Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 36 záznamů.  začátekpředchozí17 - 26další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Neobvyklý přístup ke kruhové inverzi
Šebek, Jakub ; Škorpilová, Martina (vedoucí práce) ; Boček, Leo (oponent)
Bakalářská práce se věnuje zavedení kruhové inverze způsobem, který bere v potaz ne zcela standardní znalosti středoškolských studentů aktivně se věnujících matematické olympiádě. První kapitola se věnuje mezi těmito studenty poměrně známému a rozšířenému pojmu antirovnoběžnosti. Ve druhé kapitole práce popisuje antirovnoběžné zobrazení, pojem odpovídající kruhové inverzi, ovšem zavedený zcela pomocí vlastností popsaných antirovnoběžných přímek. Tento náš způsob zavedení považujeme za nový a více odpovídající principu řešení složitějších olympiádních úloh pomocí kruhové inverze. V dalších dvou kapi- tolách se postupně studuje mocnost bodu ke kružnici a dvojpoměr a ukazuje se jejich souvislost s antirovnoběžným zobrazením. V průběhu těchto kapitol se také zavádí kruhová inverze a dokazují další z jejích četných vlastností. Poslední kapitola se věnuje řešení Apolloniových úloh a důkazu Feuerbachovy věty po- mocí inverze. 1
Mascheroniovy konstrukce
Hatschbachová, Jana ; Hromadová, Jana (vedoucí práce) ; Škorpilová, Martina (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá Mascheroniovými konstrukcemi. Jedná se o konstrukce, které jsou řešené pouze s využitím kružítka. Práce obsahuje tři kapitoly, první kapitola je věnována stručnému shrnutí historie Mascheroniových konstrukcí. V druhé kapitole je uvedeno Mohr - Mascheroniho tvrzení a jeho důkaz. Třetí kapitola obsahuje popis několika základních geometrických konstrukcí včetně důkazů. Součástí této práce je také GeoGebra kniha - Mascheroniovy konstrukce, která je rozdělena do dvou částí. V první části jsou krokovaná řešení všech konstrukcí uvedených ve třetí kapitole. Druhá část obsahuje interaktivní cvičení jednotlivých konstrukcí.
Pokročilé partie planimetrie
Hajmová, Kateřina ; Štěpánová, Martina (vedoucí práce) ; Moravcová, Vlasta (oponent)
Cílem diplomové práce je představit řadu poznatků z pokročilé planimetrie, které lze dokázat užitím znalostí středoškolské geometrie. Vybraná tvrzení se věnují vlastnostem čtverců mající společný vrchol (Finslerova-Hadwigerova věta, Věta o čtyřech čtvercích, Bottemaova věta), význačným bodům rovinných útvarů (Věta o Gergonnově bodě, Věty o Švrčkově bodě, Věty o Simsonově přímce či Miquelovy věty), Feuerbachově kružnici a její souvislosti s Eulerovou přímkou. Dále je zde uvedena Reimova věta, Napoleonova věta a Thébaultova věta. Práce obsahuje mnoho ilustrací vytvořených v matematickém softwaru Geogebra, které jsou dostupné online v interaktivní podobě.
Využití matematických výpočtů při řešení úloh z přírodních věd
Gáborová, Andrea ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Tato práce se věnuje slovním úlohám z přírodních věd, jejichž hlavním matematickým aparátem jsou kružnice, kruh, koule a jejich části. Práce je rozdělena na tři hlavní části - část o slovních úlohách, část o využitém matematickém aparátu ve slovních úlohách a část obsahující slovní úlohy z přírodních věd. V první části je vymezen pojem slovní úloha a popsáno, jak slovní úlohy řešit. Druhá část obsahuje matematický aparát využitý ve slovních úlohách v části třetí. Třetí část je sbírka slovních úloh z přírodních věd, rozdělená na úlohy řešené na základní a střední škole. Jednotlivé slovní úlohy jsou uvedeny pořebným teoretickým základem z přírodních věd, na který navazuje zadání a řešení úloh. Ve třetí části jsem většinu slovních úloh vytvořila sama.
Měření délek
Pecinová, Iva ; Šarounová, Alena (vedoucí práce) ; Surynková, Petra (oponent)
Bakalářská práce Měření délek se zabývá eukleidovským měřením vzdáleností. Věnuje se historii měření délek v Českých zemích, vzniku základní jednotky délky - metru a zejména pak délce kružnice. Práce je určena zejména pro učitele matematiky na středních školách a milovníky měření, u kterých se předpokládá alespoň středoškolské znalosti matematiky. Práci využijí i učitelé matematiky na základních školách, pro něž je určena příloha Příručka malého měřiče. Součástí práce je i CD, které obsahuje práci v elektronické podobě a již zmíněnou Příručku malého měřiče ve verzi pro tisk.
