Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 32 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Buditel, historik, apologeta Matěj Procházka (1811-1889)
Řeháková, Veronika ; Pospíšil, Ctirad Václav (vedoucí práce) ; Šmíd, Marek (oponent) ; Weis, Martin (oponent)
v českém jazyce Předkládaná práce se věnuje Matěji Procházkovi (1811-1889), významné postavě náboženského a vlasteneckého života na Moravě ve druhé polovině 19. století a členovi tzv. Sušilovy družiny. Podrobný životopis je výsledkem historického bádání, v němž byl využit pramenný materiál z několika různých archivů na Moravě. Procházkův život je zde rozdělen do tří období. Dětství a studentská léta strávil postupně v rodné Brtnici, v Jihlavě a v Brně. Po vysvěcení na kněze sloužil šestnáct let v různých farnostech brněnské diecéze. Poté, bezmála čtyřicet let, žil v Brně, kde působil jako gymnaziální učitel a katecheta a angažoval se v činnosti národně buditelské, spolkové, vzdělávací a především publikační. Tato práce dále mapuje význam osobnosti Matěje Procházky z pohledu jeho současníků a následujících generací až po tu dnešní a podává celkovou charakteristiku tohoto muže. Součástí práce je nová a výrazně obohacená bibliografie tohoto spisovatele, žurnalisty, překladatele, recenzenta, básníka a autora vědeckých pojednání. Tematicky se jeho díla týkala církevní historie a hagiografie, jazykovědy, přírodních věd a filozofie, apologetiky, morálky, sociálního učení a několika dalších oborů. Všechna uvedená témata jsou analyticky a kriticky zpracována. Zajímavá je hlubší myšlenková souvislost mezi...
Kognitivní schopnosti plazů a metody jejich výzkumu
Polonyiová, Alexandra ; Němec, Pavel (vedoucí práce) ; Landová, Eva (oponent)
Plazi jsou při výzkumu kognitivních schopností blanatých (Amniota) opomíjenou skupinou. Vzhledem k jejich fylogenetickým vztahům k ptákům a savcům jsou však poznatky o stavbě mozku a kognitivních schopnostech plazů důležité pro pochopení jejich evoluce u ostatních skupin amniot. V této práci shrnuji dostupnou literaturu o kognitivních schopnostech plazů, která se soustředí především na prostorovou orientaci, jako je orientace podle různých vizuálních vodítek a kompasu, asociativní učení, především vizuální diskriminaci a operantní podmiňování, a na sociální učení. Ukazuje se, že někteří plazi jsou schopni flexibilního chování a při vhodně zvolené metodice obstojí v celé řadě kognitivních úloh. Překvapivé jsou především schopnosti sociálního učení u solitérně žijících druhů. V práci je stručně zmíněna také velikost a stavba mozku plazů, který představuje neurální substrát pro tyto schopnosti. Klíčová slova: plazi, kognitivní schopnosti, velikost mozku, stavba mozku, prostorová orientace, asociativní učení, sociální učení
Role sociálního učení při vytváření averze vůči aposematické kořisti u ptačích predátorů
Bělová, Magdalena ; Exnerová, Alice (vedoucí práce) ; Sedláček, František (oponent)
Vliv sociálního učení v různých kontextech je studován u mnoha živočišných druhů. V naší práci jsme se zabývali vlivem sociálního učení na vznik averze vůči aposematické kořisti. Modelovým ptačím predátorem byly adultní a juvenilní sýkory koňadry (Parus major), u nichž je již poměrně dobře prostudováno averzivní učení ve vztahu k aposematické kořisti. Jako umělá kořist byly použity červené a zelené papírové siluety ploštic s vespod nalepenou larvou potemníka moučného (Tenebrio molitor) namočenou buď ve vodě, nebo v roztoku chininu. Jako jedinci předávající sociální informaci byli použiti konspecifičtí demonstrátoři dvojího typu - naivní ptáci předvádějící averzivní reakci při kontaktu s nejedlou kořistí a poučení ptáci, kteří jedlou kořist úplně odmítali. Testován byl vliv obou typů demonstrátorů na průběh diskriminačního učení. Zjišťovali jsme, zda se vliv sociálního učení liší u dospělců a u ptáčat. U dospělých ptáků mělo vliv sledování poučeného demonstrátora, a to na počáteční fázi diskriminačního učení. Testovaní ptáci, kteří sledovali tohoto demonstrátora, neodmítali nejedlou kořist úplně, ale počet kol, ve kterých správně diskriminovali mezi jedlou a nejedlou kořistí byl na počátku diskriminačního učení průkazně vyšší než u skupiny s naivním demonstrátorem a skupiny bez demonstrátora. Ptáci...
