Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 26,300 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.72 vteřin. 

Role sestry ve screeningu deprese u seniorů.
VRZALOVÁ, Monika
Diplomová práce se zabývá problematikou deprese ve stáří. Především je zaměřená na identifikaci a analýzu úlohy sester ve screeningu deprese u seniorů v primární péči, v akutní lůžkové péči, v zařízeních dlouhodobé péče a domácí péče. Jedná se o teoretickou práci, kde byla využita vědecká metoda návrhu a demonstrace. V diplomové práci byl stanoven jeden hlavní cíl s pěti výzkumnými otázkami. Hlavním cílem bylo identifikovat a analyzovat úlohu sester ve screeningu deprese u seniorů. VO 1: Jakou úlohu může hrát sestra ve screeningu deprese u seniorů? VO 2: Jakou úlohu má sestra v ambulantním sektoru ve screeningu deprese u seniorů? VO 3: Jakou úlohu má sestra ve screeningu deprese u hospitalizovaných pacientů v akutní péči? VO 4: Jakou úlohu má sestra ve screeningu deprese u seniorů v zařízeních dlouhodobé a domácí péči? VO 5: Jaké hodnotící škály a metody jsou využívány ve screeningu deprese u seniorů? V diplomové práci je představen pojem deprese. Dále jsou specifikovány příčiny a důležité faktory, které způsobují depresi u starších lidí. Práce se také zabývá odlišnostmi v klinické symptomatologii deprese ve stáří. Přibližuje možnosti a různé bariéry v diagnostice deprese. Další kapitoly seznamují s komplexním geriatrickým vyšetřením, s diagnostickými klasifikačními systémy, možnými screeningovými metodami a škálami pro detekci deprese u starší populace. Také představuje způsoby farmakologické a nefarmakologické léčby a její případné komplikace spojené s vyšším věkem. Z důvodu zvýšené sebevražednosti zapříčiněné depresivní poruchou je představena i problematika suicidálního jednání seniorů. V dalších kapitole je popsán ošetřovatelský proces, který je sestrami využívaný v praxi. Skládá se ze zhodnocení zdravotního stavu pacienta, zhotovení ošetřovatelské diagnostiky, vytvoření ošetřovatelského plánu, následné realizace a vyhodnocení. Ošetřovatelský proces je také potřebný pro poskytování kvalitní ošetřovatelské péče. V ošetřovatelském procesu ve fázi ošetřovatelské diagnostiky, je představen výčet možných ošetřovatelských diagnóz u pacienta trpícího depresí, které jsou sestaveny na základě nejnovější klasifikace. Závěrem práce je popisována úloha sester ve screeningu deprese u seniorů v různých zdravotnických zařízeních a jejich podíl na včasném vyhodnocení deprese u seniorů. V této kapitole je představena role sestry, ošetřovatelský screening a spolupráce sestry s lékařem. Úloha sester ve screeningu deprese v různých zdravotnických zařízeních je založená na první posuzovací fázi ošetřovatelského procesu. Sestra zhodnotí celkový zdravotní i duševní stav pacienta na základě objektivních i subjektivních informací. Především bylo zjišťováno, jakou roli má sestra při screeningu deprese. Pro zpracování diplomové práce bylo nutné na základě syntézy a obsahové analýzy využít a zpracovat domácí i zahraniční odbornou literaturu. Řada relevantních zdrojů jsou výsledky různých studií a metaanalýz převážně ze zahraničí, ale i z České republiky. Diplomová práce může sloužit jako podkladový materiál pro sestry. Výstupem diplomové práce je vytvoření e-learningového materiálu dostupného pro studenty ve výukovém programu Moodle Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.

