karel ; Vyskočil, Ivan (vedoucí práce) ; Malaníková, Hana (oponent)
Divadlo Playback (PT, z anglického Playback Theatre) bylo vyvinuto Jonathanem Foxem a jeho ženou Jo Salas roku 1975 a ve stejném roce byla také založena Originální Společnost Divadla Playback. Od té doby se rozšířilo do více než 50 zemí po celém světě. PT je směr improvizačního divadla, jehož představení jsou předem nepřipravená a vždy není dopředu známa jejich náplň. Stejně jako při disciplíně Dialogického jednání je obdobně prosazováno učení se spontaneitě projevu v řádu vědomého inspirovaného tvůrčího rozvíjení situace na jevišti a existence v ní. Samotná představení PT se však odvíjejí v dané struktuře a mají ustálený průběh a takto je PT prosazováno jako rituální schéma, které má očistnou moc a uměleckou sílu, schopnou přivádět lidi dohromady a učit je vzájemnosti, sdílení a společenství. Principem PT je vyprávění vlastních příběhů, příhod a životních zkušeností, stejně jako nálad, fantazií, snů, nápadů nebo názorů a jejich sdílení se všemi přítomnými, načež jsou skupinou herců na jevišti improvizovaně odehrávány zpět jejich původci, a tak pozvednuty na úroveň divadelního celku. Ať už je příběh jakkoli jednoduchý, složitý, hluboký, povrchní, odlehčený nebo závažný, vždy je na prvním místě a s vědomím jedinečnosti je také odehráván. Účelem není primárně pobavit, ale prožít společnou chvíli, ve které se učíme naslouchat jeden druhému, úctě k ostatním a respektu k jejich zkušenostem a pohledu na svět. Herec PT nestojí v popředí coby objekt divákovy pozornosti, tak jako při představeních klasického divadla, ale přímo slouží přejatému příběhu a zprostředkovává jej s respektem jakožto sváteční prožitek. Tato disciplína mě zajímá především svou univerzálností využití v rozličných prostředích, bohatostí inspirace, možností vzájemného přibližování se a učení, výchovnou silou a navíc i svou uměleckou hodnotou.

Aspekty laboratorní diagnostiky novorozenecké žloutenky, porovnání dvou laboratorních metod a POCT metody stanovení bilirubinu
SLÁMOVÁ, Martina
Tématem mojí bakalářské práce byla laboratorní diagnostika žloutenky novorozenců. Spočívá ve stanovení koncentrace bilirubinu v plné krvi nebo v plazmě. Hodnotila jsem vzájemnou korelaci a možnost zastupitelnosti dvou laboratorních metod založených na různých principech stanovení, v různých typech biologických materiálů, pomocí statistického vyhodnocení laboratorních výsledků. Problematiku stanovení bilirubinu u novorozenců jsem pojala komplexně a do hodnocení jsem zahrnula i porovnání POCT měření hladiny bilirubinu s laboratorně stanovenou koncentrací bilirubinu v krvi. Teoretická část obsahuje obecné údaje o typech žloutenek a metabolismu bilirubinu v organismu. Dále pak informace týkající se samotné žloutenky novorozenců. Popsala jsem zde příčiny vzniku, zdravotní rizika pro novorozence, která z hyperbilirubinémie vyplývají a uvedla také možnosti terapie. Podklady pro vyhodnocení metod stanovení bilirubinu jsem získala na základě experimentu. Probíhal v Nemocnici Jindřichův Hradec, a.s. na souboru 120 novorozenců. Soubor tvořili termínoví i předtermínoví novorozenci, 37 z nich bylo v průběhu experimentu léčeno fototerapií. Ve vzorku plné krve jsem stanovila koncentraci bilirubinu metodou přímé fotometrie na analyzátoru Cobas b221. Zbylý materiál v odběrové nádobce jsem odstředila a v separované plazmě stanovila koncentraci bilirubinu chemickou azokopulační metodou na analyzátoru Integra 400 plus. Měření POCT prováděly dětské zdravotní sestry