Algebraické křivky v historii a ve škole
Fabián, Tomáš ; Kvasz, Ladislav (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
NÁZEV: Algebraické křivky v historii a ve škole AUTOR: Bc. Tomáš Fabián KATEDRA: Katedra matematiky a didaktiky matematiky VEDOUCÍ PRÁCE: prof. RNDr. Ladislav Kvasz, Dr. ABSTRAKT: Práce obsahuje sérii úloh určených pro studenty vyšších ročníků gymnázií a prvních ročníků vysokých škol. V těchto úlohách si studenti prohloubí své znalosti o kuželosečkách, zejména pak o jejich konstrukci, a naučí se sestrojit pro ně dosud neznámé křivky: konchoidu a kvadratrix. Všechny tyto křivky pak jsou využívány při řešení dalších úloh - některých Apolloniových úloh, klasických řeckých neřešitelných úloh atd. Většina konstrukcí je prováděna v programu GeoGebra a celá série úloh je sestavena tak, aby se během jejího řešení studenti naučili v tomto programu konstrukce provádět. Probíraná látka je zasazena do historických souvislostí a z tohoto důvodu jsou úlohy opatřeny historickým komentářem. K úlohám je vedle vzorového řešení přiřazena i didaktická poznámka, v níž je zdůvodněna didaktická motivace úlohy, je upozorněno na důležité nebo jinak zajímavé momenty řešení, na možné problematické kroky a zdroje chyb studentů apod. KLÍČOVÁ SLOVA kuželosečky, kružnice, elipsa, parabola, hyperbola, konchoida, kvadratrix, trisekce úhlu, kvadratura kruhu, rektifikace kružnice, zdvojení krychle, Apolloniovy úlohy, GeoGebra
Algebraické křivky v historii a ve škole
Fabián, Tomáš ; Kvasz, Ladislav (vedoucí práce) ; Vondrová, Naďa (oponent)
NÁZEV: Algebraické křivky v historii a ve škole AUTOR: Bc. Tomáš Fabián KATEDRA: Katedra matematiky a didaktiky matematiky VEDOUCÍ PRÁCE: prof. RNDr. Ladislav Kvasz, Dr. ABSTRAKT: Práce obsahuje sérii úloh určených pro studenty vyšších ročníků gymnázií a prvních ročníků vysokých škol. V těchto úlohách si studenti prohloubí své znalosti o kuželosečkách, zejména pak o jejich konstrukci, a naučí se sestrojit pro ně dosud neznámé křivky: konchoidu a kvadratrix. Všechny tyto křivky pak jsou využívány při řešení dalších úloh - některých Apolloniových úloh, klasických řeckých neřešitelných úloh atd. Většina konstrukcí je prováděna v programu GeoGebra a celá série úloh je sestavena tak, aby se během jejího řešení studenti naučili v tomto programu konstrukce provádět. Probíraná látka je zasazena do historických souvislostí a z tohoto důvodu jsou úlohy opatřeny historickým komentářem. K úlohám je vedle vzorového řešení přiřazena i didaktická poznámka, v níž je zdůvodněna didaktická motivace úlohy, je upozorněno na důležité nebo jinak zajímavé momenty řešení, na možné problematické kroky a zdroje chyb studentů apod. KLÍČOVÁ SLOVA kuželosečky, kružnice, elipsa, parabola, hyperbola, konchoida, kvadratrix, trisekce úhlu, kvadratura kruhu, rektifikace kružnice, zdvojení krychle, Apolloniovy úlohy, GeoGebra
Manhattanská metrika ve výuce na základní škole
Bruna, Jiří ; Zhouf, Jaroslav (vedoucí práce) ; Vondrová, Naďa (oponent)
Tato diplomová práce zkoumá možnost zařazení manhattanské metriky jako učiva na druhý stupeň základní školy a to několika způsoby. V první řadě zkoumá kurikulární dokument státní úrovně (RVP ZV) a rozebírá, ve kterých bodech by zařazení této látky korespondovalo s koncepcí výuky na druhém stupni ZŠ. Za druhé, je v této práci analyzována vybraná sada učebnic z pohledu úloh souvisejících s neeuklidovskými metrikami. V rámci práce je popsán a vyhodnocen didaktický experiment, jehož cíli bylo zjistit na vybraném vzorku žáků, zda žáci dokáží úspěšně pracovat v prostředí manhattanské metriky a zda výuka, která v rámci experimentu proběhla ovlivnila jejich představy o úsečce a kružnici v souvislosti s danou problematikou. Současně byl pro účely experimentu vytvořen didaktický materiál, který je v práci též prezentován.
Výuka rovinné geometrie na středních školách
Machovcová, Lucie ; Zhouf, Jaroslav (vedoucí práce) ; Dvořák, Petr (oponent)
Práce porovnává a hodnotí několik středoškolských učebnic matematiky, ve kterých najdeme učivo z rovinné geometrie. Cílem práce je vyvození hlavních předností a nedostatků těchto učebnic, zhodnocení, zda všechny učebnice obsahují témata předepsaná Rámcovým vzdělávacím programem, a provedení dotazníkového šetření mezi stávajícími učiteli matematiky. Na základě takto získaných informací je v poslední kapitole popsáno, jak by měla vypadat nová, ideální učebnice planimetrie. Součástí nově vytvořené učebnice jsou i témata, která se v porovnávaných středoškolských učebnicích nevyskytují, přestože k jejich pochopení není potřeba žádných dalších nových pojmů. Klíčová slova: geometrie, výuka geometrie, učebnice, mnohoúhelník, kružnice

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 36 záznamů.   začátekpředchozí17 - 26další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.