Role sestry a jejich vliv na péči o pacienty s totální endoprotézou kyčle
SLABÁKOVÁ, Květoslava
Totální endoprotéza kyčelního kloubu je jednou z nejrozšířenějších a nejúčinnějších operačních metod v ortopedii. Pacientům navrací zpět soběstačnost, život bez bolesti a výrazného pohybového omezení. Nezastupitelnou úlohu zde mají také role sestry, které pacientovi s návratem do jeho běžného života pomáhají. Cílem práce bylo zjistit, jak pacienti před a po totální endoprotéze kyčelního kloubu vnímají pojetí sesterských rolí a jejich vliv na poskytovanou ošetřovatelskou péči. Dále jsme zjišťovali, kterou ze sesterských rolí vnímá pacient před a po totální endoprotéze kyčle jako nejméně naplněnou. Byly stanoveny tyto výzkumné otázky: Jak pacienti před a po totální endoprotéze kyčle vnímají pojetí sesterských rolí? Jak pacienti před a po totální endoprotéze kyčle vnímají vliv sesterských rolí na poskytovanou ošetřovatelskou péči? Jaké sesterské role vnímá pacient jako nedostatečné v předoperační péči? Jaké sesterské role vnímá pacient jako nedostatečné v pooperační péči? Pacienti před a po TEP kyčle prostřednictvím každodenních činností sestry vnímají sestru v její roli pečovatelky a edukátorky, následně v roli sestry obhájkyně a nositelky změn. Díky těmto rolím vnímají péči jako kvalitní, holistickou a kontinuální. Přesto role edukátorky byla v předoperační péči pacienty označena jako nejméně naplněná. V souvislosti s těmito výsledky výzkumného šetření byl vytvořen manuál, Průvodce pro pacienty před a po TEP kyčle, jenž byl následně předán ke zkušebnímu použití. Průvodce byl pacienty ohodnocen velmi pozitivně i přes velké množství informací, které mnohé pacienty překvapilo. Získali jsme i data, která se stala dalšími podněty k doplnění informací v Průvodci.Vytvořený Průvodce nemůže bezesporu nahradit efektivní komunikaci pacienta se zdravotníkem, který by měl být stále tím nejvhodnějším "zdrojem" informací.

Pohybová aktivita v prevenci dětské obezity
VRTALOVÁ, Jana
Diplomová práce je zaměřená na děti, a to konkrétně na žáky osmých a devátých tříd základní školy. Obezita má na svědomí více lidských životů než světové války a pokud chceme tuto epidemii obezity a problémy spojené s inaktivitou minimalizovat, musíme začít tam kde je to nejefektivnější a to u dětí. Hlavním cílem práce je zmapovat pohybovou aktivitu ve vybraném souboru žáků. Dílčím cílem je zjistit prevalenci nadváhy a obezity ve zkoumaném souboru žáků pomocí somatometrických měření ve vybrané lokalitě. Dalším dílčím cílem je zjistit kolik rodičů dětí v minulosti sportovalo nebo sportuje. Posledním cílem je připravit edukační materiál pro žáky o důležitosti pohybové aktivity. Práce je rozdělena do dvou částí - na část teoretickou a praktickou. Teoretická část byla zpracována formou sekundární analýzy dat. Zdroje dat a informací pocházely z České republiky i zahraničí ve formě odborných publikací, časopisů a elektronických zdrojů. Obsah teoretické části je zaměřen na vysvětlení pojmů, jako je obezita, její následky, komplikace, způsoby prevence obezity, pohybová aktivita, druhy vhodné pohybové aktivity a její účinky na lidský organismus. Osobitou částí je kapitola pojednávající o mýtech v obezitě - některé z nich jsou skutečně překvapující. Druhá část práce je částí praktickou a zahrnuje vlastní výzkum. Šetření probíhalo na základní škole Komenského alej v Žatci u žáků osmých a devátých tříd. Soubor představoval 107 žáků. Výzkum byl realizován jako kvantitativní šetření doplněné o měření somatometrických ukazatelů. Sběr dat byl realizován pomocí vlastního nestandardizovaného dotazníku. Dotazník obsahoval 14 otázek a dvě kolonky oddělené čarou pro zaznamenání přesné váhy a výšky. Tyto údaje jsme zjišťovali, v předem domluvené termíny.