na oddělení. Jedná se o neinvazivní měření bilirubinu novorozenců pomocí transkutánního bilirubinometru JM-103 Konica Minolta Hill-Room Air-Shields. K posouzení korelace výsledků jsem použila statistickou metodu lineární regrese (Passing-Bablok) a metodu diferenčního grafu (Bland-Altman). Ze statistického vyhodnocení vyplývá, že laboratorní metody vůči sobě vykazují velmi dobrou korelaci vyjádřenou korelačním koeficientem r = 1,025 a průměrnou diferencí -1,41 umol/l. Pro posouzení měření bilirubinu POCT, jsem použila metodu přímé fotometrie, jako metodu srovnávací. Korelační koeficient sice dosahoval hodnoty 0,803, ale průměrná diference mezi oběma metodami činila -45,6 umol/l. Z těchto údajů vyplývá, že hladiny bilirubinu novorozenců měřené transkutánním bilirubinometrem byly nižší v porovnání s koncentrací bilirubinu stanovenou laboratorní metodou. Z řady studií vyplývá, že měření bilirubinu v režimu POCT pomocí transkutánního bilirubinometru poskytuje mnohdy podhodnocené výsledky. Z tohoto důvodu je nutné, výsledky měření z oblasti diskriminačních hodnot, ověřit v laboratoři. Transkutánní měření bilirubinu novorozenců je spolehlivá screeningová metoda, která eliminuje četnost krevních odběrů u novorozenců. Obecně se nedoporučuje provádět transkutánní měření za podmínek fototerapie, což jsem potvrdila výsledky svého experimentu. Jediný způsob sledování efektu této terapie, při jejím současném provádění, je laboratorní stanovení koncentrace bilirubinu. Z výsledků mojí studie vyplývá, že stanovení koncentrace bilirubinu novorozenců metodou přímé fotometrie v plné krvi výborně koreluje se stanovením chemickou metodou v plazmě. Tato metoda může plnohodnotně nahradit metodu chemickou. Upřednostňuji metodu přímé fotometrie v plné krvi. Na vyšetření je potřeba malé množství vzorku, před analýzou není třeba separace, výsledek je rychle dostupný, obsluha i údržba analyzátoru je jednoduchá. V současné době bývá rovněž obvyklé, že tyto typy analyzátorů, opatřené modulem pro přímé měření novorozeneckého bilirubinu, se často využívají jako POCT přístroje u lůžka pacienta.

Tonální a harmonické cítění jako základ tvořivého projevu v hudební výchově
Beránková, Petra
Práce se zabývá tvořivým rozvojem tonálního a harmonického cítění v hudební výchově na základní škole. V úvodu nahlíží na tonálně harmonické vztahy z teoretického hlediska a v oblasti hudební psychologie začleňuje tonální a harmonické cítění do systému hudebních schopností. Definuje pojem tonalita a vymezuje její vztah ke sledovaným schopnostem. Následuje vývoj postavení tonálního a harmonického cítění v testech hudebních schopností a prezentace diagnostických metod. Hudební ontogeneze dítěte se zaměřením na rozvoj zkoumaných schopností a vliv rodinného i školního prostředí jsou zachyceny v kapitole týkající se osobnosti žáka. V souvislosti s kreativitou a integrací jsou popsány i pedagogické aspekty rozvoje sledovaných schopností. Teoretickou část uzavírá metodika, která je po stanovení základních principů rozvoje tonálního a harmonického cítění rozpracována do systematických algoritmů v rámci jednotlivých ročníků. Nejrozsáhlejší částí práce je výzkum tvořivého rozvoje tonálního a harmonického cítění na základní škole, jenž zahrnuje popis jednotlivých částí experimentu i interpretaci výsledků. Součástí této práce jsou i modely vyučovacích hodin a ukázky samostatné práce žáků. Výzkum potvrdil, že rozvoj tonálního a harmonického cítění uskutečňovaný prostřednictvím tvořivých aktivit žáků má na výuku...