Osobnost pedagoga v procesu primární prevence šikany na 1. stupni základní školy
ŠLECHTOVÁ, Alena
Práce se věnuje osobnosti pedagoga v souvislosti s realizací primární prevence šikany na 1. stupni základní školy. První část práce se zabývá charakteristikou období dítěte mladšího školního věku pohledem vývojové psychologie se zaměřením především na kognitivní a emocionální vývoj a na vývoj morálního vědomí. Druhá část předkládá pohled na dvě základní tendence výchovy a vzdělávání, které se objevují v pedagogickém prostředí. Je zde popsáno soudobé pojetí výchovy a vzdělávání v našem prostředí včetně názorů kritiků tohoto pojetí. Třetí část se týká problematiky šikany a možností primární prevence. Poslední část je věnována osobnosti pedagoga z psychologického a pedagogického hlediska s přesahem do oblasti filosofie.
Fenomén demokracie v sociální nauce církve
NOVÁK, Tomáš
Diplomová práce pojednává o historickém vývoji postoje sociální nauky církve k fenoménu demokracie. Komparuje hodnotová východiska moderní demokracie a sociální nauky. Implicitní historické postoje k demokracii odvozuje z tezí, získaných analýzou všech zásadních dokumentů sociální nauky. Teze vztahující se k demokracii pak explicitně zasazuje do kontextu a komentářů jiných autorů. V závěru shrnuje genezi postoje sociální nauky církve k demokracii v systematickém přehledu s odkazy. Souhrn rozlišuje rovinu hodnotových východisek sociální nauky církve a rovinu postoje k demokracii jako takové.
Evropeizace vybraných aktérů české sociální politiky
Nigová, Eva ; Karlas, Jan (vedoucí práce) ; Kučerová, Irah (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá evropeizací vybraných aktérů české sociální politiky. K těm řadí některé odborové svazy a nevládní organizace. Zkoumá jejich změny v několika oblastech: v organizační struktuře, ve finančních zdrojích, v aktivitách, v zájmech, v používané argumentaci s představiteli státní moci a v postojích vůči spolupráci s partnery ze zemí EU. Tyto změny pozorujeme díky vstupu České republiky do EU a/nebo díky členství těchto aktérů v evropských zájmových sdruženích. Práce se snaží prokázat, že změny byly v prvé řadě způsobeny nesouladem mezi českými aktéry a jejich protějšky z ostatních členských zemí EU. Ve druhém případě posuzuje, zda lze změny přičítat socializaci do evropských zájmových sdružení. Zároveň se zaměřuje na to, zda nastaly vhodné podmínky pro to, aby došlo k sociálnímu učení sledovaných aktérů. K evaluaci byla použita metoda dotazníkového šetření a sekundární literatura. Bylo prokázáno, že koncept nesouladu se pro tyto dva případy nehodí, a tak ani pozorované změny nelze tomuto konceptu přičítat. Jiná situace nastává při hodnocení změn vyplývajících ze socializace. Zde se ukázalo, že proces socializace má na tyto změny nesmírný vliv. V současné době je patrný především u nevládních organizací.
Pojetí práce v sociálním učení církve
Nohel, Petr ; Ovečka, Libor (vedoucí práce) ; Sládek, Karel (oponent)
Bakalářská práce "Pojetí práce v sociálním učení církve" představuje jednotlivá témata související s problematikou práce a obecně lidské činnosti tak, jak jsou prezentována v jednotlivých sociálních encyklikách od roku 1891 do roku 1991. Každé téma s prací související je podáváno postupně tak, aby bylo možno sledovat jeho vznik, uchopení a vývoj v závislosti na měnících se podmínkách doby. Vidíme, že základní postuláty encyklik zůstávají ve svém obecném rámci kompaktní, jednotliví papežové je však modifikují nebo některé jejich aspekty zdůrazňují, a to podle aktuálních potřeb a požadavků společenského vývoje. Sociální encykliky tak za sto let své existence postihují proměny jednotlivých fenoménů, jako je právo na práci a stávku, ženská nebo dětská práce, přerozdělování statků, hodnota mzdy nebo spiritualita práce jako podíl člověka na stvoření.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 32 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.