Metodik školní prevence a jeho role na základní škole praktické a speciální
HAVLÍČKOVÁ, Markéta
Tato bakalářská práce zpracovává téma Metodik školní prevence a jeho role na základní škole praktické a speciální. Teoretická část je rozdělena na čtyři hlavní kapitoly, které se zabývají vzděláváním v ČR se zaměřením na děti se speciálními vzdělávacími potřebami, definováním sociálně patologických jevů a rizikového chování a prevencí rizikového chování. Poslední kapitola je věnována primární prevenci na školách se zaměřením na minimální preventivní program a metodika školní prevence včetně jeho činností. V praktické části jsem využila kvalitativní typ výzkumu za použití polostrukturovaných rozhovorů s metodiky školní prevence na vybraných praktických a speciálních základních školách. Prvním cílem této bakalářské práce bylo zjistit, jaké poradenské služby nejčastěji využívají rodiče na základní škole praktické a speciální. Dalším cílem bylo zjistit, jaká specifika musí zohlednit metodik školní prevence při tvorbě minimálního preventivního programu. Výzkumné otázky jsem zkonstruovala tak, abych zjistila, jak probíhá spolupráce mezi rodiči a školou v oblasti prevence na základní škole praktické a speciální a kdo další ze zaměstnanců školy se kromě metodika školní prevence podílí na tvorbě a realizaci minimálního preventivního programu. Pro potřeby rozhovoru jsem oslovila šestnáct základních škol praktických a speciálních z Jihočeského kraje. Odpověď na svou žádost jsem obdržela od deseti škol, z toho šest škol souhlasilo s účastí v mém výzkumu. Dvě školy, které byly ochotny spolupracovat, byly z krajského města, další čtyři z menších měst o přibližně stejné velikosti. Rozhovory probíhaly s metodiky školní prevence a otázky byly zaměřeny především na spolupráci rodičů a školy v oblasti prevence a možná specifika lokality školy, která by mohla být zohledněna v minimálním preventivním programu.

Motivace jako způsob vedení lidí
Mudruňka, Jan ; Horáková, Jana (vedoucí práce) ; Fiedler, Jiří (oponent)
Abstrakt Tato bakalářská práce se zabývá tématem Motivace jako způsob vedení lidí. V teoretické části je za pomoci klíčových slov čtenář seznámen s pojmy manažer, manažerské role, manažerské funkce, vedení lidí, motivační mechanismus, participace, motivační program, benefity. Po seznámení s těmito pojmy, které jsou dále rozvedeny a řádně vysvětleny je sestaven dotazník, skládající se ze 13 otázek, zabývajících se motivací a benefity na pracovištích. Dotazník je předložen vybraným pěti manažerům. Třem majitelům nebo spolumajitelům soukromé firmy, zbývající dva jsou zaměstnáni v oblasti veřejného sektoru. S dotazníkem byly seznámeny tři ženy a dva muži. Jednotlivé odpovědi byly okomentovány a na konci shrnuty do jediného závěru. Z tohoto závěru vyplývá, že motivační procesy a benefity v jednotlivých organizacích jsou nastaveny podobně a že nejlepším motivátorem jsou finanční odměny, nebo veřejná pochvala. Dále bylo zjištěno: manažeři preferují individuální přístup vedení, dobrý kolektiv a příjemné prostředí si zaměstnanci přejí spíše, než některé další motivátory. V neposlední řadě lze z odpovědí většiny manažerů vytušit, že si sice přejí osobní rozvoj zaměstnanců, ale pouze v daném oboru. Část manažerů nesouhlasí s dalším vzděláváním zaměstnanců z důvodu obavy konkurence. Mužská část manažerů používala spíše kratších příkřejších odpovědí na dané otázky, k zaměstnancům uplatňuje spíše autoritativní způsob vedení, zatímco ženská část manažerů měla spíše delší a rozvitější věty. Z odpovědí vyplývá, že ženy uplatňují ke svým zaměstnancům spíše demokratický styl vedení. Klíčová slova: Manažer, manažerské role, manažerské funkce, vedení lidí, motivační mechanismus, participace, motivační program, benefity.

Role manažera v rozhodovacích procesech
Menoušková, Veronika ; Hron, Jan (vedoucí práce) ; Pavel, Pavel (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá významem role manažera v rozhodovacích procesech. Práce se skládá ze dvou hlavních částí, a to teoretické a praktické. Teoretická část práce je tvořena literární rešerší. Ta byla vypracovaná po nastudování odborné literatury. Byly definovány základní pojmy jako například management, manažer, manažerské role nebo rozhodovací proces a byla přiblížena problematika rozhodovacích rolí. V práci je zmíněn vývoj a kořeny managementu, manažerské funkce, role, styly vedení lidí či postup při řešení problému. Literární rešerše tvoří teoretický základ pro zpracování vlastní části. Praktická část vznikla na základně výzkumu, který byl proveden ve vybraném subjektu. Byl vytvořen dotazník pro podřízené konkrétního manažera. Otázky zjišťovaly, jak podřízení vnímají nadřízeného a jeho roli při rozhodování. Bylo zjišťováno, jak často řeší s nadřízeným problémy, jaké problémy s ním řeší, zda manažer vytváří na pracovišti přátelské prostředí či zda se manažer zajímá o názory podřízených. Zároveň manažer hodnotil sám sebe pomocí manažerské mřížky GRID. Odpovědi obou forem výzkumu byly porovnány a byly následně použity jako podklady pro zpracování celkového zhodnocení a vytvoření závěru práce. Zároveň posloužily jako podklady pro navržení opatření k zefektivnění řízení podniku. Závěr práce shrnuje poznatky získané při vyhodnocování dotazníků a manažerské mřížky GRID.

Úloha dobrovolnictví v nevládních organizacích působících v sociální oblasti
Tlach, Vladimír ; Varvažovská, Pavla (vedoucí práce) ; Pavel, Pavel (oponent)
Diplomová práce je tematicky zaměřena na problematiku dobrovolnictví jako novodobého fenoménu nejen v České republice, ale i v celém světě. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. První, teoretická část, objasňuje základní teoretická východiska týkající se nestátního neziskového sektoru s důrazem na dobrovolnickou činnost v existujících nestátních neziskových organizacích. Součástí teoretické části je rovněž seznámení s výsledky výzkumů zahraničních a domácích odborníků týkající se dobrovolnictví, na které navazuje výzkumná část práce. V praktické části diplomové práce jsou analyzovány dvě vybrané neziskové organizace, Charita Ostrava a Slezská diakonie, které poskytují sociální služby v rámci Moravskoslezského kraje, a firma Arcelor Mittal, která se aktivně angažuje v oblasti firemního dobrovolnictví. Ve výzkumné části jsou předloženy výstupy z terénního výzkumu, který probíhal nejen v již zmíněných neziskových organizacích a jmenované firmě, ale také mezi veřejností, u níž bylo především zjišťováno, co obecně vědí o nestátních neziskových organizacích ve svém okolí, jaký mají názor na dobrovolnickou činnost a jak vnímají samotné dobrovolníky. Výstupy z terénního šetření jsou poté srovnávány se zahraničními a domácími průzkumy. Cílem diplomové práce je na základě zjištěných výsledků navrhnout možnosti změn v práci s dobrovolníky v nestátních neziskových organizacích, které by vedly k zefektivnění jejich činnosti, zvýšení prestiže dobrovolnické práce i počtu dobrovolníků pracujících v sociální oblasti. Na základě provedeného šetření bylo zjištěno, že dobrovolnictví přináší užitek všem zúčastněným stranám. Jedinci umožňuje aktivně se podílet na dění ve společnosti, pomáhat a smysluplně vyplnit svůj volný čas. Takto získané poznatky napomáhají ke zkvalitnění dobrovolnické práce, ke zjištění případných rezerv v práci daného jednotlivce a k předcházení případným konfliktním situacím.

Úloha komunikace ve znalostním managementu
Hudcová, Šárka ; Macák, Tomáš (vedoucí práce) ; Tichá, Ivana (oponent)
Disertační práce na téma "Úloha komunikace ve znalostním managementu" se v teoretické části zaměřuje na identifikování vztahu mezi komunikací a znalostním managementem a dochází k závěru, že komunikace hraje důležitou roli jednak ve fázi zavádění znalostního managementu a jednak ve fázi praktického uplatňování. Dále může komunikace vytvářet prostředí pro znalostní management nebo může být nástrojem pro sdílení znalostí. Výzkum se pak soustředil na fázi implementovaného managementu znalostí, kde se role komunikace jako prostředí a nástroje překrývají. Výzkum je založen na třech případových studiích, které popisují komunikaci znalostí a její prostředí ve třech organizacích s podobnými charakteristikami, které jsou dlouhodobě úspěšné a oceňované. Skutečnosti vyskytující se v případových studiích jsou analyzovány a diskutovány s odborníky na personální řízení a vnitřní komunikaci organizací. Zjištění z empirického výzkumu jsou základem pro návrhovou část, jejímž cílem je najít způsob, jak úlohu komunikace ve znalostním managementu podpořit a jak jejím využitím pozitivně přispět k naplňování záměrů znalostního managementu. Výsledkem je tedy soustava nástrojů vnitřní komunikace, která podporuje komunikaci znalostí. Tato soustava upřednostňuje ústní komunikaci, ale zahrnuje i další z nástrojů vnitřní komunikace. Soustava je také zasazena do širšího kontextu, který tvoří strategie pro řízení znalostí, organizační kultura a vnitřní komunikace. Pro každou složku jsou definována doporučení směřující k podpoření správné funkce komunikace znalostí. Doplněna jsou i pravidla a zásady pro správné fungování samotné komunikace znalostí. Vše vychází z praxe zkoumaných společností, je diskutováno s oslovenými odborníky a na závěr také ověřováno se zástupci jedné ze společností, aby byla k dispozici zpětná vazba indikující praktickou využitelnost navržené soustavy a definovaných zásad.

Šikana ve školních lavicích
TECLOVÁ, Michaela
Cílem diplomové práce je zjistit jak veliký vliv mají ?bystandeři? na průběh šikany, co vše ovlivňuje jejich chování a na co bychom se měli zaměřit při výchově dětí, aby se zmírnilo riziko vzniku šikany, případně došlo k jejímu zamezení hned v počátcích. Teoretická část přiblíží obecně problém šikany a důvody chování jejích účastníků. Budu zde popisovat sociální role při šikaně, druhy šikany a nezpochybnitelný význam role ?bystanderů?. Praktická část je věnována výzkumu na základních školách, kde byl dětem předložen anonymní dotazník na šikanu. Podle jejich reakcí na výroky uvedené v dotazníku lze určit, které ze sociálních rolí děti zastávají a jaké mají morální hodnoty. Po vyplnění dotazníků jsem také oddělila odpovědi chlapců od dívek a vyhodnotila je zvlášť.

Úloha imunitních buněk při růstu a spontánní regresi sarkomu u potkanů linie Lewis
Kovalská, Jana ; Chmelíková, Eva (vedoucí práce) ; Anna, Anna (oponent)
Práce je zaměřena na studium rozdílů mezi pohlavími potkanů při růstu nádorů, rozdíl v imunitní reakci mezi potkany s progredujícími a spontánně regredujícími nádory ve srovnání s kontrolními zvířaty a na ověření vzniku imunologické paměti. V experimentu jsme použili potkany linie Lewis se subkutánně inokulovatelným sarkomem. Periferní krev samců vykazovala v porovnání se samicemi vyšší počet červených krvinek, vyšší koncentraci hemoglobinu a vyšší hematokrit. Pokusné samice s inokulovatelným sarkomem měly vyšší hladinu CD161 (NK) buněk na počátku experimentu ve srovnání s pokusnými i kontrolními samci a s kontrolními samicemi. V řezech ze spontánně regredujících nádorů byla pozorována silná infiltrace NK buněk v porovnání s progredující nádorovou tkání. Významnými faktory, které mohou ovlivňovat, jestli bude zvíře vykazovat progresi nebo spontánní regresi nádoru, jsou také neutrofilní granulocyty (mohou vykazovat pro-nádorový i proti-nádorový efekt), vaskularizace a rozsah nekrózy v nádorové tkáni. Imunologickou paměť jsme ověřili u malé skupiny samic sekundární inokulací stejných nádorových buněk po kompletním vymizení primárního, spontánně regredujícího nádoru. U žádné ze samic se již sarkom opakovaně nevytvořil. Výsledky dosažené v předložené práci přinesly nové poznatky v problematice nádorového onemocnění u modelu potkana linie Lewis s inokulovatelným sarkomem. Díky podobnosti s chováním některých lidských nádorů mohou mít zjištěné údaje význam i pro oblast klinické onkologie.